تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/11/08 - 11:58
کد خبر: 300068

در گفت‌‌وگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با پژوهشگر اقتصادی مطرح شد؛

سوئیفت؛ گره کور تحریم‌های بانکی ایران

سوئیفت؛ گره کور تحریم‌های بانکی ایران

درحالی مسئولین دولت، دسترسی دوباره بانک‌های ایرانی به پیام‌رسان سوئیفت را یکی از دستاوردهای توافقنامه برجام ذکر می‌کردند، که اساسا نه تنها دستاوردی محسوب نمی‌شد، بلکه دلیل اصلی اثرگذاری تحریم های بانکی نیز، استفاده از همین سامانه بود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است که بحث ها پیرامون تصویب FATF افزایش پیدا کرده است. دولت معتقد است با تصویب FATF می تواند مبادلات مالی را تسهیل کرده و راه تجارت با خارج که اکنون به کمک تحریم ها به مشکل خورده است را بازگشایی نماید. در عین حال مخالفان معتقد هستند FATF به عنوان راه حلی برات تجارت ایران و انجام سرمایه گذاری و یا مبادلات مالی باشد.

علی حایری، پژوهشگر اقتصادی و دانشجوی دانشگاه تهران «خبرنامه دانششجویان ایران» در گفت و گو با  به بررسی FATF پرداخت و گفت: یکی از دوگانه های نادرستی که در ذهن بسیاری از مردم نهادینه شده است، دوگانه FATF - تحریم است. پس از خروج آمریکا از برجام و شکست پروژه دولت در لغو تحریم های بانکی، اکنون برخی از مسئولین دولتی به اشتباه عدم اجرای توصیه های گروه اقدام را دلیل اصلی عدم گشایش در روابط بانکی کشور می دانند. در حالی که کارشناسان معتقدند که بستر اصلی به ثمر نشستن تحریم های ثانویه بانکی آمریکا، یک سامانه ی پیام رسان بانکی به نام سوئیفت است. زیرا تمام تراکنش های بانکی کشور از طریق سامانه سوئیفت انجام می شود و تراکنش های بانکی که از طریق این سامانه انجام می شود به صورت روزانه توسط سرویس-های اطلاعاتی آمریکا رصد می شود.

علی حایری با اشاره به استفاده دولت از پیام رسان سوئیفت در مورد این پیام رسان گفت: پیام رسان سوئیفت یک پیام رسان بین بانکی است، که ارتباط بین بانک های جهان را برقرار می کند؛ به این صورت که پیام های مالی را بین بانک ها جابجا می کند. بعد از حمله تروریستی 11 سپتامبر 2001، آمریکا به بهانه مبارزه با تامین مالی تروریسم، تمام تراکنش های مالی که از طریق سوئیفت انجام می-شود را رصد می کند و می توان گفت تنها عامل موفقیت آمریکا در تحریم های بانکی علیه کشورمان نیز، استفاده از همین پیام رسان است. در واقع آمریکا با رصد تمام تراکنش های بانکی که از طریق سامانه پیام رسان سوئیفت انجام می شود، تمام بانک هایی که با بانک های ایرانی کار می کنند را شناسایی کرده و مبالغ زیادی آنها را جریمه می کند. در نتیجه هیچ بانکی جرئت همکاری با بانک های ایرانی را ندارد.

استفاده از سوئیفت دلیل تأثیرگذاری تحریم ها
او ادامه داد: متاسفانه بانک های ایرانی تا قبل از اعمال تحریم های بانکی آمریکا از سامانه سوئیفت برای تبادل پیام های بین بانکی در داخل و خارج از کشور استفاده می کردند. با اعمال تحریم های ثانویه بانکی، استفاده از سامانه سوئیفت برای ایران منع شد. فلذا بهره گیری از سایر سامانه های پیام رسان برای انجام تراکنش های بین بانکی ضرورت یافت. بنابراین، بلافاصله یک سامانه پیام رسان بومی به نام سپام در داخل کشور طراحی شد و توانست ارتباط بانک های داخل کشور را برقرار کند. از زمان شروع تحریم های ثانویه بانکی آمریکا تا قبل از اجرای برجام شرکت سوئیفت همکاری خود را با ایران به طور کلی قطع کرده بود. تا اینکه با اجرای برجام، این شرکت دوباره همکاری خود را با بانک های ایرانی از سر گرفت. بعد از اجرای برجام، درحالی مسئولین دولت، دسترسی دوباره بانک های ایرانی به پیام رسان سوئیفت را یکی از دستاوردهای توافقنامه برجام ذکر می کردند، که اساسا نه تنها دستاوردی محسوب نمی شد، بلکه دلیل اصلی اثرگذاری تحریم های بانکی نیز، استفاده از همین سامانه بود.

جایگزینی پیام رسان های بانکی به جای سوئیفت
این پژوهشگر اقتصادی گفت: به دلیل جاسوسی های گسترده آمریکا از شرکت سوئیفت که البته به صورت قانونی و با بهانه رهگیری تامین مالی تروریسم انجام می شود، بسیاری از کشور هایی که حتی مانند کشور ایران، تحت تحریم های بانکی هم قرار نگرفته اند، برای ارتباطات بین بانک های داخلی کشورشان و همچنین ارتباط با بانک های خارجی، سامانه های پیام رسان بانکی جداگانه ایجاد کرده اند و آنرا جایگزین سوئیفت کرده اند. کشورهایی از جمله روسیه، چین و هند، آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی از جمله این کشورها هستند. در این راستا، کشور هند سامانه پیام رسان بین بانکی SFMS، کشور چین سامانه ی CIPS، روسیه سامانه ی CYBER FT و آمریکا سامانه FEDMAIL را راه اندازی کرده است.

سوئیفت راه حل یا مشکل
این دانشجوی دانشگاه تهران گفت: اصرار بر استفاده از سامانه سوئیفت در شرایط کنونی باعث می شود که تمام قدم های دیگری هم که برای بی اثر کردن تحریم ها برمی داریم بی نتیجه بماند. مثلا پیمان های پولی دوجانبه که به صورت محدود با دو کشور ترکیه و پاکستان امضا شده است، در صورت استفاده دوباره از سامانه پیام رسان سوئیفت بی نتیجه خواهد ماند. زیرا در این صورت باز هم بانک هایی که با ایران کار کنند، توسط وزارت خزانه داری آمریکا شناسایی و تحریم می شوند.

با توجه به اثرات زیانبار استفاده از سوئیفت در اثر بخش کردن تحریم های ثانویه بانکی آمریکا و تنوع بسیار زیاد سامانه های پیام رسان بانکی موازی سوئیفت در کشورهای چین و هند و روسیه و...، و همچنین موجود بودن سامانه پیام رسان بومی سپام در داخل، سوال اساسی از مسئولین بانک مرکزی این است که چرا به جای استفاده از سوئیفت، از سامانه سپام و یا از سامانه های پیام رسان دیگر کشورها استفاده نمی شود تا دست آمریکا از تحریم بانک های ایرانی کوتاه شود؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ابوالفضل آقا
1397/11/08 - 14:24

خسته نباشی خدا قوت مطلب بسیار مهمی بود ای کاش این غفلت برخی مسئولین موقتی بود
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top