تاریخ انتشار: چهارشنبه 1397/12/08 - 13:03
کد خبر: 303729

معاون حقوقی وزارت علوم:

پایان نامه فروشی فساد در آموزش عالی است

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه پایان‌نامه فروشی فساد در آموزش عالی است، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی باید در راستای مقابله با پایان‌نامه فروشی اقدام به ساماندهی دانشگاه‌ها کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، دکتر حسین سیمایی در نخستین همایش ملی "آسیب شناسی پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در حوزه علوم انسانی – اسلامی" که امروز (چهارشنبه ۸ اسفند) در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد، با بیان اینکه پایان‌نامه فروشی، فساد در آموزش عالی است، اظهار کرد: در این خصوص باید با معلول یا علت برخورد صورت گیرد و برخورد با معلول آن است که با استفاده کننده اثر برخورد قضائی کنیم.

وی ادامه داد: تا قبل از تصویب قانونی در این رابطه در مجلس شورای اسلامی در سال ۹۶ منبع مشخصی برای مقابله با تقلب وجود نداشت. در واقع متقلب متخلف بود و امکان برخورد انتظامی با او فراهم بود اما این موضوع جرم تلقی نمی‌شد. این در حالیست که در حال حاضر پایان‌نامه فروشی به عنوان حرفه و شغل جرم تلقی شده و مجازات سختی برای آن در نظر گرفته شده است. همچنین استفاده کننده از آن نیز تحت تعقیب و مجازات‌هایی همچون ابطال پایان‌نامه، اخراج از دانشگاه یا محرومیت از تحصیل به مدت پنج سال قرار می‌گیرد.

معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همچنین اگر استادی از اثر متقلبانه استفاده کرده و ترفیع گرفته، این ترفیع لغو اثر داده شده و در هیأت انتظامی مجازات‌هایی برای استاد در نظر گرفته می‌شود.

سیمایی با بیان اینکه موارد فوق برای اجرا نیاز به هماهنگی دارد، گفت: این موارد در چند نوبت به دانشگاه‌ها گفته شده و همچنان نیازمند اطلاع رسانی فراوان به اشکال مختلف است که خوشبختانه دانشگاه‌ها در این زمینه آگاه هستند.

وی تصریح کرد: همچنان در بازار تبلیغاتی مبنی بر پایان‌نامه فروشی وجود دارد که در این خصوص با نیروی انتظامی و قوه قضائیه هماهنگی شده که اجرای قانون در سطح خیابانی نیز جدی گرفته شود. با این حال شأن علمی این همایش این است که از زاویه علمی به این موضوع پرداخته شود.

وی همچنین یادآور شد: تقلب در پایان‌نامه نویسی در تمام دانشگاه‌های دنیا هست اما در کشور ما شیوع زیادی پیدا کرده که علل آن می‌تواند مدرک گرایی و نیز توسعه بی رویه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی باشد.

سیمایی با اشاره به اینکه مدرک گرایی خود معلول است و زمینه گرفتن مدرک را با توسعه مراکز آموزش عالی فراخ‌تر کرده‌ایم، ادامه داد: از ۷۵ دانشگاه در سال ۸۴ به ۱۵۰ دانشگاه در سال ۹۲ رسیدیم. این در حالیست که تعداد مؤسسات آموزش عالی غیر دولتی نیز از ۶۵ به ۲۵۰ افزایش پیدا کرده و در مجموع ۲۸۰۰ واحد دانشگاهی در کشور داریم.

وی در پایان تصریح کرد: استاد برای کنترل پایان‌نامه‌ها به اندازه کافی نداریم و دانشجو ممکن است به راه‌های غیر اخلاقی کشیده شود. بنابراین توصیه می‌شود مجلس شورای اسلامی در قالب اقدامی برای مقابله با پایان‌نامه فروشی به ساماندهی دانشگاه‌ها کمک کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top