تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/11/23 - 09:45
کد خبر: 301788

محمدمهدی نوریه

درد و دل‌های یک پزشک دست به مالیات

درد و دل‌های یک پزشک دست به مالیات

پزشکان هم مانند مردم عادی خرج و خورد و خوراک و رفت و آمد دارند، گرچه نمی‌توان ادعا کرد فشاری که در دوران بد و سخت اقتصادی امروز به یک کارگر مستضعف تحمیل می‌شود به یک پزشک تحمیل نشود ولی مطمئناً هیچ نهادی پاسخگوی ضرر و زیآن‌های تعویق‌های چندین ماهه و بعضاً سالیانه پزشکان نیستند.

خبرنامه دانشجویان ایران: محمدمهدی نوریه// جامعه علوم پزشکی کشور به‌ویژه پزشکان عمومی و متخصص و دندان‌پزشکان نیز در باور عمومی ایجادشده در دسته دریافت‌کنندگان حقوق و درآمدهای سنگین هستند. البته اظهارنظرهای شاذ مانند این نمونه که: «اگر  جراحی قلب را ادامه بدهم با همین تعرفه‌ها ماهیانه 500 تا 600 میلیون تومان درآمد کسب می‌کنم. ـ» از سوی مسعود پزشکیان که دورانی مسئولیت وزارت بهداشت را بر دوش داشته و اکنون نیابت صدر مجلس، در این باورسازی عمومی بی‌تأثیر نیست. مشخصاً قیاس درآمد یک پزشک که سال‌ها سختی درس خواندن و کشیک و ... را به جان خریده است با یک کارگر قیاس مع الفارغ است گرچه باید همان کارگر آن‌قدر از بسته‌های حمایتی برخوردار باشد تا در زندگی‌اش خللی وارد نشود. ولی مرحله ثانویه اعتراض به پزشکان مولتی میلیارد نحوه پرداخت مالیات آن‌ها است. طی دو سال اخیر طرح بحث‌های متفاوت از جمله کارت‌خوان و جلوگیری از فرار مالیات و انتشار ویزیت یک یا چند فوق تخصص در فضای مجازی دلیلی شده تا پزشکان به‌عنوان غارتگران بیت‌المال در صدر لیست سیاه فرار مالیاتی قرار بگیرند.

علت اهمیت این آمار و ارقام به این دلیل است که نهادهای نظارتی مانند نمایندگان مجلس و سازمان مالیاتی کشور صرفاً به تعداد پزشکان نگاه می‌کنند و یک‌پایه حقوق میانگینی را در آن ضرب و درصد مالیاتی را حساب و در بلندگوهای رسمی از مجلس تا صداوسیما اعلام می‌کنند که پزشکان در صدر فرار مالیاتی هستند. حتی کارشناس مالیاتی که در برنامه‌های زنده صداوسیما دعوت می‌شوند کمترین اطلاع از نحوه پرداختی به پزشکان را ندارند... عقب‌افتادگی در پرداخت‌ها از سوی شبکه‌های مختلف بهداشتی و درمانی در سراسر کشور به حدی است که خیل کثیری از پزشکان عطای ادامه کار در این سیستم را به لقایش می‌بخشند.

پزشکان هم مانند مردم عادی خرج و خورد و خوراک و رفت و آمد دارند، گرچه نمی‌توان ادعا کرد فشاری که در دوران بد و سخت اقتصادی امروز به یک کارگر مستضعف تحمیل می‌شود به یک پزشک تحمیل نشود ولی مطمئناً هیچ نهادی پاسخگوی ضرر و زیآن‌های تعویق‌های چندین ماهه و بعضاً سالیانه پزشکان نیستند. جمع کثیری از پزشکان متخصص طرحی همچنان از سال 96 معوقات سنگینی از بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشتی و درمانی دارند حال‌آنکه بر اساس واقعیت‌ها و نه ضرب و تقسیم‌های غیرواقعی ارزش همان پول به یک‌سوم تقلیل پیداکرده است. در خصوص پزشکان متخصص طرحی که در بیمارستان‌های و شبکه‌های بهداشت نقاط محروم فعالیت می‌کنند وضعیت اسف‌بار تر است. چراکه علاوه بر تمام معوقات که برای پزشکان عمومی شاغل در طرح تحول وجود دارد براساس مالیات پلکانی در صورت اینکه کارانه از ده میلیون تومان بیشتر شود به‌صورت پلکانی مالیات کسر می‌شود؛ یعنی اگر کارانه متخصص طرحی 15 میلیون تومان باشد برای 10 میلیون نخست یک‌میلیون تومان مالیات و برای 5 میلیون باقی نیز به‌جای 500 هزار تومان یک‌میلیون تومان مالیات کسر می‌شود.

واقعیت این است که 2 عامل عمده از شفافیت‌های مالیاتی جلوگیری می‌کند. متخصصان قدیمی که در حال حاضر از دوره ثروت‌اندوزی‌شان گذشته و به دنبال منافع و قدرت نفوذ و اثرگذاری هستند که نمونه‌های آن در دو طیف سیاسی موجود در کشور وجود دارند و اتفاقاً نابسامانی‌های موجود دست‌پخت این آقایان و خانم‌های دکتر است که نمونه عینی دست گل به آب دادن‌هایشان آخرین انتخابات نظام پزشکی و دفاع‌های کورکورانه از طرح تحولی بود که این روزها به چاه ویل اقتصاد کشور تبدیل‌شده است. دیگر آنکه مسئولان نظارتی کشور که به‌جای گرفتن و افشای مالیات خوارها به دنبال فشار بر اقشار جوان و تحصیل کرده کشور هستند که نتیجه‌ای بهتر از این ندارد که 15 هزار پزشک دارای شماره نظام پزشکی در مشاغل دیگر فعالیت می‌کنند و بنابر گفته علیرضا زالی  رئیس اسبق سازمان نظام پزشکی کشور در سال‌های اخیر 11‌هزار فارغ‌التحصیل پزشکی هنوز برای دریافت شماره نظام پزشکی مراجعه نکرده‌اند و آمار مهاجرات پزشکان از سال 92 به بعد 38 برابر شده است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top