هر چند که شروع و پایان جشنواره در پنجمین روز درخشان تر از سانس ساعت 18:30 که به فیلم مهدی علی میرزایی اختصاص یافته، بود و شاید بتوان ادعا کرد که صف مخاطبان برای تماشای فیلم رضا میرکریمی طویل تر از فیلم «شبی که ماه کامل شد» بود، شبی که مخاطبان نسبتا از همه فیلم های به نمایش در آمده راضی بودند و حضور افرادی چون رضا میرکریمی پیش از اکران فیلمش در میان مخاطبان هم به افزایش رضایتمندی افزوده بود؛ کارگردانی که امسال توانست یکی از بهترین فیلم های جاده ای ساخته شده تا امروز را به مخاطب نشان دهد.
علی رغم اینکه هر چند جشنواره فیلم فجر روزهای بیشتری را طی می کند و به جمعیت حاضر در پردیس چارسو افزوده می شود، اما نکته قابل تامل اینجاست که علی رغم انتخاب پردیس چارسو به عنوان کاخ هنرمندان سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اما جمعیت هنرمندان در این پردیس نسبت به ادوار گذشته جشنواره بسیار کم است و شاید بتوان عمده ترین مخاطبان فیلم های اکران شده در این پردیس را منتقدان و اهالی رسانه دانست و همین مسئله باعث اعتراض اهالی رسانه شده است، هنرمندانی که گویی ترجیح می دهند بیشتر در کاخ اصلی جشنواره حضور داشته باشند، تا سینمایی که به خاطر آنها عنوان کاخ هنرمندان را یدک می کشد!.
شاید بتوان نقطه عطف اکران های شب گذشته پردیس چارسو را به فیلم میرکریمی نسبت داد، فیلمی که علی رغم داستانی تکراری و سادگی روایت اما به خاطر بازی های خوب و به روایت داستان در بستر فیلم جاده ای توانست مخاطبان را تا پایان فیلم را خود همراه کند، «قصر شیرین» تا امروز جزو معدود آثار سینمایی است که مسعود فراستی به عنوان یکی از منتقدان مطرح سینما درباره اش اینطور گفته بود: «قصر شیرین جز معدود فیلمهای است که نگاه سالم دارد و رضا میر کریمی ادا در نمیآورد. خیلی سال بود که دو کودک در یک فیلم انقدر به خوبی نقش بازی نکرده بودند.»
در کنار اکران موفقیت آمیز «قصیر شیرین» اما فیلم «پالتو شتری» آنطور که باید نتوانست مخاطبان را راضی از سالن سینما خارج کند، فیلمی که عوامل آن به اصطلاح تنها گیشه را مدنظر قرار دادند و شاید بتوان آن را تا حدودی جزو آثار پرفروش در زمان اکران عمومی دانست، اما در واقعیت فیلم نه تنها داستان درخوری نداشت، بلکه صرفا با تکیه بر شوخی های جنسی سعی می کند مخاطب را با خود همراه کند، فیلمی که بعد «بیست و سه نفر» به روی پرده سینما رفت و نتوانست آنطور که باید طیف منتقدان و رسانه ها را با خود همراه کند؛ اما در مقابل فیلم مهدی جعفری شروع خوبی را برای پنجمین روز جشنواره رقم زد.
* گزارش از زهرا رمضانی