تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/11/21 - 08:27
کد خبر: 301545

اختصاصی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛

۵ شرط مهمی که قبل از ثبت نام پذیرش بدون کنکور سال ۹۸ باید بدانید

۵ شرط مهمی که قبل از ثبت نام پذیرش بدون کنکور سال ۹۸ باید بدانید

دانشجو ملزم به رعایت برنامه های زمانی، مکانی (در محدوده تأسیسات متعلق به مؤسسه) و درسی برای تشکیل کلاس، آزمایشگاه، کارگاه، عملیات صحرایی، کارآموزی و این قبیل امور که در دانشگاهها و مؤسسات تدوین شده میباشد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت‌نام‌ و شرکت‌ در آزمون‌ سراسری سال ۱۳۹۸ برای پذیرش در رشته‌های با آزمون در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه‌)، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی از روز چهارشنبه ۲۴ بهمن آغاز می شود. بر اساس اطلاعیه ها ثبت نام منحصراً از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش به نشانی: www.sanjesh.org انجام می گیرد و مهلت ثبت نام تا روز پنجشنبه ۲ اسفند ۹۷ ادامه دارد. کنکور سراسری امسال با توجه به تغییرات صورت گرفته با شکل متفاوتی برگزار خواهد شد به طوری 85 درصد ظرفیت دانشگاه که طبق گفته مسئولان نزدیک به 500 هزار نفر می شود بر اساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور خواهد بود، در این میان چگونه پذیرش دانشجو در دانشگاه ها یکی از ابهاماتی بوده که در دفترچه منتشر شده توسط سنجش این مسئله روشن شده است.

در توضیحات و شرایط و ضوابط کلی پذیرش دانشجو و نحوه انتخاب رشته دفترچه سنجش پنج شرط مهم دیده می شود.

1- شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو
در این بخش داوطلب باید چند شرط مهم را داشته باشد. الف) دیپلم نظام آموزشی جدید 6-3-3 و اخذ آن حداکثر تا تاریخ 1398/05/31ب) دیپلم کامل متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطهج) مدرک پیشدانشگاهی برای داوطلبان نظام سالی واحدی یا ترمی واحدی و یا اخذ آن حداکثر تا پایان شهریورماه 1398 د) مدرک کاردانی دانشآموختگان دورههای کاردانی پیوسته (دارای دیپلم فنی و حرفهای یا کاردانش نظام قدیم هنرستان)، به جای مدرک پیشدانشگاهی ملاک عمل واقع میشود.

2- روش گزینش دانشجو
در این مرحله از پذیرش گزینش دانشجو به روش متمرکز خواهد بود و فقط معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار میگیرد. از آنجا که پذیرش داوطلبان صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت میپذیرد و نظر به اینکه دروس امتحانی داوطلبان دیپلمه با توجه به نوع دیپلم آنان (ریاضی، تجربی، انسانی و ....) متفاوت است، لذا چنانچه نوع دیپلم داوطلب با گروه تحصیلی که متقاضی آن میشود متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود که در این خصوص داوطلبان باید به جدول زیر توجه داشته باشند.

3- شرایط و ضوابط کلی تحصیل در دانشگاه‌ها
الف) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی تعهدی از لحاظ تأمین مسکن و خوابگاه و پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان ندارند، البته در این خصوص تلاش خود را مبذول خواهند داشت.
ب) صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم جز در موارد تشخیص معاون دانشجویی مراکز آموزش عالی و تا سقف اعتبار هر مرکز، درقبال اعطای انواع تسهیلات به دانشجویان تعهدی ندارد.
ج) دانشجو ملزم به رعایت برنامه های زمانی، مکانی (در محدوده تأسیسات متعلق به مؤسسه) و درسی برای تشکیل کلاس، آزمایشگاه، کارگاه، عملیات صحرایی، کارآموزی و این قبیل امور که در دانشگاهها و مؤسسات تدوین شده میباشد.
د) هیچ دانشجویی مجاز نیست که همزمان در دو رشته و یا دو محل (اعم از مؤسسات دولتی و غیردولتی) تحصیل نماید، در صورت تخلف طبق آیین نامه انضباطی دانشجویان با او رفتار خواهد شد.

4- شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در دوره های مختلف تحصیلی
الف) تحصیل در رشته های تحصیلی روزانه تمام وقت بوده و مشمول آموزش رایگان است.
ب) دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی مجری دورههای نوبت دوم (شبانه) که در این مرحله از پذیرش سراسری سال 1398 اقدام به پذیرش دانشجو مینمایند، از ارائه خوابگاه، وام تحصیلی، سرویس ایاب و ذهاب و تسهیلات رفاهی به دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) بطور جد معذور میباشند. لذا به داوطلبان توصیه میشود انتخاب رشته خود را بومی نموده و رشته / شهر محل سکونت خود را انتخاب کند.
ج) دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) تابع مقررات آموزشی دانشجویان دوره روزانه خواهند بود. مگر در مواردی که در آیین نامه طرح ایجاد دوره نوبت دوم(شبانه) مستثنی شده است. ضمناً برنامه های آموزشی دوره نوبت دوم (شبانه) عیناً همان برنامه های آموزشی دوره روزانه است.
د) انتقال دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) به دوره روزانه ممنوع میباشد.
ه) بر اساس مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میزان شهریه دوره های نوبت دوم (شبانه)، بر اساس مصوبات هیأت امنای دانشگاه های مربوط تعیین و از پذیرفته شدگان دریافت خواهد شد. لذا آن دسته از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، که در دوره های نوبت دوم نسبت به پذیرش دانشجو اقدام مینمایند، موظفند جداول شهریه مصوب هیأت امنا را در پایگاه اینترنتی خود درج و به اطلاع داوطلبان برسانند.

5- انتخاب رشته
الف) انتقال و تغییر رشته از رشته محلهای پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی به رشته محلهایی که پذیرش آنها با نمرات آزمون سراسری صورت میگیرد، ممنوع است.
ب) نظر به اینکه متقاضیان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، لازم است واجد شرایط رشته مذکور (شامل: 1- حداقل طول قد برای برادران 165 سانتیمتر به بالا و برای خواهران 158 سانتیمتر به بالا. 2- قهرمانان تیم ملی در مورد مذکور (قد) مستثنی میباشند. حداقل دید چشم 7/10 (هفت دهم). 4- داشتن سلامت جسمانی و ارائه گواهی تندرستی) باشند لذا به داوطلبان متقاضی این رشته تأکید میگردد چنانچه شرایط این رشته را دارا نمیباشند، از انتخاب آن خودداری نمایند. بدیهی است در صورت عدم رعایت ضوابط، چنانچه در ردیف پذیرفته شدگان نهایی قرار گیرند پس از کنترل ضوابط از طریق مؤسسات ذیربط قبولی آنان لغو می باشد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top