تاریخ انتشار: شنبه 1397/11/27 - 09:20
کد خبر: 302186

بیماری وحشتناک در کمین بی‌خواب‌ها

بی خوابی وبدخوابی تنها عامل ابتلای افراد به چاقی یا کسل بودن در طول روز نیست، بلکه می‌تواند زمینه‌ساز‌ آسیب شدید به عضو حیاتی بدن شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران، کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند خواب مناسب شبانه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان زیادی در افراد کاهش دهد.

محققان با بررسی بر روی الگوی خواب موش‌ها دریافتند میزان ساعت خواب و بیدار بر ابتلای آن‌ها به بیماری قلبی اثرگذار بوده است.

در این پژوهش دانشمندان موش‌های آزمایشگاهی را به دو دسته تقسیم کرده‌اند موش‌های گروه اول هرشب حداقل ۷ ساعت می‌خوابیدند در حالی که موش‌های دست دوم از خواب محروم بوده‌اند؛ نتیجه پژوهش نشان داده است موش‌هایی که به میزان کم خواب داشته‌اند دارای سطوح بالاتری از پلاک‌های شریانی در رگ‌های خونی خود بوده‌اند و نیز میزان گلبول‌های سفید آن‌ها بیشتر از میزان طبیعی بوده است.

تیم محققان اعلام کرده‌اند نوعی هورمون مغزی مرتبط با خواب در بدن افراد وجود دارد که بر تولید گلبول‌های سفید در مغز استخوان بیماران اثر می‌گذارد.

نوسان در میزان تولید این هورمون می‌تواند سبب آسیب دیدن دیواره رگ‌های خونی و بروز بیماری‌های قلبی عروقی در دراز مدت شود.

محققان به افراد به ویژه سالمندان توصیه می‌کنند به میزان کافی حداقل ۷ ساعت در شبانه روز استراحت داشته باشند تا خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله آلزایمر و بیماری‌های قلبی عروقی، چون سکته قلبی در آن‌ها کاهش یابد.

این یافته‌ها حاصل تحقیق‌های تیمی از محققان در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون بر روی موش‌های آزمایشگاهی و تعمیم یافته‌ها به انسان است.نتیجه مطالعه‌ها نشان می‌دهند یک منطقه از مغز انسان درخواب با مغز استخوان ارتباط دارد که می‌تواند سبب تولید گلبول‌های سفید از دو نوع مونوسیت و نوتروفیل و ابتلای فرد به بیماری تصلب شرائین یا (آترواسکلروز) شود.

خواب ناکافی همچنین می‌تواند سبب ابتلای افراد به چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و حتی سرطان شود؛ به گفته محققان خواب اثر‌های مختلفی بر سلامت جسم و روان انسان می‌گذارد و هنوز راز‌های زیادی پیرامون اثر گذاری خواب بر انسان وجود دارد.

به گفته محققان هورمون هیپوکتین، نوعی هورمون تولید شده در ناحیه هیپوتالاموس مغز است که موجب خواب آلودگی و اشتها در انسان می‌شود. این هورمون همچنین زمینه ساز تولید گلبول‌های سفید در مغز استخوان انسان است.

کاهش میزان ترشح هورمون در اثر کم خوابی و بدخوابی زمینه ساز تولید دو ماده مونوسیت‌ها و نوتروفیل و درنتیجه بروز بیماری آترواسکلروز می‌شود.

تبدیل کم خوابی و بدخوابی به یک مشکل جهانی
کم خوابی و بدخوابی در عصرحاضر به دلیل استفاده از نور‌های مصنوعی در زمان غروب خورشید و نیز وجود تلفن‌های همراه هوشمند، تبلت و رایانه‌ها به شدت افزایش یافته و به یک مشکل جهانی تبدیل شده است.

کم خوابی و بی خوابی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله ابتلا به برخی بیماری‌ها و وجود عفونت در بدن، سوءهاضمه و مشکل‌های گوارشی، آلودگی نوری و صوتی محیط، برهم خوردن چرخه خواب و بیداری به دلیل مسافرت‌های طولانی مدت با هواپیما، نگهداری از نوزاد و فرد بیمار، استرس، ابتلا به برخی اختلال‌های روانی، چون افسردگی، گرما یا سرمای هوا و مواردی از این دست روی دهد.

کارشناسان توصیه می‌کنند در صورتی که بی خوابی و بدخوابی افراد حالت مزمن پیداکرده است با مراجعه به پزشک علت اصلی آن را شناسایی و از راهکار‌های درمانی بهره گیرند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top