تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/11/29 - 09:48
کد خبر: 302523

برنامه‌ریزی داوطلبان کنکور برای آینده شغلی خود؛

هر آنچه باید در مورد دانشگاه‌های بورسیه بدانید

هر آنچه باید در مورد دانشگاه‌های بورسیه بدانید

بنا بر اعلام سازمان سنجش کشور دانشگاهِ اطلاعات و امنیت ملی (وابسته به وزارت اطلاعات)، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، علوم قضایی و خدمات اداری (دادگستری) و دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی با شرایط خاص از طریق آزمون سراسری دانشجو می پذیرند و داوطلبان می توانند با قبولی در این دانشگاه ها از مزایا و امکانات آن بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ثبت نام آزمون سراسری 98 از چهارشنبه، 24 بهمن ماه آغاز و تا پنج شنبه دوماسفند ماه ادامه خواهد داشت. اما یکی از نقاطی که در کنکور اهمیت می یابد انتخاب رشته و انتخاب دانشگاه است. این دو درزمینه کاری و آینده افراد نقش مهمی دارند. بسیاری از داوطلبان سعی می کنند در دانشگاه هایی تحصیل داشته باشند که از آینده شغلی خود اطمینان داشته باشند. مطمئن ترین این روش ها انتخاب دانشگاه هایی است که مربوط به سازمان ها و ادارات خاصی است و افراد می توانند پس از تحصیل در دانشگاه های وابسته به این سازمان ها، در سازمان های مربوطه به اشتغال بپردازند.

شناخت این دانشگاه ها و شرایط آن ها می تواند به داوطلبان کنکور سراسری می تواند به برنامه ریزی داوطلبان برای رسیدن به دانشگاه دلخواه آنان کمک کند. برای مثال دانشگاه فرهنگیان حداقل نمره علمی کل 6500 را برای پذیرش دانشجویان مورد قبول می داند و اگر کسی تمایل به قبولی در دانشگاه فرهنگیان داشته باشد بایستی خود را برای کسب نمره ای بهتر از 6500

بنا بر اعلام سازمان سنجش کشور دانشگاهِ اطلاعات و امنیت ملی(وابسته به وزارت اطلاعات)، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، علوم قضایی و خدمات اداری(دادگستری) و دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی با شرایط خاص از طریق آزمون سراسری دانشجو می پذیرند و داوطلبان می توانند با قبولی در این دانشگاه ها از مزایا و امکانات آن بهره مند شوند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند که این این دانشگاه ها از طریق روش نیمه متمرکز اقدام به جذب دانشجو می کنند.

رشته های نیمه متمرکز
رشته های نمیه متمرکز به رشته هایی گفته می شود که در آن ها داوطلبان به روش نیمه متمرکز پذیرش می شوند. در روش نیمه متمرکز  اسامی پذیرفته شدگان نهایی به صورت قطعی در یک مرحله اعلام نمی شود.  این رشته ها دارای مصاحبه، معاینه و حتی آزمون های علمی جداگانه ای دارند. پس از اعلام نتایج نهایی رشته های متمرکز از بین آن دسته از داوطلبانی که این گونه رشته ها را انتخاب کرده اند، به صورت چند برابر ظرفیت گزینش صورت می گیرد. اسامی معرفی شدگان چند برابر ظرفیت برای انجام مراحل مصاحبه، معاینه، آزمون علمی و یا عملی اعلام می شود. در گزینش نهایی هر سک از رشته های نیمه متمرکز علاوه بر معدل کتبی، نتایج مراحل فوق مربوط به هر رشته نیز ملاک قرار داده می شود و در نهایت اسامی پذیرفتگان اعلام می گردد.

دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم
دانشگاه فرهنگیان یکی از دانشگاه هایی است که طی سال های اخیر نظر داوطلبان را به سمت خود جلب کرده است. استخدام در آموزش و پرورش، حذف سربازی برای پسران و... از امکانات و شرایطی است که این دانشگاه برای دانشجویان خود در نظر گرفته است.

شرایط دانشگاه فرهنگیان
این دانشگاه برای سال 98 چهارشرط را تا کنون اعلام کرده است که ممکن است برخی شرایط دیگر نیز در زمان انتخاب رشته(پس از کنکور) اعلام شود. اما شرایط اصلی آن شامل:
1-    دارا بودن حداقل نمره علمی کل 6500 و بالاتر
2-    داشتن حداکثر سن 22 سال تمام در بدو ورود به دانشگاه (متولدین 1/7/1376 به بعد)
3-    برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی
4-    موفقیت در مصاحبه اختصاصی و بررسی صلاحیت عمومی

دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی
وزارت اطلاعات نیز برای تامین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز خود در ده رشته تحصیلی : 1)امنیت اطلاعات، 2) امنیت قضایی، 3) امنیت بین الملل، 4) امنیت نرم، 5) پژوهشگری امنیت، 6) حفاظت اطلاعات، 7) ضد تروریسم، 8) علوم فنی امنیت، 9) فناوری اطلاعات و ارتباطات، 10) مدیریت اطلاعات و ارتباطات در میان در مقطع کارشناسی از میان داوطلبان مرد دانشجو می پذیرد.

چگونگی ثبت نام از طریق آزمون سراسری
1)ابتدا بایستی اقدام به انتخاب علاقه مندی به شرکت در گزینش رشته های تحصیلی دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی(وابسته به وزارت اطلاعات) در فرم ثبت نام اینترنتی خود کنید. داین گزینه در بند 42 ثبت نام آزمون آمده است.
2)در آزمون سراسری سال 98 شرکت نمایید.
3)پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری، در صورتی که مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه شده اید، در انتخاب رشته اینترنتی سازمان سنجش، کد رشته های مورد علاقه خود را به ترتیب علاقه مندی در اولویت های نخست فرم خود قرار بدهید.
4)پس از اعلام لیست پذیرفته شدگان از سوی سازمان سنجش، داوطلبان از طریق تماس تلفنی توسط مرکز پذیرش دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی برای شرکت در آزمون تخصصی دعوت می شوند. (چند برابر ظرفیت)
5)پس از تایید نهایی دانشجویان امکان ثبت نام و تحصیل در دانشگاه را خواهند داشت.

چند شرط اساسی
دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی نیز دارای چند شرط است که مهمترین آنها اعم از
1)حداکثر سن برای داوطلبان مقطع کارشناسی 22 سال تمام است( متولدین 1376 به بعد)
2)شرط معدل برای گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی معدل دیپلم بالای 15 و برای گروه آزمایشی علوم انسانی معدل دیپلم بالای 16 است

مزایای دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی
این دانشگاه نیز مزایای متفاوتی را برای داوطلبان خود در نظر گرفته است، برای مثال
1) پذیرفته شدگان می توانند دوران خدمت خود را در وزارت اطلاعات طی کنند
2) دانشجویان در طول دوره تحصیل، از کمک هزینه تحصیلی برخوردار می شوند
3) در صورت حفظ صلاحیت گزینشس، پس از فارغ التحصیلی در وزارت اطلاعات استخدام می شوند
4) دانشگاه برای دانشجویان مجرد خوابگاه تهیه می نماید.
5) تحصیل در دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی تمام وقت، به صورت شبانه روزی است

شرایط پذیرش دانشجوی در دانشگاه علوم قضایی خدمات اداری
دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با هدف تأمین قاضی مورد نیاز قوۀ قضائیه از میان داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۳۹۸ در دو مقطع "کارشناسی" و" کارشناسی ارشد پیوسته "در رشته علوم قضایی دانشجوی بورسیه می پذیرد. داوطلبان گروه‌ آزمایشی علوم انسانی  می توانند  با رعایت شرایط زیر، در زمان انتخاب رشته کد رشته کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی یا کد رشته کارشناسی علوم قضایی را در فرم اینترنتی انتخاب رشته خود درج نمایند.

شرایط استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه علوم قضایی
علاوه بر داشتن شرایط عمومی برای داوطلبان از جمله التزام به ولایت فقیه و مبانی نظام، تدین به دین اسلام و عدم برخورداری از سو پیشینه داوطلبان بایستی دارای شرایط اختصاصی از جمله:

1- داشتن حداکثر ۲۴ سال تمام تا تاریخ ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
تبصره : مدت خدمت وظیفه داوطلبانی که دوره سربازی راگذرانده اند به حداکثر سن آنان افزوده می شود.
2 - داشتن حداقل معدل کتبی دیپلم ۱۴ و معدل کل پیش دانشگاهی ۱۴ برای داوطلبان مقطع کارشناسی علوم قضایی و حداقل معدل کتبی دیپلم ۱۷ و معدل کل پیش دانشگاهی ۱۷ برای داوطلبان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی باشند.

امتیازات بورس تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری
این دانشگاه نیز برای پذیرفته شدگان خود مزایایی از قبیل:
1. دریافت ابلاغ کارآموزی قضایی در دورۀ تحصیلی و اشتغال به کار قضایی پس از فراغت از تحصیل
2. دریافت مقرری ماهانه(حقوق پایه دو قضایی) از ابتدای دوره تحصیلی
3. احتساب سنوات تحصیل در دانشگاه در سوابق خدمت
4. گذراندن خدمت سربازی در قالب اشتغال در قوۀ قضائیه
5. برخورداری از خوابگاه، بیمۀ درمانی و خدمات رفاهی در طول دورۀ تحصیلی در حدود امکانات دانشگاه.

دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله
این دانشگاه نیز با مصاحبه از میان داوطلبان معرفی شده چند برابر ظرفیت دست به انتخاب  از بین داوطلبان می کند. این دانشگاه که وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پذیرفته شدگان نهایی در بدو ورود به استخدام رسمی سپاه در آمده و از حقوق و مزایا، بیمه، خدمات رفاهی و ... بهره مند خواهند شد.

علاوه بر داشتن شرایط عمومی از قبیل: اعتقاد به مبانی اسلام، اعتقاد و التزام عملی به ولایت فقیه، عدم وابستگی به احزاب و ... ، حداکثر سن داوطلبان 20 سال تمام است که البته با توجه به ویژجگی هایی ممکن است تغییر کند.

داوطلبانی که قصد دارند تا در آزمون این دانشگاه شرکت نمایند، بایستی با مراجعه به سایت bmsu.ac.ir در سامانه ی این دانشگاه اطلاعات خود را ثبت نمایند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top