تاریخ انتشار: پنجشنبه 1397/12/02 - 14:54
کد خبر: 302967

خوانشی نو از بیانیه گام دوم انقلاب؛

سکون و عدم ساختاربندی آرمان‌ها؛ دو دام بزرگ برای انقلاب

سکون و عدم ساختاربندی آرمان‌ها؛ دو دام بزرگ برای انقلاب

بیانیه گام دوم هیچ نقطه ابهامی ندارد، عینی است و نیازی به برگزاری صدها جلسه با بودجه‌های میلیاردی برای تفسیر آن نیست. آنچه مهم است درک واقعیتی به‌نام «وضعیت فعلی و نسبت آن با آرمان‌ها» خواهد بود اینکه بدانیم وضعیت فعلی کشور چیست و به کجا می‌خواهیم برسیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر معظم انقلاب با صدور بیانیه مفصلی به‌نام «گام دوم انقلاب»، ضمن تشریح وضعیت فعلی نظام جمهوری اسلامی در ابعاد داخلی و خارجی، رهنمودهای مفصلی برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی بیان کردند. بیانیه‌ای که با نگاه دقیق می‌توان چند نکته راهبردی از آن برداشت کرد:

1- طی یک دهه اخیر عدالت به عنوان مهم‌ترین دغدغه عمومی مطرح شده است. دغدغه‌ای که با تلاش جوانان در قالب جنبش دانشجویی توانست به ادبیات سیاسی رایج طبقه نخبگان تبدیل شود. اما ظهور شبکه‌های اجتماعی نوین از سویی و گسترش رفتار پوپولیستی سبب شد تا این دغدغه بسیار مهم، دستمالی شده و ارزش واقعی خود را از دست بدهد. موضوعی که باعث شد تا عدالت در دام رفتارهای سطحی اسیر شود و هرکس که خواستار معروفیت یک‌‍‌شبه باشد می‌تواند با چسباندن برند عدالت‌طلب به خود در عرصه عمومی شناخته شود.

بیانیه گام دوم فساد سیستماتیک در جمهوری اسلامی را رد کرده، نسبت آن با چپ‌گرایی نامحسوس در اندیشه برخی عدالت‌طلبان را مورد هجمه قرار داده و نهایتا تکلیف ما با بحث بازتوزیع ثروتی، راهی برای گسترش عدالت را مشخص کرده است. بنابراین باید من‌بعد هر حرکتی با برند عدالت را با محورهای بیانیه گام دوم انقلاب سنجید.

بیشتر بخوانید//در بیانیه گام دوم مطرح شد: باید از مرزهای کنونی دانش عبور کنیم/ اقتصاد وسیله‌ای برای رسیدن به هدف‌هاست

2- دهه پنجم انقلاب اسلامی از راه رسیده اما شاهد هستیم که متولدین دو دهه اول قرن حاضر هنوز در مراکز تصمیم‌گیری حضور دارند. حضوری که دو خطر عمده به همراه دارد. اول اینکه واکاوی سخنان این افراد نشان‌ می‌دهد آنها از توانایی هماهنگی با وضعیت جدید ناتوان هستند؛ نه توان درک نسل فعلی را دارند و نه انگیزه‌ای برای درک آن. بنابراین در خوش‌بینانه‌ترین حالت جمهوری اسلامی گرفتار مدیریت دهه شصتی است. دومین خطر را باید نتیجه حتمی خطر اول دانست؛ یعنی تضاد ادراکات نسلی و سرریز خشم ناشی از این تضاد به عرصه عمومی. حجاب، موسیقی، رسانه، رفتار جهادی و ... از جمله تضادهای عینی در جامعه ما است. نه مسئولان دهه شصتی توان درک واقعیات مروبط به این مسائل را دارند و نه جوانان حاضر هستند از مواضع خود عقب‌نشینی کنند. وضعیتی که نتیجه آن شده است یک سردرگمی در عرصه‌های نوین اجتماعی.

خطاب رهبری به جوانان را باید زمینه‌ساز رفع این تضاد دانست. جوانانی که به عوم روز مجهز هستند، دل‌بسته ولی نگران حال انقلاب اسلامی بوده و از سویی توان ساختارشکنی در عرصه‌های بسته مدیریتی را ندارد. مساله‌ای که سبب می‌شود جریان‌های انحرافی با استفاده از آن افراد را به خود جذب کند، غافل از اینکه خود آنها نیز مبتلا به همین نگاه هستند. بنابراین بیانیه گام دوم انقلاب را باید فراخوان جوانان به تغییر ساختارهای مدیریتی در عرصه‌های مختلف، بازتولید مفاهیم انقلاب اسلمی با زبان جدید و حذف دیدگاه‌های معارض در سطح گلان دانست.

بیشتر بخوانید//امینی: کلید واژه بیانیه گام دوم جوانان است/ جوانگرایی ضرورت آینده است

3- «انعطاف‌پذیری، منفعل نبودن و تأکید بر اصلاح خطاهای گذشته» کلیدواژه مبارزه با برخی جریانات معارض سیاسی داخل کشور است. جریاناتی که نظام را دیکتاتور در نگاه به گذشته، فاقد مشروعیت به خاطر مشکلات عمومی و دارای اندیشه سلبی در حوزه ساختاری می‌دانند. این فراز از بیانیه گام دوم نشان داد در اندیشه کلان جمهوری اسلامی بازتولید مفاهیم و ساختار، هم ظرفیت اجرا و هم ضرورت دارد. بنابراین جریانات معارض سیاسی به نوعی ایده‌های تبلیغی خود را از دست می‌دهند.

4- «آنچه میگویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّتهای عینی است. اینجانب همواره از امید کاذب و فریبنده‌ دوری جسته‌ام، امّا خود و همه را از نومیدی بیجا و ترس کاذب نیز برحذر داشته‌‌ام و برحذر میدارم.» این بند از بیانیه گام دوم را باید تشری به برخی مسئولان دانست که بدون توجه به واقعیات با سخنان خود نه تنها امید را به جامعه منتقل نمی‌کنند، بلکه بهانه به دست دشمنان می‌دهند. اما بیانیه گام دوم با چینشی منطقی از منظر مدیریت کلان کشور و تطبیق آن با واقعیت‌ها به دنبال پمپاژ امید به آینده در میان آحاد مردم است. امیدی که با نگای به مشکلات از دل آن برمی‌خیزد و به دنبال تخدیر نیست؛ بلکه به دنبال رفع موانع است.

بیانیه گام دوم هیچ نقطه ابهامی ندارد، عینی است و نیازی به برگزاری صدها جلسه با بودجه‌های میلیاردی برای تفسیر آن نیست. آنچه مهم است درک واقعیتی به‌نام «وضعیت فعلی و نسبت آن با آرمان‌ها» خواهد بود اینکه بدانیم وضعیت فعلی کشور چیست و به کجا می‌خواهیم برسیم که نتیجه آن تولید راه‌حل‌های منطقی است. سکون در باب وضعیت فعلی و عدم ساختاربندی نگاه به آینده دو دام مهم برای جلوگیری از حرکت انقلاب اسلامی است، موضوعی که بیانیه گام دوم را باید تلاش برای رهانیدن جامعه و نخبگان از آن دانست. بنابراین این بیانیه را بار دیگر و با این نگاه مرور کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top