تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/11/18 - 20:58
کد خبر: 301417

ساناز زمان

جشنواره فیلم فجر و جایگاه زنان

جشنواره فیلم فجر و جایگاه زنان

ما در آستانه۴۰سالگی انقلاب هستیم انقلابی که یکی از ثمره های آن بازگرداندن و نشان دادن هویت واقعی زن مسلمان ایرانی است و باید این هویت و ارزش والای زن به صورت کامل تر و واقعی تر به نمایش گذاشته شود که یکی از راه های آن رسانه و سینماست.

خبرنامه دانشجویان ایران: ساناز زمان*// اگر به سال های ۱۳۴۷ الی ۱۳۵۷(قبل انقلاب) برگردیم و به حضور زنان ایران را در سینمای آن دهه نگاهی بیندازیم، به موضوعاتی برمی خوریم که عنصر اصلی فیلم ها شده بودند؛ زنان بدکاره، تجاوز و آوازخوانی و رقص و معشوقه بازی و استفاده از جاذبه های جنسیتی زن؛جاذبه هایی که بر ضعف های بشری دست میگذارد.

این دیدگاه یا برداشتی نیست که برای قشر خاصی باشد. انتخاب این سبک یعنی برجسته کردن طنازی ها و کلوزآپ های مکرر و عشوه گری های زنانه در سینمای ایران در آن ایام دقیقاً تقلید عینی از سینمای غرب بود و قرار دادن حکایت از غرب زدگی سینما داشت. اما اکنون،زن به جایگاهی در عرصه تصویر و هنر رسیده و چنان درخشیده که تجلیل از مقام و منزلت و نوع فعالیتش در این دوره بر اساس مقام والا زن  و اهمیت حضور او در اجتماع به صورت صحیح و مناسب و خارج از ضعف بشری او وجود دارد. و بنگرید ملاک تقدیر از هنرمند قبل انقلاب، ایفای چه نقش هایی بوده است و حالا دربستر انقلاب، ملاک تقدیر ها چه نقش هایی است؟

متاسفانه برخی افراد در این سینما گلایه مندند!از اینکه ۴۰سال است جلوی آن ها گرفته شده!دقیقا جلوی چه کارها و نقش هایی از آن ها گرفته شده است؟و به جای پرداختن به حرفه و مهارت خود که همان بازیگریست می خواهند به مدگرایی و تجمل گرایی و بازی گری و سیاسی گری بپردازند بدون اینکه اطلاعاتی غیر از اطلاعات ویکی پدیایی و شبکه های اجتماعی داشته باشند و حواسشان به الگو بودشان باشد و به حدی میرسد که با اینکه تمام جوایز و افتخاراتشان را در چهل ساله ی بعد از انقلاب گرفته اند، دم از محدودیت می زنند و تا چه حدی آنان را بازی دادن که مثلا یک نفر این نوع تفکر و انتقاد را خارج از انصاف و بصورت کنایه در جشنواره فجر انقلاب اسلامی مطرح میکند و خود را زیر سوال می برد.

ما در آستانه۴۰سالگی انقلاب هستیم انقلابی که یکی از ثمره های آن بازگرداندن و نشان دادن هویت واقعی زن مسلمان ایرانی است و باید این هویت و ارزش والای زن به صورت کامل تر و واقعی تر به نمایش گذاشته شود که یکی از راه های آن رسانه و سینماست. این هویت زمانی نشان داده میشود که اهل هنر ما هویت و ارزش جایگاه زن اسلامی را درک کنند و از ترویج دید فمنیستی و جذابیت های جنسی زنان دور شوند.سینما جایگاه آگاهی بخشی ست که توسط انقلاب اصلاح شده و نباید بخاطر بی منطقی بعضی افراد تخریبش کرد بلکه باید با تربیت و حضور افراد انقلابی آن را هرچه بیشتر تقویت کرد.

* دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top