تاریخ انتشار: شنبه 1397/10/29 - 14:03
کد خبر: 298920

علت ناکارآمد بودن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی!

یکی از عواملی که به ناکارآمدترن شورا کمک می‌کند چند شغله بودن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد این مشاغل به خودی خود موجب می‌شود تا کمتر به مسائل شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدگی کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از دانشجو، نیلوفر هوشمند؛ دانشجو به عنوان قشر نخبه جامعه احساس مسئولیت بالایی نسبت به اطراف خود علی الخصوص مسائل فرهنگی و سیاسی جامعه دارد.

در میزگردی که با دانشجویان نخبه سیاسی فرهنگی انجمن اسلامی تحکیم وحدت برگزار کرد، به بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی از دیدگاه دانشجویان و فعالیت‌های دانشجویان برای کارآمد کردن این شورا پرداخت. حالا که دبیر این شورا تغییر کرده و احتمالا فصل تازه‌ای در تاریخ آن شکل گرفته، فرصت خوبی است تا نگاه آسیب‌شناسانه‌ی دانشجویان به این شورای مهم فرهنگی را بررسی کنیم. قسمت اول این میزگرد اینجا منتشر شد.  برای مطالعه قسمت دوم و پایانی این میزگرد، با ما همراه باشید:

پویان‌راد دبیرسابق فرهنگی انجمن تحکیم وحدت گفت: نشاط در دانشگاه‌ها مساله‌ای است که عمده تشکل‌ها آنطور که باید و شاید به آن اهمیت نمی‌دهند، اما تشکل تحکیم وحدت این مساله را در اولویت خود قرار داده و برای آن برنامه ریزی دارد. زیرا جای نشاط در دانشگاه‌ها خالی است و علم تحقق آن بر روی زمین مانده است.

وی افزود: فضای نشاط قابل تقسیم بندی است یکی نشاطی که در تشکل‌ها روی آن کار می‌کنند یعنی فضای داخل تشکیلات و فعالیت‌هایی که در تشکیلات انجام می‌شود را دربر می‌گیرد و دیگری مربوط به حوزه بیرون دانشگاه که خوابگاه هم بخشی از آن تلقی می‌شود می‌باشد. در این باره برنامه‌های بسیار متنوعی را می‌توان تدوین کرد. برای مثال اخیرا بحث موسیقی در دانشگاه‌ها مطرح شده بود که اگر به جا باشد بسیار خوب است. اخیرا حجت الاسلام رستمی در برنامه تلویزیونی در مورد این موضوع صحبت کرده و گفته اند که اگر قرار است موسیقی به نشاط در دانشگاه‌ها کمک کند خوب است. یعنی در واقع باید کارکرد این بحث را در دانشگاه بسنجیم.

پویان‌راد افزود: تقریبا یک سال است که این کار را شروع کرده ایم و در این یک سال نشست‌هایی تحت عنوان برهان در این باره تشکیل داده ایم. با ریزمحور‌هایی که در این نشست‌ها مطرح شده است. در یکی از نشست‌های میان دوره‌ای تحکیم وحدت برای بررسی سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در بحث شورای عالی انقلاب فرهنگی یک نشست برگزار کردیم که ۵ محور داشت یکی از این محور‌ها ساختار، دیگر اهداف و موضوعات دیگر را شامل می‌شد.

سیگار مانع نشاط در دانشگاه‌هاست
وی افزود: در این نشست‌ها به بررسی و بحث پیرامون شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته و طی فرایند ۳-۴ ماهه بحث کارگروه سند اسلامی شدن دانشگاه با موضوعات و دغدغه‌هایی که در سند ثبت می‌شود را حول ۱۰ محور مشخص کردیم و از دانشجویان درخواست کردیم تا دغدغه‌های خود را در دانشگاه پیرامون مساله نشاط دانشگاهی مطرح کنند تا ما بتوانیم با دید بازتری در این کار وارد شویم. برای مثال سیگار کشیدن دانشجویان یکی از دغدغه‌های آن‌ها به عنوان بازدارنده از نشاط در دانشگاه می‌باشد.

دبیرسابق فرهنگی انجمن تحکیم وحدت افزود: تاکنون ۲ جلسه با جناب آقای مخبردزفولی دبیر سابق شورای انقلاب فرهنگی داشته ایم و هربار هم ایشان با معاونین خود در جلسه حاضر شدند تا پیگیر مسائل و دغدغه‌هایی که پیرامون مسائل فرهنگی کف دانشگاه و جامعه مطرح می‌کنیم باشند. برای مثال در بحث سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها قرار شد گزارش پایش خود را به ما تحویل بدهید، ولی هنوز چیزی دریافت نکرده ایم.

صلایی دبیر فرهنگی انجمن تحکیم وحدت ادامه داد: گروهی که پیگیری سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها در انجمن تحکیم وحدت هستند متشکل از برخی از اعضای شورای مرکزی انجمن تحکیم وحدت و برخی از اعضای شورای عمومی تحکیم وحدت می‌باشند.

وی افزود: تا زمانی که بتوانیم به نتیجه مطلوب برسیم این کار را ادامه خواهیم داد البته به شرط آن که مسئولین نیز با ما همراهی و همکاری داشته باشند.

دبیر فرهنگی انجمن تحکیم وحدت گفت: پیش از آنکه با شورای عالی انقلاب فرهنگی جلسه بگذاریم ابتدا یک سلسله جلساتی را با اعضای تشکل تحکیم برگزار کرده و مسائل را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم سپس به جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رویم چرا که از نظرما همه چیزی باید حساب شده باشد.

شورای عمومی دفتر تحکیم از بررسی عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی استقبال کرده
صلایی با اشاره به اینکه پیگیری سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها مسبب خیر شده است گفت: پیگیری این موضوع در شورای عمومی تحکیم وحدت با استقبال زیادی روبرو شده و حتی موجب شده تا مساله تحول علوم انسانی و بومی سازی علوم انسانی نیز ذیل این موضوع از طریق اعضای شورای عمومی که در رشته‌های علوم انسانی فعال و مشغول تحصیل هستند پیگیری شود. برای مثال یکی از دغدغه‌های دانشگاه‌های علوم سیاسی این است که چرا ما باید نظریه‌هایی را بخواهیم که خود غربی‌ها نیز از آن رد شده اند.

وی افزود: این که جنبش‌های دانشجویی از مباحث روز جامعه عقب مانده اند در تمام تشکیلات مختلف برای اعضا ملموس شده است، اما اینکه تشکل‌های دانشجویی چقدر می‌خواهند در این فضا کار کنند بستگی به حوزه کاری هر تشکل دارد. این موضوع در حال حاضر دغدغه تشکل تحکیم وحدت است و برای این تشکل بسیار مهم و جدی قلمداد می‌شود. طبق صحبت‌هایی که با دیگر تشکل‌ها داشتیم برای آن‌ها نیز این موضوع مهم است.

پویان‌راد با اشاره به اینکه ارتباط شورای عالی انقلاب فرهنگی با بدنه دانشجویی ضعیف است گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک کمیسیونی دارد به نام "کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی" این کمیسیون مسئول ارتباط با فضای دانشجویی در دانشگاه‌ها می‌باشد، اما متاسفانه در این بخش خوب کار نکرده است. در واقع از یک طرف فاصله‌ای بین فضای دانشجویی تشکل‌ها با شورای عالی انقلاب فرهنگی افتاده است و از طرف دیگر از سمت مسئول این کمیسیون نیزهیچ دغدغه‌ای وجود ندارد.

دبیر سابق فرهنگی انجمن تحکیم وحدت افزود: متاسفانه آقای مطهری مسئول کمیسیون طرح و مشاوره دانشجویی هیچ دغدغه‌ای در این باره ندارد به همین خاطر ارتباطی که باید بین این کمیسیون و دانشگاه و دانشجویان باشد نیست.

وی افزود: به هر حال شورای عالی انقلاب فرهنگی نهادی است که بودجه هنگفتی به خود اختصاص می‌دهد اینکه چقدر از این بودجه را دریافت می‌کند و چقدر از آن در کشور خرج فرهنگ می‌کند به خودی خود جای مطالبه دارد.

اطلاع رسانی شورا ضعیف است
پویان‌راد اظهار داشت: گاهی احساس می‌شود که مسوولین جای خود را با دانشجو‌ها عوض می‌کنند. اینکه آن‌ها بودجه‌ای را در اختیار دارند و باید به وظایف خود عمل کنند در نظر گرفته نمی‌شود و بعد به ما می‌گویند شما چکار کردید یعنی به جای پاسخگو بودن از ما مطالبه می‌کنند. تلاش می‌کنیم تا مطالبه گر بودن خود را همانطور که رهبری فرموده اند حفظ کنیم و در این باره با دیگر تشکل‌ها نیز صحبت کرده ایم، اما برخی تشکل‌ها به این نتیجه رسیدند که این سیستم کارآمد نیست و مطالبه گری از آن هم موثر نخواهد بود. در واقع یکی از دلایل این تفکر ضعف رسانه‌ای و اطلاع رسانی ضعیف شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

وی افزود: سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یکی از مراجع اطلاع رسانی گا‌ها اپدیت‌هایی نشده و ایراداتی به آن وارد است. من فکر می‌کنم تفکر دوستان ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که می‌خواهند خود را در انزوا نگه داشته و در مقام پاسخگویی نباشند. با وجود اینکه فعالیت‌هایی مفیدی در این شورا انجام می‌گیرد و سند‌های خوبی از آن بیرون می‌آید، اما جای سوال است که چرا برخی از اعضای شورا نمی‌خواهند خود را در معرض پاسخگویی قرار دهند.

دبیرسابق فرهنگی انجمن تحکیم وحدت ادامه داد: یکی از عواملی که به ناکارآمدترن شورا کمک می‌کند چند شغله بودن اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌باشد این مشاغل به خودی خود موجب می‌شود تا کمتر به مسائل شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیدگی کنند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top