تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/11/15 - 17:09
کد خبر: 301037

حجت‌الاسلام رستمی در دانشگاه تهران:

غفلت ما جای جلاد و شهید را عوض می‌کند

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: نقطه مقابل ذکر غفلت است. انسان غیرذاکر انسان غافل است و این فرد در معرض سقوط است، اگرچه نمازگزار باشد. نقطه سقوط جوامع بی‌توجهی به نعمت‌های اجتماعی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در جمع دانشجویان هیئت دانشجویی دانشگاه تهران که به مناسبت ایام فاطمیه برگزار شد، با اشاره به آیه 5 سوره ابراهیم(ع) که می‌فرماید «و لقد ارسلنا موسی بآیاتنا ان اخرج قومک من الظلمات الی النور و ذکرهم بایام الله ان فی ذلک لآیات لکل صبار شکور»، گفت: خداوند در این آیه به موسی(ع) می‌فرماید که قومت را به‌یاد روزهای خدا بیفکن.

وی ادامه داد: ذکر و به‌یاد  بودن جزء توصیه‌های همه انبیا به امت‌های خودشان بوده است. اما باید به دنبال کلید اهمیت ذکر گشت، چراکه در قرآن  به این موضوع بارها اشاره شده است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که قرآن دستور می‌دهد موضوعی را به‌یاد داشته باشید، معنایش این است که به‌یاد  داشتن آن موضوع یک مسیری برای رشد است که اگر این یاد وجود نداشته باشد آن مسیر را از دست خواهیم داد. بعضی جاها قرآن امر کرده است که به‌یاد خدا باشید، بعضی جاها هم امر کرده که به‌یاد نعمت‌های خدا باشید. بخشی از چیزهایی که خود قرآن یادآور شده است، کمک‌های خاصی است که برای بعضی گروه‌ها قائل شده است؛ مانند قوم بنی‌اسرائیل که به آن‌ها می‌فرماید: به‌یاد  داشته باشید که شما کم بودید و خدا زیادتان کرد و یاریتان نمود.

رستمی ادامه داد: خداوند در آیه ۵ سوره ابراهیم(ع) به حضرت موسی(ع) می‌فرماید انسان‌ها را به‌یاد  روزهای خدا بینداز. بعضی از روایات و مفسرین می‌گویند هر روزی که خداوند یک اعجاز ویژه‌ای برای مومنان در آن روز نشان داده باشد از روزهای خداست؛ به‌طور مثال بنی‌اسرائیل که تحت ستم و در حال فرار از دست فرعونیان بودند، در حال فرار به آب رسیدند و به‌یاری خدا همین آب موجب نجات آنها و باعث هلاکت دشمنانشان شد. خداوند می‌فرماید این روز خدا بود و باید به یاد چنین روزهایی باشید. بعضی روایات هم روزهای مشخصی را به‌عنوان ایام‌الله بیان کرده‌اند؛ مانند روز غدیر که طبق آیات قرآن روز اکمال دین و اتمام نعمت است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: نقطه مقابل ذکر غفلت است. انسان غیرذاکر انسان غافل است و این فرد در معرض سقوط است، اگرچه نمازگزار باشد. نقطه سقوط جوامع بی‌توجهی به نعمت‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در خطبه فدکیه خود در جمع مسلمانان مهاجر و انصار که در مسجد پیامبر(ص) حضور داشتند، به بیان برخی از مشکلات مهم اجتماعی اعراب اشاره می‌کنند، بعد بیان می‌کنند که به برکت حضور پیامبر اکرم(ص) بود که از این مشکلات رهایی یافتید. حضرت در این خطبه به‌یاد  مردم می‌آورد که در چه وضعی بودید و حالا در چه وضعی هستید.

حجت‌الاسلام والمسلمین رستمی تاکید کرد: اکنون نیز به‌یاد  نعمت‌های خدا و به‌یاد  روزهای خدا بودن مسئله حائز اهمیتی است. از اتفاقات بدی که در دوران پس از انقلاب در فضای آموزشی و عمومی ما رخ داده است غفلت و بی‌خبری از تاریخ است. قبل از انقلاب مشکلات فراوانی حتی در مسائل معیشتی مثل آب و سوخت و حتی در بحث کرامت انسانی وجود داشت و اعتراضات امام(ره) بر همین مسئله بود که باعث تبعیدش شد. در آن دوران چهل‌هزار مستشار آمریکایی با خانواده‌شان در ایران زندگی می‌کردند و طبق قوانین رسمی کشور اگر آنها مرتکب هر جرمی می‌شدند، حتی اگر شاه مملکت را می‌کشتند، کسی در ایران حق محاکمه آنها را نداشت.

وی ادامه داد: نباید گذشته را فراموش کرد. ما دوره‌ای را پشت‌سر گذاشتیم که در آن سفیر آمریکا برای کشور ما نخست‌وزیر تعیین می‌کرد! اسدالله علم در خاطراتش می‌نویسد روزی شاه را دیدم که خیلی ناراحت است. وقتی علت را جویا شدم گفت: «مطلع شده‌ام آمریکایی‌ها هواپیماهای نیروی هوایی ما را برداشته‌اند و در ویتنام دارند با آن می‌جنگند، بدون اینکه به ما خبر دهند». شاه حق جابجایی نخست‌وزیرش را هم نداشت و آمریکا باید اجازه چنین کاری را به او می‌داد. حضرت فاطمه(س) به ما می‌آموزد که به‌یاد  داشته باشید که چه روزگاری داشتید و اسلام شما را به کجا رساند.

رستمی در ادامه مجددا به آیه ۵ سوره ابراهیم(ع) اشاره کرد و گفت: در انتهای همین آیه خداوند می‌فرماید «ان فی ذالک لایات لکل صبار شکور». صبر و شکر دو وظیفه انسان مومن است. اگر این ذکر اتفاق نیفتد، اگر جامعه‌ای آنچه را که در پرتو ولایت غیرخدا بر او گذشته است و آنچه را که در پرتو ولایت خدا به‌دست آورده است را به‌یاد نیاورد، منجربه فراموشی نعمت‌ خواهد شد و فراموشی نعمت‌ها هم منجر به تغییر ارزش‌ها خواهد شد و سقوط جامعه از تغییر ارزش‌ها به‌وجود می‌آید. اگر نعمت یادآوری نشود انسان پس از مدتی دیگر آن را نخواهد دید و برایش کم‌ارزش می‌شود. اگر انسان دائماً به‌یاد نعمت‌های خدا نباشد آسیب‌ها شروع خواهند شد.

وی در همین خصوص به ماجرای شهادت امام حسین(ع) اشاره و مسیر تاریخی این اتفاق را مرور کرد و گفت: واقعه شهادت امام حسین(ع) اتفاقی بود که در اثر همین غفلت و به‌یاد  نیاوردن جریانات اجتماعی روی داد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه به جمله‌ای از مقام معظم رهبری اشاره کرد گفت: رهبر انقلاب جمله‌ای دارند که می‌فرمایند «مراقب باشید جای جلاد و شهید عوض نشود». اما چه زمانی جای جلاد و شهید عوض می‌شود؟ زمانی که ما جامعه را به‌یاد جلادی‌های دژخیمان نیندازیم و مظلومیت شهدا را یادآور نشویم. اگر ما از یادآوری غفلت کنیم، دیگرانی هستند که دست به تحریف تاریخ بزنند.

وی در پایان گفت: یکی از مصادیق  عالی ذکر ایام‌الله، انقلاب اسلامی است و یادآوری آن جزء وظایف ما است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top