تاریخ انتشار: دوشنبه 1397/12/06 - 09:35
کد خبر: 303405

«عارف» هم به جمع منتقدان روحانی پیوست

رئیس فراکسیون امید نامه‌ای را در انتقاد به رئیس‌جمهور امضا کرده است که تاکید می‌کند، کم‌توجهی دولت زمینه را برای بروز قاچاق گندم به خارج از کشور فراهم خواهد کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق، هفته گذشته ۲۲۷ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهور خواستار افزایش خرید قیمت تضمیمی گندم شدند.

در این نامه که به امضای محمدرضاعارف رئیس فراکسیون امید نیز رسیده، تاکید شده است: «تعیین قیمت ۲۰۰۰ تومانی برای گندم موجب تکرار تجربه تلخ قاچاق دام به کشورهای همسایه در مورد گندم خواهدشد و در نتیجه موجب خروج میلیون‌ها دلار ارز بابت واردات این کالای راهبردی می شود.»

متن کامل این نامه به همراه تصویر امضای ۲۲۷ نماینده مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

«برادر ارجمند حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهور
با عرض سلام، احترام و تشکر از زحمات دولت در این مقطع حساس، نکته‌ای را که واجد اهمیت بسیار اهمیت زیادی است و ترک آن موجب فوت وقت و بروز خسارات غیرقابل جبرانی می‌گردد را یادآوری می‌نماییم و خواستار اقدام عاجل در این خصوص هستیم.

طی سه دهه اخیر، قانون تضمین محصولات اساسی کشاورزی، فراز و فرودهای فراوانی را تجربه نموده است؛ به گونه‌ای که در برخی برهه‌های زمانی همچون سال‌های ۷۹ تا ۸۳ و همچنین ۹۲ تا ۹۵ که نرخ خرید گندم متناسب با نرخ تورم و همچنین شرایط بازار بوده است، تولید این محصول اساسی، روندی صعودی را تجربه نموده و در سال‌های ۸۳ و ۹۵، کشور در تولید گندم خودکفا شده است اما در برخی برهه‌های زمانی دیگر از جمله سال‌های ۸۷ تا ۹۱ و ۹۶ تا ۹۷ شاهد عدم افزایش مناسب قیمت گندم بوده‌ایم که نتیجه آن، قاچاق گندم به دیگر کشورها، فروش گندم به واحدهای دام و طیور و دلالان و در نهایت خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور بابت جبران این خسارت و واردات گندم به کشور بوده است.

با توجه به تجربه واردات هفت میلیون تنی گندم در سال ۹۱ و همچنین قاچاق این محصول در برهه‌های زمانی مختلف، انتظار می‌رفت تا در سال جاری و با توجه به اختلاف قیمت قابل توجه گندم داخلی با کشورهای همسایه و همچنین تورم ۵۵ درصدی تولید بخش کشاورزی، دولت نرخ عادلانه‌ای را برای خرید گندم اعلام نماید. این در حالی است که مسئولان دولتی بدون توجه به هزینه‌های تولید و سود متعارف برای گندم‌کاران و عدم افزایش قیمت متناسب با نرخ تورم طی سال‌های گذشته، نرخ ۱۶۰۰ تومانی را برای خرید گندم در سال ۹۸ تعیین نموده‌اند.

کم‌توجهی دولت نسبت به تعیین قیمت مناسب برای گندم در سال ۹۶ و ۹۷ و همچنین اختلاف قیمت فاحش گندم داخلی با گندم کشورهای همسایه، زمینه را برای بروز قاچاق گندم به خارج از کشور فراهم خواهد نمود. این موضوع سبب خروج مقدار قابل توجهی ارز جهت تأمین گندم مورد نیاز کشور خواهد شد. خرید تضمینی گندم در سال جاری، حدود ۵,۰۰۰ میلیارد تومان برای دولت هزینه داشته است. با توجه به قیمت ۳۶۰ دلاری هر تن گندم خارجی در سال ۹۷، دولت برای واردات این محصول به میزان نیاز کشور، باید بیش از ۳.۶ میلیارد دلار هزینه ارزی می‌کرد. با احتساب نرخ ارز سامانه نیما، این میزان ارز ۶ برابر هزینه تأمین گندم در داخل برای دولت است. لذا تحقق خودکفایی در تولید گندم در سال جاری، علاوه بر تأمین امنیت غذایی، سبب صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی شده است.

طبق محاسبات کارشناسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، قیمت منصفانه متناسب با نرخ تورم بخش کشاورزی، ۱,۹۳۰ تومان است. لذا از دولت و خصوصاً شخص جنابعالی انتظار می‌رود که با تعیین قیمت ۲۰۰۰ تومانی برای گندم و تکرار تجربه تلخ قاچاق دام به کشورهای همسایه در مورد گندم که تأثیرات سوء غیرقابل پیش‌بینی فراوانی دارد و در نتیجه خروج میلیون‌ها دلار ارز بابت واردات این کالای راهبردی می‌گردد را با تصمیم به موقع جلوگیری نمایید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top