تاریخ انتشار: شنبه 1397/12/04 - 09:39
کد خبر: 303102

نقشه باستان‌شناسی گیلان تهیه می‌شود

معاون میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: نقشه باستان‌شناسی گیلان با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور تهیه می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» ولی جهانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: نقشه باستان‌شناسی گیلان با همکاری مشترک پژوهشکده باستان‌شناسی و انجمن حمایت از میراث فرهنگی و طبیعی گیلان در دست تهیه است و با توجه به فراهم بودن برخی پیش‌نیازهای لازم امیدواریم این کار در مدت کوتاهی به نتیجه برسد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان از در دست بودن اطلاعات 2 هزار محوطه باستانی این استان خبر داد و عنوان کرد:‌ گیلان یکی از استان‌های فعال در حوزه باستان‌شناسی به شمار می‌رود و هرساله در همین حوزه اقدامات خوبی در آن انجام می‌شود.

جهانی با بیان اینکه تاکنون اطلاعات مربوط به نقشه باستان‌شناسی 10 عدد از شهرستان‌های استان گیلان بر اساس روش‌های روز توسط کارشناسان تهیه و تدوین شده است ابراز داشت: استان گیلان دارای حدود 3 هزار اثر تاریخی است که از این میان 2 هزار و 70 اثر آن به ثبت رسیده است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان با توجه به وجود این تعداد اثر تاریخی در استان بر لزوم تهیه نقشه باستان‌شناسی آن تأکید کرد و گفت:‌ به دلیل افزایش حجم پروژه‌های عمرانی در گیلان تهیه نقشه باستان‌شناسی این استان بسیار ضروری است.

جهانی تهیه نقشه باستان‌شناسی گیلان را از اولویت‌های کاری مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان اعلام کرد و اظهار داشت: به دلیل نبود عزم جدی،‌ تهیه نقشه باستان‌شناسی گیلان که از ضروریت بسیار مهم استان محسوب می‌شود آن‌گونه که باید و شاید به نتیجه و سرانجام مطلوبی نرسید.

وی از تهیه نقشه باستان‌شناسی گیلان این‌بار با رویکردی کاملاً متفاوت از برنامه‌های گذشته سخن گفت و ابراز داشت: در رویکرد جدیدی که هم‌اکنون مبنای اقدامات قرار گرفته است برخلاف گذشته در تلاش هستیم تا با تهیه نقشه GIS به شناختی بهتر از محوطه‌ها و بناهای واقع در استان گیلان برسیم.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری گیلان خاطرنشان کرد: با توجه به پراکندگی محوطه‌ها نقشه‌ GIS در فرآیند تحلیل و بررسی الگوهای استقراری و شناخت توالی گاهنگاری این بخش از البرز شمالی،‌ می‌تواند کمک بسیار شایانی در انجام باستان‌شناسی انجام دهد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top