تاریخ انتشار: شنبه 1397/11/06 - 09:08
کد خبر: 299714

وزیر علوم روز ۱۲ بهمن ۵۷ کجا بود؟

پاسخ داد: امروز شرکت‌های دانش بنیان متعددی در تمام استان‌ها راه‌اندازی شده است به طوریکه ما ۴۳ پارک علم و فناوری داریم که حامی ایده ها و فناوری های جدید هستند و حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که ۱۲۰۰ تای آن‌ها در نزدیکی دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

خبرنامه دانشجویان ایران: به نقل از فارس، یکی از این مسؤولان منصور غلامی است، وزیر علوم امروز که در سال ۵۷ جوانی ۲۵ ساله بوده و سال‌های منتهی به انقلاب را در دانشگاه گذرانده است.

از وزیر علوم درباره حال و هوای آن روزهایش پرسیدم. اینکه غلامیِ جوان روزهای انقلاب کجا بوده و چه می‌کرده است؟
گفت: سال ۵۷ ایران بودم، در استان سیستان و بلوچستان خدمت مقدس سربازی را می‌گذراندم، ۱۲ بهمن‌ماه ۵۷ برای استقبال از امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به تهران آمدم و در بهشت‌زهرای تهران حاضر شدم و مانند بقیه ملت ایران با اشتیاق به سخنرانی امام (ره) گوش دادم.

پرسیدم آن روزها دانشجو بوده‌اید؟
پاسخ داد: من در سال ۵۵ فارغ‌التحصیل شدم و سال‌های منتهی به انقلاب و زمان مبارزات مردم با حکومت، دانشجو بودم.

درباره حال و هوای آن روزهای انقلاب از وزیر علوم سوال کردم.
گفت: زمانی که ما دانشجو بودیم یعنی از سال ۵۱ تا سال ۵۵، فضای شروع انقلاب اسلامی در دانشگاه‌ها حاکم بود، برنامه‌هایی معمولا در محیط‌های دانشجویی اجرا می‌شد.

پرسیدم دانشجویان مثل امروز به شکل تشکل فعالیت می‌کردند؟
گفت: تشکل‌ها به صورت رسمی نبود و دانشجویان برای اجرای برنامه‌هایی که داشتند بیشتر بین خودشان و به صورت گروهی تصمیم‌گیری و بحث می‌کردند.

پرسیدم بحث‌های بین دانشجویان بیشتر در چه زمینه‌ای بود؟
پاسخ داد: بیشتر بحث راجع به شرایط اجتماعی و مسائل فرهنگی آن زمان بود و بحث‌های اسلامی مطرح بود، تقابل ایده‌های لیبرالیستی و مارکسیستی و ایده‌های اسلامی بسیار بین دانشجویان مطرح می‌شد.

این سه زمینه اظهارنظر بیشتر در دانشگاه وجود داشت و هر کدام جمعی از دانشجویان را دور خود جمع کرده بودند و برخی دانشجویان که اصطلاحا آنها را دانشجویان مذهبی می‌گفتیم به صورت قوی‌تری در دانشگاه‌ها بودند و ریشه قوی‌تری داشتند و عموما با اعتقاد و دقت بیشتری فعالیت می‌کردند.

به طور کلی در حقیقت یک جریان پویا و بالنده‌ای در محیط‌های دانشگاهی برای استقبال از آنچه در سال ۵۶ و ۵۷ اتفاق افتاد وجود داشت.

نظر وزیر علوم را درباره فضای فعلی دانشگاه‌ها و چگونگی دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی سوال کردم.
گفت: در  حال حاضر فضای دانشگاه‌های ما از نظر فرهنگی و اعتقادی بسیار قوی‌تر از زمان پیش از انقلاب است، ما امروز جوانان فرهیخته و توانمند و انقلابی زیادی داریم.

جمعیت دانشجویی که داریم حدود چهار میلیون و حتی بیشتر است که با جمعیت کمتر از ۲۰۰، ۳۰۰ هزار نفر آن زمان اصلا قابل مقایسه نیست، در نتیجه ما هم به لحاظ نسبی دانشجویان بسیار فهیم با مطالعات خوب و تفکرات عالی داریم و هم به لحاظ جمعیت عددی شرایط خیلی خوبی داریم.

فضای باز کشور اجازه صحبت کردن و اظهارنظر به بچه‌ها می‌دهد و از صحبت‌ها و نظرات دانشجویان استقبال می‌شود.

دانشجویان می‌توانند به صورت تشکل‌های رسمی فعالیت کنند، تشکل‌هایی که می‌توانند نقد کنند، برنامه‌های سخنرانی به مناسبت‌های مختلف درنظر بگیرند، مناظره برگزار کنند، این مسائل در دانشگاه‌ها کم نیست، با سابقه ذهنی و تاریخی‌ای که ما از فضاهای دانشجویی پیش از انقلاب داریم،‌ اکنون شرایط برای رشد و بالندگی دانشجویان بسیار زیاد است.

البته معمولا جوانان آرمانگرا هستند و شاید نقدی داشته باشند که بگویند فرصت کم داده می‌شود اما به طورکلی شرایط خوب است.

درباره روند تغییر دانشگاه‌های کشور از نظر علمی نسبت به پیش از انقلاب از وزیر علوم سوال کردم.

غلامی که خود دارای بیش از ۳۰ عنوان مقاله چاپ شده در مجلات خارجی و بیش از ۳۰ عنوان مقاله چاپ شده در مجلات داخلی و همچنین بیش از ۲۰ عنوان مقاله ارائه شده در کنفرانس‌های داخلی است، گفت:  ما در حال حاضر از نظر تولیدات علمی در رتبه شانزدهم دنیا قرار داریم و رتبه نخست خاورمیانه متعلق به ایران است.

حتی از نظر سرعت نسبی رشد علمی رتبه اول را در دنیا داریم (مقایسه پیشرفت از یک مرحله به مرحله دیگر).

ما با وجود عدم امکانات نسبت به سایر کشورها از نظر جایگاه علمی در بین کشورهای صاحب نام قرار داریم و این مسأله را خودمان نمی‌گوییم، ارزیابی‌های بین‌المللی از سوی نهادهای بین المللی صورت می‌گیرد.

از وزیر علوم پرسیدم برای بهتر شدن این شرایط هم برنامه‌ای دارید؟
گفت: ما از ابتدا به فکر ایجاد و توسعه دانشگاه کارآفرین بوده‌ایم، به سمت تحقق دانشگاه کار آفرین پیش می‌رویم تا فضایی باز شود که محققان‌مان بتوانند دانشی که دارند را به ثروت و اشتغال تبدیل کنند.

پرسیدم برای دستیابی به این هدف کجای مسیر هستیم؟
پاسخ داد: امروز شرکت‌های دانش بنیان متعددی در تمام استان‌ها راه‌اندازی شده است به طوریکه ما ۴۳ پارک علم و فناوری داریم که حامی ایده ها و فناوری های جدید هستند و حدود ۶ هزار شرکت دانش بنیان داریم که ۱۲۰۰ تای آن‌ها در نزدیکی دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

از غلامی سوال کردم اما حالا ما تحریم هستیم، با وجود تحریم چگونه می‌توانیم پیشرفت کنیم؟
گفت: محققان ما در تأمین تجهیزات موردنیاز برای تولید محصولاتی که مردم ایران به آن نیاز دارند توانا هستند، یکی از بخش هایی که برای رفع نیازهای داخلی بیشتر و سریع‌تر تلاش می‌کنیم، تجهیزات آزمایشگاهی است که شرکت‌های داخلی به خوبی این ها را تامین می کنند.

درباره روند حمایت از محققان ایرانی از وزیر علوم سوال کردم.
گفت: صندوق هایی برای حمایت از محققان ایجاد شده است و در حد توان از جوانان حمایت می‌شود یعنی مسؤولان تا جایی که می‌توانند برای باز کردن مسیر محققان ایرانی تلاش می‌کنند.

دو نهاد علمی کشور یعنی وزارت علوم و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت‌ از محققان کشورمان برنامه‌هایی دارند و قوانینی تصویب شده‌ است که اجرا می‌کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top