تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/11/29 - 15:15
کد خبر: 302571

جزئیات مناظره استاد دانشگاه بهشتی با مصطفی کواکبیان

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی درباره نسبت مردم‌سالاری با دموکراسی دینی اظهار داشت: این دو واژه با همدیگر نسبت تطابق دارند یعنی هر دو یک‌چیز است لذا ما معتقد نیستیم که مردم‌سالاری غیر از دموکراسی دینی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری و محمدرضا مرندی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی برنامه «اینجا» که از شبکه چهار سیما و با محوریت «از انتخابات استانی تا سیاست‌های کلی انتخابات، مردم‌سالاری در دهه پنجم انقلاب» پخش شد به بحث و بررسی مسائل پیرامون این مسئله پرداختند.

* مرندی: منافع ملی خط قرمز نظام‌های دموکراتیک است
در ابتدای این برنامه مرندی درباره نسبت مردم‌سالاری با دموکراسی دینی اظهار داشت: این دو واژه با همدیگر نسبت تطابق دارند یعنی هر دو یک‌چیز است لذا ما معتقد نیستیم که مردم‌سالاری غیر از دموکراسی دینی است.

وی افزود: لفظی فارسی است اما دموکراسی تلفیقی از واژه دموس با کراتوس است یعنی مردم و حکومت بنابراین مردم‌سالاری هم یعنی حکومت و حاکمیت مردم.

عضو هیئت‌مدیره علمی دانشگاه شهید بهشتی بر همین اساس اضافه کرد:‌ اهمیت مردم‌سالاری دینی از این‌ جهت است که در یک جامعه‌ای که مردم دین‌دار هستند اگر بخواهد دینی باشد باید مردم حضورداشته باشند و برای دینی شدن این جامعه نیز باید دین همراه آن باشد که در این صورت است که نظام مردم‌سالاری دینی محقق می‌شود.

مرندی همچنین عنوان کرد:‌ اگر مردم‌سالاری نباشد دینی هم نخواهد بود و بالعکس. جمهوری اسلامی چه دوره‌ای در حوزه مردم‌سالاری دینی داشته است باید بگوییم اساساً دموکراسی و مردم‌سالاری دارای شاخصه‌های آزادی، برابری، مشارکت سیاسی، انتخابات و قانون‌گرایی است و ما پس از پیروزی انقلاب اسلامی دیدیم که بیش از ۹۸ درصد مردم به جمهوری اسلامی رأی دادند لذا مردم‌سالاری دینی محقق شد.

وی در همین زمینه گفت: اگر به تاریخ انقلاب‌ها و تحولات اجتماعی در نظام‌های سیاسی دنیا دقت کنیم می‌بینیم که کاری به انتخابات ندارند و درست در یک‌زمان مشخص و پس‌ازآن سراغ مردم می‌روند اما انقلاب اسلامی درست بعد از ۵۰ روز پس از پیروزی، انتخابات متفاوتی را داشت لذا به خرداد سال ۵۹ که رسیدیم تمام نهادهای اساسی بارأی مردم شکل گرفت. در هیچ کجای دنیا نداریم که فرایند انقلاب اسلامی این‌گونه طی شود.

* کواکبیان: دوران جمهوری توده‌وار به سر آمده است
در ادامه برنامه نیز کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که نام دموکراسی و مردم‌سالاری دینی از مرتبه سیاست‌گذاری چه مقدار و چ راهی را طی کرده است، گفت: بحث مردم‌سالاری دینی را در یک ترم در دانشگاه‌ها تدریس می‌کنیم بنابراین بحث مفصلی است.

وی افزود: ما قبل از اینکه از مردم‌سالاری دینی سخن بگوییم جمهوری اسلامی داشتیم و این تعبیر امام است که نه یک کلام کم و نه یک کلام زیاد.

کواکبیان گفت:‌نظام حکومتی که امام (ره) پایه‌گذاری کردند دارای یک پایه اساسی جمهوریت نظام بود که براساس آن حرف اول و آخر را در همه امور مردم می‌زنند اما به هر حال مردم نمی‌توانند در قانون شرعی دخالت کنند. اما پس از مدتی پیشرفت باعث شد که به جای لفظ جمهوری، مردم‌سالاری و به جای واژه‌ اسلامی، بحث دینی مطرح شد که البته از همان ابتدا عده‌ای با این لفظ (مردم‌سالاری دینی) مشکل داشتند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با ارزیابی خود از واژه و محتوای مردم‌سالاری دینی عنوان کرد که به نظر من حکومت با توجه به نظر و رأی مردم بنا می‌شود اما در همان‌جا مردم این مسئله را می‌پذیرند که حکومت شرعی را هم پذیرفته‌اند.

کواکبیان گفت: رأی مردم در قواعد شرعی نیست بلکه در بحث امور عمومی و حوزه حکومتی است؛ بنابراین حکومتی که به رأی مردم استوار باشد و با قواعد شرعی مخالف نباشد مردم‌سالاری دینی محسوب می‌‌شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top