تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/11/17 - 08:22
کد خبر: 301225

نظر مجلسی‌ها درباره استانی شدن انتخابات

نمایندگان مجلس در نشست علنی امروز پارلمان با حذف استانی شدن انتخابات مخالفت کردند. نظر برخی از نمایندگان درباره این ماجرا را بخوانید.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، به نقل از افکارنیوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز (سه شنبه) پارلمان در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد سیدحسن نقوی حسینی برای حذف ماده 3 این طرح که مربوط به استانی شدن انتخابات بود مخالفت کردند.

در همین رابطه حشمت الله فلاحت پیشه در مخالفت با این پیشنهاد حذف گفت: هدف از استانی شدن ارتقای قابلیت و توان قوه مقننه است؛ در 5 مجلس اخیر ایران موضوع استانی شدن رأی آورده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: امروزه در همه دنیا انتخابات به صورت ایالتی و استانی برگزار می شود غیر از ایران؛ و این در حالی است که استانی شدن موجب ورود نخبگان و بزرگان به مجلس خواهد شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: استانی شدن علاوه بر اینکه موجب افزایش مشارکت مردم خواهد شد، از گرفتاری نمایندگان به مسائل بخشی جلوگیری خواهد کرد و خرید و فروش رأی را کاهش خواهد داد.

نقوی حسینی: انتخابات استانی مردم را کنار می گذارد
در همین رابطه سیدحسین نقوی حسینی به عنوان پیشنهاد دهنده حذف این ماده با اشاره به اینکه اصلاح حوزه بندی و کیفیت انتخابات، مشارکت مردمی را کاهش می دهد، گفت: انتخابات استانی، مردم را کنار می گذارد و این درحالی است که در هیچ نظام سیاسی در دنیا، انتخابات استانی و ایالتی به صورت حداکثر نسبی برگزار نمی شود.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به عنوان مثال امروزه در انتخابات کشورهای اروپایی فقط 32 درصد مردم پای صندوق های رأی می روند که آنها هم افراد صرفاً حزبی هستند که نشان دهنده عدم جامعیت انتخابات است.

وی افزود: نباید فراموش کرد این امر زمینه بروز آشوب های اجتماعی و انتخاباتی را افزایش می دهد، زیرا کشور ما قومیتی بوده و دارای مذاهب مختلف است.

این نماینده مردم در مجلس خاطرنشان کرد: استانی شدن انتخابات به معنای حزبی شدن انتخابات است و کسانی که دارای پول، زور و حزب قدرتمند هستند و می توانند از متمول ها برخوردار شوند، پیروز انتخابات خواهند بود.

زارعی: انتخابات استانی یعنی انتخابات منهای مردم
غلام محمد زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با بیان این‌که من با استانی شدن انتخابات مجلس مخالفم، گفت: این نوع از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخابات می‌شو‌د زر و زور و تزویر و درواقع استانی شدن انتخابات یعنی انتخابات منهای مردم.

و‌ی ا‌فزود: در این نوع انتخابات، توده‌های مردم و همین افرادی که در مراسم‌های مختلف و راهپیمایی‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند، به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حساب نمی‌آیند.

نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: من از‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قبل هم عنوان کر‌د‌ه‌ام که با استانی شدن انتخابات مخالفم و این نوع انتخابات را مناسب نمی‌دانم.

نمایندگان مجلس در روزهای قبل کلیات طرحی را تصویب کرده‌اند که در صورت قانون شدن این طرح رأی‌دهندگان در انتخابات به جای اینکه تنها به نماینده خود رأی دهند اسامی نمایندگان کل استان که مد نظرشان است را در برگه رأی بنویسند.

مخالفین این طرح می‌گویند این شیوه برگزاری انتخابات باعث می‌شود تا شهرهای کوچک و روستاها به دلیل جمعیت کمترشان نتوانند تأثیری در انتخابا نامزد مورد نظرشان داشته باشند و موافقین نیز عنوان می‌کنند که با استانی شدن انتخابات دیگر نمایندگان به جای درگیری در مسائل منطقه‌ای بیشتر می‌توانند به مسائل ملی بپردازند

ذوالنور: استانی شدن انتخابات نمایندگان را وامدار می‌کند
در همین رابطه مجتبی ذوالنوری ضمن موافقت با پیشنهاد حذف ماده مذکور گفت: اگر افراد درصدد نخبه گزینی هستند، مطمئناً مردم شهرستان بهتر از جمع استان نخبگان حوزه انتخابیه خود را می شناسند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: براساس این طرح افراد یا باید آنقدر پولدار باشند، تا بتوانند در سطح استان تبلیغات کنند، یا از طریق پولدارهای متمکن که درد مردم را نمی فهمند وارد عرصه انتخابات شوند. همچنین دعواهای قومیتی نیز ایجاد خواهد شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع سبب وامدار شدن نمایندگان خواهد شد، خاطرنشان کرد: امروز نمایندگانی که لیستی رأی می آورند نمی توانند ارتباط عمیقی با مردم مناطق محروم داشته باشند.

وی عنوان کرد: همچنین در شهرهای کوچک کسانی که رأی خواهند آورد، به دلیل وابسته بودن به لیست انتخاباتی خود را مستغنی از رفتن به شهرهای کوچک می دانند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top