تاریخ انتشار: جمعه 1397/10/28 - 14:24
کد خبر: 298785

پیغامی: حوزه اقتصاد هنوز به فتح انقلاب در نیامده است

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: سرعت پیشرفت هیچ یک از کشور‌ها اعم از آلمان، لهستان، شیلی، ترکیه، مالزی و نظایر این کشور‌ها به اندازه ایران نبوده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، عادل پیغامی، معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم افتتاحیه سلسله نشست‌های «عصر انقلاب اسلامی» که به همت موسسه  پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی در در محل سالن همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: برخی از اعصار در تاریخ ویژه هستند، بسیاری از افراد هم دوره پیامبر در صورت زندگی در ۱۰۰ سال پیش از آن دچار تغییر و تحولات پس از ظهور نمی‌شدند و در معرض اطلاعات قرار نمی‌گرفتند، ما همه مشمول این نعمت بزرگیم و در عصر انقلاب حضور داشتیم، در صورت قدرنشناسی این نعمت به نقمت تبدیل می‌شود.

پیغامی افزود: در ادامه به تبیین بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه اقتصاد پرداخت و افزود: ایشان در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، سومین نقطه امید دشمن را واقیعت‌های دشوار اقتصادی و مشکلات مردم عنوان کردند، این سخنان، نگاه دقیق رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد را نشان می‌دهد، همان‌طور که جامعه در عرصه سیاسی و فرهنگی گوش به فرمان ولایت فقیه است، در عرصه اقتصادی نیز باید ولایت‌پذیر باشد.   

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به کارنامه اقتصادی ایران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اضافه کرد: دشمن با تمرکز در حوزه عملیات روانی، قصد دارد اقتصاد ایران را خموده و رو به افول جلوه دهد. نقاط ضعفی در این ساختار وجود دارد، اما باید نگاهی تاریخی به گذشته داشت و دید اقتصاد قاجاریه و پهلوی با چه درجه کیفیتی در اختیار انقلاب اسلامی قرار گرفت.  

وی به ضرورت مطالعه کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن اشاره کرد و خاطرنشان کرد: عصر انقلاب اسلامی منجر به احیای فکر دینی و اسلام ناب شد، اسلام عزیز با برقراری حکومت اسلامی متجلی شد و ظهور پیدا کرد.  

پیغامی بیان کرد: فردای ۲۲ بهمن اموال مسلمانان بلوکه شد، پس انقلاب به بهترین نحو مسیر خود را طی می‌کند، هنوز ما به اندازه اطلاعات پزشکی‌مان اطلاعات اقتصادی نداریم، سواد اقتصادی مشمول حال ما نشده است، مردم خود را سرباز اصلی نمی‌دانند.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: تاکنون هریک از ما یا خرید و برخی نیز پس‌انداز کردیم، پس فعال اقتصادی هستیم و نام سرباز اقتصادی به ما تعلق می‌گیرد، مانند قوم موسی نباشیم که به موسی گفتند برو بجنگ و ما نیز در صورت پیروزی‌ات پشت تو خواهیم بود، در جنگ اقتصادی حائز مشکلات متعددی هستیم، باید عصر اقتصاد را فعال کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه اقتصاد هنوز به فتح انقلاب در نیامده است، به عبارتی هنوز انقلاب مصارف ما را فتح نکرده است، ۶ برابر فرانسوی‌ها آب مصرف می‌کنیم و دو سیستم مالی و بانکی هنوز فتح نشده است.

پیغامی گفت: در عرصه رسانه حوزه‌های مختلفی مانند حوزه بسیج فعالیت می‌کنند، اما اقتصاد رسانه نداریم، اگر خبر از جنگ دهند تمامی ما در صحنه حاضر می‌شویم، اما هر تلاشی برای ترغیب عموم به خرید جنس ایرانی بی‌فایده است، در صورت بروز هر پیشامدی خدا را نیز در نظر بگیریم و به بزرگی او اطمینان داشته باشیم.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: در اخلاق اقتصادی بسیاری از ظرفیت‌های اسلام هنوز دیده نشده است، ما هنوز از معنای برخی کلیدواژه‌های امام مطلع نیستیم، به عنوان مثال کارآفرینی؛ اشتغال‌زایی نیست، ریزپروری و نوآوری معنای صحیح کارآفرینی است.

وی افزود: ما در حوزه اقتصاد تلفات دادیم، کشور دچار سوء‌تدبیر و همچنین تحریم از سوی آمریکا شده بود، در حالی که ترکیه هیچ یک از این شرایط را تجربه نکرده و مردم آن در وضعیت خوبی به سر می‌بردند، ترکیه توسط دشمنان ایران وام‌های کلانی دریافت کرد،  اما میزان پیشرفت اقتصادی آن‌ها از ایران کمتر است.

پیغامی خاطرنشان کرد: در بخش صنعت حدود ۴.۵ درصد رشد داشتیم که در حال حاضر این رقم به ۱۶.۵ درصد رسیده است، در گذشته ۳۴ هزار تُن تولیدات زیرساختی انجام می‌شد که به تازگی به ۲۰۰ هزار تُن تغییر یافته است، ۱۸ هزار تُن آلومینیوم تولید می‌شد که این مورد نیز افزایش یافته و ۳۶۵ هزار تُن شده است.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) ادامه داد: میزان فرآوری سنگ آهن نیز از ۷۱ صدم درصد به ۵۳ صدم درصد رسیده است، در بخش‌های زراعی و باغی ۵۰۰ درصد و در شیلات نیز ۲ هزار و ۴۷۱ درصد رشد داشتیم، در گندم، جو، شلتوک، گوشت قرمز و نظایر آن‌ها نیز موفق‌تر از گذشته عمل کردیم، در حال حاضر ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار و ۴۱ نفر زیر پوشش تأمین اجتماعی هستند.

وی تصریح کرد: در بخش پوشش بیمه نیز ۵۳ درصد و نیم رشد وجود داشته است، در بهداشت و درمان نیز ایران زبانزد دنیا است، شاخص امید به زندگی ۵۵ سالگی بوده و در حال حاضر به ۷۰ سال رسیده است، از تعداد مرگ و میر نوزادان کم شده است، در حالی که در گذشته کشورمان در دست فیلیپینی‌ها بود و مردم حتی زبان آن‌ها را متوجه نمی‌شدند و بعضاً دارو‌ها اشتباه تجویز می‌شد.

پیغامی گفت: از هر ۱۰۰ هزار نفر در بخش بانوان در ایران ۲۴۰ نفر جان خود را از دست می‌دادند، هنوز مراکز پزشکی در برخی مناطق کم است، اما در هر صورت پیشرفت زیادی داشتیم به عنوان مثال در یکی از روستا‌های دورافتاده قشم مرکز درمانی با خدمات رایگان در اختیار بانوان است، در حالی که این منطقه در گذشته حتی برق نداشت.

معاون پژوهشی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: پنج کشور در دنیا می‌توانند کیسه سرم تولید کنند که با تلاش متولیان به یکی از این پنج کشور اضافه شدیم، سرعت پیشرفت هیچ یک از کشور‌ها اعم از آلمان، لهستان، شیلی، ترکیه، مالزی و نظایر این کشور‌ها به اندازه ایران نبود. دانشمندان ایرانی توانایی ساخت خودروی برقی را دارند و دلیل عدم تحقق این امر رانت‌خواری است.

وی اظهار داشت: یک کالای ایرانی ۱۰۰ درصد تولید ایران است، ۷۰ درصد از کالا‌های خارجی موجود در کشور نیز جنس ایرانی دارد، به عبارتی چندان تمایزی میان کالای خارجی و ایرانی نیست، چرا که کشور ما در هر دو نقش دارد، تنها فرق آن‌ها در این است که ۳۰ درصد از کالای خارجی از ایران نیست که این نیز رقم بالایی حساب نمی‌شود.

پیغامی گفت: برخی از افراد به دلیل شرایط مالی وخیم مجبور به خرید اجناس خارجی هستند، به عنوان مثال برای خرید یخچال ایرانی هزینه کمتری متقبل می‌شوند، اما دوام یخچال خارجی بیشتر بوده و نیازی نیست که پس از چند سال مجدد برای خرید آن اقدام کنند، یک یخچال ایرانی بنا به باور عام پس از چند سال بلا استفاده می‌شود، از طرفی وضعیت مالی خانواده کم درآمد، شرایط را برای خرید مجدد یخچال فراهم نمی‌سازد و برای درازمدت تنها می‌توانند از یک یخچال استفاده کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top