به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، جلیل دارا عضو هیات علمی دانشگاه و معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور در نشست دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی که در وزارت علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی گفت: در این خصوص 2 رویکرد وجود دارد. یک رویکرد، نگاه برون گرا و دیگری نگاه درون گرا است که در نخستین نگاه به الزامات دستیابی به توسعه و پیشرفت با توجه به توان خارج کشور است و توان داخلی از این دید ظرفیت تحقق توسعه را ندارد یا دارای ضعف است.
وی ادامه داد: در نگاه درون نگر، اصل تمرکز را بر ظرفیت های داخلی و پتانسیل موجود کشور یا منطقه قرار میدهند و مرکز ثقل توسعه و پیشرفت، توان داخلی محسوب می شود.
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بسیج اساتید کشور با بیان اینکه برای توسعه با رویکرد توجه به توان داخلی باید ابزاری را مدّنظر قرار دهیم گفت: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در بیانیه "گام دوم انقلاب"، توجه به نیروی انسانی کافی و ماهر جهت رسیدن به توسعه از داخل بسیار حائز اهمیت است و شرط آن دستیابی به مرزهای علم و فناوری است.
دارا ادامه داد: توجه به ظرفیت بالقوه کشور در حوزه های مختلف یکی دیگر از ابزارهای رسیدن به پیشرفت و توسعه است که البته الزامی نیست چراکه بسیاری از کشورها همچون ژاپن ظرفیت بالقوه طبیعی در کشور ندارند اما توسعه یافته محسوب می شوند.
وی عنوان کرد: مهم ترین ابزار برای رسیدن به توسعه، داشتن اقتدار در حوزه سیاسی است و کشور باید کاملاً مستقل باشد اگر به یک درجه ای از توسعه و پیشرفت دست پیدا نکنیم ممکن است با داشتن این خلأ در یک جایی ما با مشکل مواجه شویم چراکه کشورهایی که در اوج توسعه یافتگی هستند و دارای ابزار سوم به معنای اقتدار سیاسی نیستند در یک زمان و مکانی ممکن است از جریان توسعه یافتگی بازگردند.
* توجه به نیروی نخبه و جوان مهم ترین ابزار توسعه یافتگی و پیشرفت
این استاد دانشگاه گفت: استفاده از ظرفیت جوان و نیروهای نخبه یکی از مهم ترین ابزار رسیدن به توسعه یافتگی همه جانبه است که ما از لحاظ داشتن نیروی جوان و نخبه در یک سطح بسیار خوبی قرار داریم و امروزه مشکل اصلی بسیاری از کشورهای توسعه یافته، نداشتن نیروی جوان و به تعبیری نیروی کار نخبه و تحصیل کرده است.
وی تصریح کرد: استفاده از توان و ظرفیت علمی کشورمان در طول این 40 سال انقلاب اسلامی بسیار مهم بوده است به نحوی که در این مدت در همه دولت ها هدف دستیابی به قدرت منطقه ای در حوزه علم و فناوری بوده است که به آن جایگاه رسیده ایم.
دارا خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی باید توجه ما به نیروی جوان و ظرفیتی به نام علم و فناوری در کشور باشد و در ادامه برای حفظ استقلال و مبارزه با زیاده خواهی قدرت های سلطه گر تلاش کنیم چراکه هیچ کشوری برای پیشرفت یا عدم پیشرفت سایر کشورها، نگران و دلسوز نیست.
* ضعف های مدیریتی مهم ترین علت مشکلات اقتصادی کشور
عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد: اصل جمعی زیستن تعامل با بیرون، یعنی تعامل با جامعه، کشور، منطقه، فرد با فرد و... است؛ مقابله نظام بین الملل با نظام جمهوری اسلامی ایران به این دلیل است که ایران به عنوان کشوری است که پرچمدار حفاظت و حراست از منافع ملی به شمار می رود. در این برهه از زمان رهبر عزیزمان گفتند که درست است اقتصاد و معیشت هدف متعالی نیست اما جزء ابزارها برای رسیدن به اهداف محسوب می شود یعنی جامعه ای که به توسعه یافتگی و یک وضعیت ایدئال برسد اقتصادش که شامل معیشت است را باید درست کند. ما نمی توانیم با یک وضعیت ضعیف در حوزه اقتصادی و با مشکلات فراوان در معیشت جامعه، به یک وضعیت ایدئال در حوزه اقتدار دست یابیم.
دارا با اشاره به اینکه دغدغه امروز کشور ما بحث اقتصاد است و مشکل اصلی هم در واقع در همین حوزه به معیشت مردم بازمی گردد بیان کرد: این مشکلات مربوط به داخل نظام است و عمدتاً مشکلات مدیریتی هستند و صد در صد با برنامه های تعاملی با بیرون کشور و توسعه برون نگر قابل حل است و مشکل اصلی عدم توجه و تمرکز بر توان داخلی است.
وی افزود: توجه به سرمایه عظیم معنوی در جمهوری اسلامی ایران یکی از رویکردهای این نظام محسوب می شود که تفاوت مکتب اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران با نظام سرمایه داری لیبرالیستی، کمونیستی و سوسیالیستی را می رساند که در واقع نظام جمهوری اسلامی ایران تلاش خودش را برای معنویت خواهی مدّنظر دارد.
* عضویت رسمی بیش از 35 هزار استاد نخبه در بسیج اساتید کشور
وی با اشاره به سیاست های سازمان بسیج اساتید کشور به عنوان یک جنبش استادی با عضویت رسمی حدود 35 هزار نفره بیان کرد: این سازمان بیش از 727 کانون در سراسر کشور دارد و یک ظرفیت عظیم نخبگی و دانشگاهی در اختیارش قرار دارد و می تواند برای رسیدن به وضعیت توسعه یافتگی و پیشرفت گام های مؤثری را بردارد.
معاون فرهنگی و اجتماعی بسیج اساتید کشور با اشاره به سیاست اصلی بسیج گفت: این سیاست یک نگاه حلّ المسائلی دارد و اگر بسیج اساتید با این جمعیت نتواند مشکلی از مشکلات کشور را رفع کند و باری را از دوش کشور بردارد، یک تشکل منفعل محسوب می شود و اثربخشی برنامه های اجرایی، برای این سازمان بسیار حائز اهمیت است.
* رونمایی از «کارگروه بررسی و تحلیل مسائل و چالش های آموزش عالی کشور»
گفتن است در پایان این برنامه، حکم مسئولیت تعدادی از معاونین بسیج اساتید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به ایشان اعطا شد و از "کارگروه بررسی و تحلیل مسائل و چالش های آموزش عالی کشور" رونمائی شد.