تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/11/10 - 08:15
کد خبر: 300350

راهکارهای کنترل وزن در بانوان شاغل

استرس شغلی زیاد با دگرگون کردن سطح هورمون‌های بدن بانوان می‌تواند سبب بروز کابوسی ترسناک به نام چاقی شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند زنان دارای شغل‌های پراسترس و با مسئولیت بالا، بسیار بیشتر از سایر همسالان خود دچار مشکل چاقی واضافه وزن می‌شوند؛ این پژوهش همچنین نشان داده است شغل‌های پراسترس تنها سبب چاقی در زنان می‌شود و این مشکل درمردان وجود ندارد.

کارشناسان اعتقاد دارند شغل با بازه زمانی طولانی و استرس بالا که نیاز به تمرکز و صرف وقت دارد سبب بی توجهی بانوان به مصرف مواد خوراکی سالم و انجام فعالیت‌های فیزیکی ازجمله ورزش می‌شود که در نتیجه آنها دچار چاقی و اضافه وزن می‌شوند.

احساس خستگی و هیجان کار می‌تواند سبب تمایل بانوان به پرخوری و مصرف مواد خوراکی پرچرب، شور، شیرین و نوشابه‌های گاز دار شود که درنتیجه آن دچار اضافه وزن می‌شوند.

افزون بر تمامی موارد گفته شده، استرس در حین کار سبب افزایش ترشح هورمون کورتیزول در بدن می‌شود که در نتیجه آن برخی افراد دچار چاقی و انباشت چربی دربدن می‌شوند.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با بررسی برروی بیش از ۳۸۰۰ زن درشغل‌های مختلف به دست آورده‌اند؛ اگر یک زن دارای شغلی پراسترس باشد به تدریج طی ۱۰ الی ۲۰ سال آینده دچار اضافه وزن خواهد شد.

تحقیق درباره ارتباط استرس شغلی و اضافه وزن در بانوان به وسیله محققان دانشگاه گوتنبرگ انجام شده است؛ چاقی یکی از مشکل‌های شایع سلامت در دنیای امروز است که درصد بالایی از جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهد، بنا برآمارها نرخ چاقی بین افراد در رده‌های سنی مختلف در دهه‌های اخیر رشدی صعودی پیدا کرده است و می‌تواند به معضلی جهانی در زمینه هزینه‌های درمانی و مبارزه با بیماری‌ها تبدیل شود.

داوطلبان در این آزمایش در رده‌های سنی ۳۰ تا ۵۰ سال و ۴۰ تا ۶۰ سال مورد آزمایش در طول ۲۰ سال از نظر وزن قرار گرفته‌اند.

تأثیر کنترل استرس در تناسب اندام
کارشناسان به بانوان برای داشتن تناسب اندام مناسب و نیز جلوگیری از ابتلاء به بیماری‌های مزمن، چون دیابت، مشکل‌های قلبی عروقی و حتی سرطان ناشی از استرس و چاقی توصیه می‌کنند سطح استرس خود را کنترل کنند.

تغییر شغل یا کم کردن از میزان مسئولیت‌های اجتماعی، مشاوره و همکاری با همکاران و اعضای خانواده، تقسیم وظایف، بهره گیری از روش‌های کنترل استرس، چون تکنیک تنفس دیافراگمی، اختصاص بازه زمانی مناسب به انجام ورزش‌هایی، چون یوگا یا شنا، مصرف مواد خوراکی سالم و پرهیز از خوردن فست فود و خوراکی‌های فرآوری شده همگی می‌تواند سبب افزایش وضعیت سلامت عمومی بانوان شود.

عوارض استرس در بانوان
استرس فراوان می‌تواند زمینه ساز ریزش موی سر، چاقی، پیری و شکستگی پوست صورت، ناموفق بودن درمحل کار و گرفتن تصمیم‌های اشتباه، بروز اختلاف در خانواده و حتی بروز قهر و جدایی شود.

نتیجه‌های به دست آمده از این پژوهش در نشریه (the journal International Archives of Occupational and Environmental Health) منتشر شده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top