تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/10/26 - 10:36
کد خبر: 298578

رئیس ستاد ازدواج دانشجویی در بازدید از «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کرد؛

امسال ۲۰ هزار ازدواج دانشجویی را پوشش خواهیم داد

امسال ۲۰ هزار ازدواج دانشجویی را پوشش خواهیم داد

آخرین آماری که تاکنون به بنده اطلاع دادند، 14 هزار زوج امسال ثبت نام کردند و پیش بینی می شود تا 6 هزار زوج نیز از میان کسانیکه سال گذشته دیر مطلع شدند به سفرهای امسال اضافه شوند و به طور کلی فعلا تا سقف 20 هزار زوج را پیش بینی می‌کنیم که بتوانیم پوشش دهیم. همچنین دانشجویان تا 30 بهمن مهلت دارند تا در این فرآیند ثبت‌نام کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چندی پیش حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مهمان «خبرنامه دانشجویان ایران» بود. وی در این بازید ضمن آشنایی با تیم خبری با بخش‌های مختلف، سیاست‌های خبری و دستاوردهای برزگترین پایگاه خبری دانشجویی کشور آشنا شدند. همچنین در حاشیه این بازدید خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» سوالاتی پیرامون آخرین وضعیت ازدواج دانشجویی، وضعیت زوج‌های جوان دانشگاهی، نگاه دانشگاه‌ها به مسائلسیاسی و اتفاقات روز از وی پرسید که در ادامه متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید.

گفتنی است حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی چندی پیش و بعد از تغییر مدیریت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، از سوی حجت‌الاسلام رستمی به سمت معاون فرهنگی سیاسی این نهاد و رئیس ستاد ازدواج دانشجویی کشور منصوب شد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در حاشیه‌ی بازدید از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی پیرامون ترویج ازدواج دانشجویی و نیاز به اطلاع‌رسانی در این خصوص، افزود: از هر مسیری که برای ما مقدور بوده سعی کردیم طرح همسفر تا بهشت در حوزه ازدواج دانشجویی را اطلاع‌رسانی کنیم، لکن حجم اخبار و اطلاعات و رویدادها در فضای دانشگاه‌ها آنقدر زیاد است که این ماجرا بعضا در فضای افکار عمومی نادیده انگاشته می شود. اما به هر حال ما از ظرفیت های مختلف تبیلغی و رسانه ای نسبت به این امر اطلاع رسانی کردیم و همچنین یک افتتاحیه نمادین در مشهد مقدس با حضور حجت‌الاسلام رستمی ریاست محترم نهاد برگزار شده است.

آمار طلاق میان دانشجویان از میانگین کشوری بسیار کمتر است

صالحی در ادامه با بیان اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته دو ماه زودتر ثبت نام را آغاز و اعزام‌ها را شروع کردیم، افزود: این مسئله باعث شد تا بتوانیم خارج از زمان های پرزائر سال همچون رجب و شعبان اعزام ها را ساماندهی کنیم و بتوانیم ضمن کاهش هزینه رزرو هتل ها، از بهترین هتل ها برای پذیرایی از دانشجویان بهره ببریم.

رئیس ستاد ازدواج دانشجویی همچنین افزود: آخرین آماری که تاکنون به بنده اطلاع دادند، 14 هزار زوج امسال ثبت نام کردند و پیش بینی می شود تا 6 هزار زوج نیز از میان کسانیکه سال گذشته دیر مطلع شدند به سفرهای امسال اضافه شوند و به طور کلی فعلا تا سقف 20 هزار زوج را پیش بینی می‌کنیم که بتوانیم پوشش دهیم. همچنین دانشجویان تا 30 بهمن مهلت دارند تا در این فرآیند ثبت‌نام کنند.

وی با بیان اینکه این سفر ویژه زوج‌های دانشجو و به مدت سه روز در مشهد مقدس برگزار خواهد شد، تصریح کرد: در دانشگاه‌هایی که زمینه آموزش مجازی فراهم است سعی می‌کنیم تا بخشی از آموزش‌ها به صورت اختیاری در قالب مجازی صورت گیرد و ادامه آن نیز همزمان با سفر به مشهد مقدس و در قالب مجموعه‌ای از کارگاه‌های آموزشی، برنامه‌های معنوی و ارائه مهارت‌های زندگی با استفاده از ابزار‌های هنری مثل تئاتر  با محتوایی ناظر به موضوعاتی که در زندگی زناشویی زوج‌های جوان تاثیرگذار و ماندگار است برگزار شود.

آمار طلاق میان دانشجویان از میانگین کشوری بسیار کمتر است

حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه مدت زمان سه روز برای آموزش های لازم برای زندگی مشترک کافی نخواهد بود، ابراز عقیده کرد: ما فکر می‌کنیم آن چیزی که در این دوره‌ها مهم است، تغییر یا اصلاح رویکردهایی است که زوج‌ها در زندگی مشترک دارند. خود این تغییر یا اصلاح نگاه موجب می‌شود در ادامه زندگی به دنبال کسب مهارت‌های لازم باشند یا به روش آکادمیک و کلاسیک و یا خودشان بر اساس تجریبات و آموخته‌ها دقت کرده و رفتارهایشان را با کمترین سعی و خطا اصلاح کنند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ثمره این رویکرد را آمار بسیار پایین طلاق در میان ازدواج‌های دانشجویی در مقایسه با ازدواج‌های معمولی عنوان کرد و اظهار داشت: آمار طلاق در میان دانشجویانی که بین سال 90 تا 97 ازدواج دانشجویی کرده‌اند، از میانگین طلاق در سطح جامعه بسیار کمتر است.

صالحی همچنین با استناد به تحقیقات صورت‌گرفته شده تاکید کرد: کسانی که در سن مناسب و البته آگاهانه ازدواج می‌کنند، ضریب افزایش طلاقشان بسیار کمتر از کسانی است که در سنین بالاتر ازدواج می‌کنند. همانطور که در روایات داریم اگر کسی ازدواج کند نیمی‌از دین خود را کامل کرده، همچنین در این روایات داریم که اگر کسی در سن مناسب و جوانی ازدواج کند، دو سوم دین خود را کامل کرده است و نهاد نمایندگی نیز به همین دلیل دانشجویان را تشویق به ازدواج به موقع و آگاهانه می‌نماید. ازدواج‌هایی که در سنین پایین تر اتفاق می‌افتد، زندگی‌های پایدارتری را شکل می‌دهند و حتی این زوج‌ها در روابط اجتماعی و توسعه‌های فردی موفق تر هستند و احساس رضایتشان از زندگی و بهره مندی‌شان از معنویات و محیط پیرامونشان از بقیه بیشتر است. بر خلاف این، افرادی که سن ازدواج آن‌ها بالا می‌رود بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی اعتیاد و ... قرار می‌گیرند.

وی در ادامه یکی از موانع مهم ازدواج را نوع نگاه والدین و سخت‌گیری‌های مرسوم دانست و ابراز عقیده کرد: علی رغم اینکه در این فضای رسانه‌ای، ادراکات بچه‌های ما متاثر شده است اما به نظر بنده والدین بیشتر تحت تاثیر این تصویرسازی‌ها قرار گرفتند. سخت‌گیری‌ها و معیارهای آن‌ها بیشتر است. در تجربیاتی که خودم قبلا داشتم، مثلا زوج یکدیگر را می‌پسندیدند اما غیرمتقربه والدین برخی که شرایط حداقلی را کافی می‌دانست در مقام عمل، معیارهایش به لحاظ مادی در حد اعلی تغییر می‌یافت. برای فرزند خود بهترین نمونه و مورد را می‌‎خواستند در حد اعلا! این نیاز به اصلاح نگاه والدین دارد.

صالحی همچنین با اشاره به کاهش سطح توقعات در ابتدای زندگی گفت: نکته دوم بحث اقتصادی است. اگر خانواده‌ها و خود دانشجویان ما بپذیرند مدتی را که دانشجو هستند متعهدانه و با حداقل‌هایی از یک زندگی مشترک سپری کنند، آسیبش کمتر خواهد بود تا اینکه دامن گیر آسیب‌های اجتماعی شوند.

رئیس ستاد ازدواج دانشجویی در توصیه به مقامات دولتی و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت اضافه کرد: حتما توسعه خوابگاه‌های متاهلی در مراکز آموزش عالی در ترویج، تثبیت و استمرار زندگی زوجین ما تاثیرگذار است. من امیدوارم دولت کمی‌نگاه واقع بینیانه نسبت به این مسئله داشته باشد و در بودجه‌های وزارت علوم و وزارت بهداشت نسبت به این مسئله اهتمام ویژه‌تری داشته باشد. و یا از ظرفیت خیرین استفاده بهتری نماید.

حجت‌الاسلام صالحی معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پاسخ به سوالی مبنی بر سیر عملکرد تشکل‌های دانشجویی در سال‌های اخیر با تاکید بر رشد قابل توجه آن‌ها خاطرنشان کرد: تشکل های دانشجویی پیش از این عموما پیرامون مسائل سیاسی موضع گیری می کردند اما طی سال های اخیر این رویکرد به سمت مسائل اجتماعی میل کرده است و در حال حاضر مطالبات اجتماعی در فضای دانشگاه پر رنگ تر شده است و به عنوان اصلی ترین ظرفیت جذب سرمایه اجتماعی در تشکل های دانشجویی محسوب می‌گردد. لکن کماکان به لحاظ موقتی تا نقطه مطلوب فاصله دارند.

معاون فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها همچنین به مناسبت سالروز نهم دی افزود: ما باید از نهم دی 88 برای شناخت، تشخیص و عبور سریعتر از سایر فتنه‌ها استفاده کنیم. اگر کسی همچنان در فتنه 88 باقی مانده باشد، به نظرم دستگاه محاسباتی‌اش دچار اختلال شده و درحالی که بعد از گذشت نزدیک به 10 سال از آن اتفاقات و پوچی ادعاهای فتنه گران همچنان در ابهام و غبار آن باقی مانده و به دنبال تطهیر فتنه گران باشد، رفتار و گفتارش به عنوان عقب مانده سیاسی قابل تحلیل است.

صالحی در پایان گفت: البته باید توجه کنیم که گذشت زمان برای خیلی‌ها مشخص کرد که در سال 88 مردم از هر دو جریان سیاسی عبور کردند زیرا پرچمدار این مسیر چراغ ولایت بود و امروز دیگر صحبت از توصیف شرایط آن زمان، تکرار مکررات است. آن چیزی از 9 دی باید برای ما ارزش افزوده ایجاد کند، این است که مردم عزیز ما به خصوص دانشجویان آن را چراغ راهی برای پیش بینی سریعتر فتنه‌های دیگر و تحمیل هزینه کمتر برای انقلاب قرار دهند.

آمار طلاق میان دانشجویان از میانگین کشوری بسیار کمتر است

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top