تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/12/08 - 10:48
کد خبر: 303710

مرادی در میزگرد «جنبش دانشجویی و نه به FATF»:

مجمع تشخیص نباید درباره بررسی لوایح FATF به روال تجربه‌ناپذیری دامن بزند

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: مجمع تشخیص مصلحت نباید درباره لوایح FATF به روال تجربه‌ناپذیری دامن بزند، ما تجربه‌ای در مقوله برجام داریم و تعهداتی که به آن عمل نشده است و باید از این تجربه استفاده کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، پیام مرادی دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در میزگرد « جنبش دانشجویی و نه به FATF» که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: چند ماه است که فضای سیاسی و اجتماعی کشور را لوایح مربوط به FATF تحت‌تأثیر خودش قرار داده، البته بخش‌های زیادی از دستورالعمل‌های اجرایی این کنوانسیون عملیاتی شده است، اما چهار دستورالعمل آن باقی مانده که هم‌اکنون دو لایحه CFT و پالرمو برای بررسی دراختیار تشخیص مصلحت نظام قرار دارد.

وی افزود: ما از سال 92 با یک نگرش در فضای سیاسی و اجتماعی کشور روبه‌رو هستیم که بن‌مایه حرف و ایده مرکزی‌اش این است که باید استانداردهای غربی و خواسته‌های کشورهای قدرتمند جهان را بپذیریم تا مسائل و مشکلات کشور حل شود و هرگونه راهکار جایگزین و موازی را هم انکار کند.

مرادی تصریح کرد: زمانی که تمام مشکلات کشور و حتی آب خوردن مردم به مذاکره با غرب منوط می‌شود، این نشان می‌دهد که دولت به هرگونه راهکار برای حل مشکلات قائل نیست و اشتباه اول هم همین بود که دولت هرگونه راهکار به جز مذاکره با غرب را نفی کرد.

این فعال دانشجویی اظهار داشت:‌ اشتباه دوم این بود که به شکل بسیار رادیکال و غیر واقعی روی نتایج مذاکرات کار تبلیغی شد و کوهی از مطالبات ایجاد کردند که الان روی سر دولت خراب شده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اشتباه سوم، بحث تجربه‌ناپذیری دولت است، ما برای بار چندم است که در طول عمر انقلاب داریم این مسیر را طی می‌کنیم و مجددا برمی‌گردیم به خاتمه اول و آن مسیر طی شده را تکرار می‌کنیم.

وی افزود: اشتباه چهارم، عدم وجود عزم جدی برای حل مشکلات کشور است، این مسئله خیلی مهم است چون شما هیچ کشور و گروهی را پیدا نمی‌کنید که بدون داشتن مؤلفه‌های قدرت در پای میز مذاکره به اهداف خودش رسیده باشد، یعنی حتی اگر می‌خواهیم مذاکره کنیم باید با اتکا به قدرت این کار صورت گیرد.

وی گفت: اشکال اساسی و پنجم، کوچک کردن خطاهای دشمن و بزرگ کردن ضعف‌های داخلی و البته نادیده گرفتن راه‌های جایگزین است. دائما ما رویکردهای توسعه‌طلبانه و زیاده‌خواهانه غربی‌ها را نادیده می‌گیریم و خطاهای آنها را کوچک می‌کنیم و از آن‌طرف مشکلات داخلی را بزرگ می‌کنیم، این مسیری است که دولت در این مدت پیموده است.

مرادی اظهار داشت: یک زمان گفتند با برجام مسائل و مشکلات کشور را حل می‌کنیم، الان هم می‌گویند تصویب لوایح FATF موجب حل مشکلات می‌شود، الان سؤال ما از آقای روحانی این است که پایان خواسته‌های غرب و این مسیری که طی می‌کند کجاست؟ و اگر در جلوتر بخواهند حاکمیت ملی و قانون اساسی ما را نقض کنند و بخواهند از امنیت، جان، مال و ناموس‌مان چشم بپوشیم، آیا باید بپذیریم؟

این فعال دانشجویی ادامه داد: فارغ از اینکه لوایح FATF تصویب می‌شود یا نمی‌شود، الان باید بگویند انتهای این ماجرا کجاست؟ همچنین از مجمع تشخیص هم این سؤال وجود دارد که الان مصلحت نظام ما چیست؟ و اگر با تصویب این لوایح، درخواست‌های بعدی غرب هم مطرح شد، آیا باید آنها را بپذیریم؟

مرادی تأکید کرد: در رابطه با لوایح FATF صحبت‌های زیادی شده، ما نمی‌خواهیم بگوییم که کسانی که برخلاف ما فکر می‌کنند دارند خیانت می‌کنند، ولی قصد داریم روشن کنیم که پذیرفتن این لوایح چه منافع و مضراتی دارد، در رابطه با منافع آن که هیچ تضمینی وجود ندارد ولی مضرات آن تضمین‌شده است. این چیزی است که ما در صحبت با کارشناسان مختلف به آن رسیده ایم.

وی اضافه کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام نباید به روال تجربه‌ناپذیری دامن بزند، ما الان تجربه‌ای در مقوله برجام داریم و تعهداتی که به آن عمل نشده است و باید از این تجربه استفاده کنیم. برجام یک طرف داخلی و یک طرف خارجی دارد که طرف داخلی باید پاسخگو باشد. به نظر ما در موقعیت کنونی که کشور ما دارد نه FATF اهمیت بیشتری دارد.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: اینکه بگویند اگر اینکه ما می‌گوییم بشود که هیچ و اگر نشد در کشور بن بست ایجاد می‌کنیم یعنی مسئولیت ناپذیری، دولت و شخص آقای روحانی باید مسئولیت اقدامات خود را بپذیرند. روحانی باید بداند که فضای سیاسی کشور تغییر کرده و مردم دیگر به اعتماد نمی‌کنند و دولت باید در میان مردم اعتمادسازی کند.

وی گفت: خود آقای روحانی مشخص نیست تا کجا می‌خواهد ادامه دهد! وی نماد تجربه‌ها و توافق‌‌های شکست خورده است و آیا اگر 100 بار دیگر هم شکست بخورد باز می‌خواهد ادامه دهد!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top