تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/12/08 - 08:33
کد خبر: 303668

پرونده خاشقچی در دستور کار سفر وزیر خارجه انگلیس به ریاض

معاون وزیر امور خارجه انگلیس از سفر قریب الوقوع جرمی هانت به عربستان خبر داد و ابراز امیدواری کرد او که او در جریان این سفر به پیشرفت هایی در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید، دست پیدا کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، «مارک فیلد» این خبر را روز سه‌شنبه در پاسخ به پرسش املی ثورنبری وزیر امور خارجه کابینه در سایه اعلام کرد که گفته بود: آیا وزیر خارجه ضمانت می‌دهد که یافته‌های دولت را درباره قاتل خاشقچی و اقداماتی که در این رابطه صورت گرفته به پارلمان ارائه دهد؟

فیلد پاسخ داد: او (جرمی هانت) قرار است این هفته به عربستان سفر کند وامیدوارم که پیشرفت‌هایی درباره این مساله جدی حاصل شود. وی تائید کرد که نتیجه ملاقات او با مقام‌های سعودی و پیشرفت‌های صورت گرفته درباره این پرونده به مجلس ارائه خواهد شد.

خاشقچی دوم اکتبر (دهم مهر) در محل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. ریاض ابتدا قتل وی را انکار کرد اما درنهایت اعتراف کرد که این روزنامه‌نگار به دست عوامل سعودی کشته‌شده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز گزارش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا اخیراً با مرور فایل‌های صوتی شنود شده از ولیعهد سعودی، دریافته است که وی یک سال قبل در محفلی خصوصی، درخواست قتل خاشقچی را به علت اظهارنظرهای جنجالی او مطرح کرده بود.

گفتنی است سفر وزیر خارجه انگلیس به عربستان پس‌ازآن صورت می‌گیرد که آلمان با درخواست وزیر امور خارجه انگلیس برای توقف فروش اسلحه به عربستان مخالفت کرد.

جرمی هانت به‌تازگی در نامه‌ای به هایکو ماس همتای آلمانی خود، ضمن هشدار درباره تأثیرات تحریم‌های تسلیحاتی آلمان علیه عربستان سعودی، از برلین خواست «پروژه‌های بزرگ دفاعی» را از این تحریم‌ها مستثنی کند.

انگلیس به‌عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی تسلیحات نظامی به عربستان، از زمان آغاز جنگ یمن که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 16 هزار شهروند یمنی و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور اسلامی‌شده، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش مهمی داشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top