تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/11/21 - 08:59
کد خبر: 301568

الهه نیک‌پور؛

زنان پس از انقلاب

در شرایطی که تنها ۳۵ درصد زنان ایران، پیش از انقلاب سواد اولیه را داشتند، بصیرت امامین انقلاب و تأکیدشان بر تعلیم و تعلم، باعث فراهم آمدن عرصه برای سواد آموزی آن ها شد و اکنون شاهد رشد حدود ۹۶ درصد از آمار زنان تحصیل کرده هستیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: الهه نیک پور*// بعد از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی ایران، وقتی نگاهی به دوران پهلوی می اندازیم، انقلاب را عامل نجات بخش در حفظ هویت زنان می یابیم. الگویی که پیش از انقلاب از زن ارائه می شد اقتباس شده از الگوی ناقص زن غربی بود و عمدتا ستاره های هالیوود و هنرپیشه ها و آوازخوان های غربی، به عنوان الگوی زن موفق و رهاشده ی غربی، معرفی می شدند.

این درحالی است که بدترین وضعیت زنان در جوامعی دانسته شده که از سویی به تأثیرگرفتن از غرب، عفاف و اصالت زنان از بین رفته است و از سویی دیگر از علم و فرهنگ و حقوق انسانی که تاحدودی در آن جا تأمین است، بهره ای گرفته نشده است و زنان در دوره ی پهلوی به اجبار به سوی چنین وضعیتی رانده می شدند. در شرایطی که زنان مملکت ما حق نداشتند در یک جمع۱۰ نفری مسئله ی علمی بگویند وشاهی که عقل زنان را کمتر از مردان می دانست و جایگاه آنان را در کاباره و جلد مجلات؛ انقلابی می شود که بنیان گذار آن، درسایه ی مکتب اسلام، می فرمایند "همانگونه که مردان در همه شئون دخالت دارند، زنان هم باید دخالت نمایند."و به این ترتیب به بازگشت هویت زنان، تحت لوای جمهوری اسلامی، پرداخته می شود.درحالی که هم چنان در کشورهایی  که داعیه ی پایبندی به اسلام را دارند، چون عربستان صعودی، اصلی ترین شعار نامزدهای انتخاباتی شان، این است که "باحضور سیاسی زنان مخالفیم!"

و اما در ایران، انقلاب اسلامی اجازه نداد کوته نگران جهان که به زعم خود قبل انقلاب می گفتند، "نیمی از جمعیت ایران که در پرده هستند، دیگر کاری ازشان برنمی آید"، به سخنان باطل خود ادامه دهند.

در شرایطی که تنها ۳۵ درصد زنان  ایران، پیش از انقلاب سواد اولیه را داشتند، بصیرت امامین انقلاب و تأکیدشان بر تعلیم و تعلم، باعث فراهم آمدن عرصه برای سواد آموزی آن ها شد و اکنون شاهد رشد حدود ۹۶ درصد از آمار زنان تحصیل کرده هستیم.

از دیدگاه جامعه اسلامی، زن، پشتوانه و عامل استحکام ملت است و تلاش برای شناساندن و تثبیت جایگاه او همواره یکی از مضامین اصلی در کلام و عمل رهبران انقلاب بوده است.

چنانچه حضرت امام  در بیانات خود می فرمایند "ما نهضت خود را مدیون زن ها می دانیم...شما رهبران نهفته هستید... من شما را به رهبری قبول دارم و خدمت گزار شمایم."

*دبیر واحد خواهران انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
دومین روز سفر رئیسی به پاکستان +عکس
تجدید میثاق کارکنان وزارت کار با آرمان های امام خمینی(ره) +عکس
عباسی: امروز ایران به قدرت نوظهور جهانی تبدیل شده است
وحیدی: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد
فردا، برگزاری آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها
چهارشنبه، برگزار دیدار کارگران با رهبر انقلاب
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
آهنگ‌سازی تتلو به‌تحریک بازیگر زن در اغتشاشات ۱۴۰۱
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
وداع با آخرین شهید انفجار تروریستی کرمان +عکس
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top