تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/12/14 - 11:30
کد خبر: 304507

بررسی اعتراضات صنفی دانشجویان در سال ۹۷ نشان می دهد؛

کیفیت غذا، معضل اصلی دانشجویان

یکی از مهمترین اعتراض دانشجویان مربوط به اعتراضات صنفی از قبیل کیفیت غذا، مشکلات خوابگاهی، مشکلات ایاب و ذهاب و ... است. بررسی ها نشان می دهد نزدیک به 26 درصد اعتراضات دانشجویان به دلیل کیفیت نامناسب غذا صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به پایان سال 97 نزدیک می شویم، و حال می توانیم با نگاهی کلی به امسال وضعیت دانشگاه ها را بررسی کنیم. امسال نیز دانشگاه های مختلف شاهد اعتراضات و تجمع ها با موضوعات متفاوتی بود. یکی از مهمترین اعتراض دانشجویان مربوط به اعتراضات صنفی از قبیل کیفیت غذا، مشکلات خوابگاهی، مشکلات ایاب و ذهاب و ... است. در این بین بیشترین اعتراضات صنفی مربوط به اعتراضات نسبت به کیفیت غذا بوده است. بررسی ها نشان می دهد نزدیک به 26 درصد اعتراضات دانشجویان به دلیل کیفیت نامناسب غذا صورت گرفته است.

دانشگاه ها اما دلایل متفاوتی را برای این موضوع می آورند که مهمترین آن می تواند هزینه ها و بودجه دانشگاه ها باشد.

اعتراض دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری به کیفیت غذا

نمره14 دانشجویان به سلف
«خبرنامه دانشجویان ایران» در آبان ماه نیز اقدام به  برگزاری یک نظرسنجی از دانشجویان و اساتید پیرامون نمره سلف سرویس دانشگاه ها از لحاظ کیفیت غذایی و فضای فیزیکی کرده بود که  بیش از 800 دانشجو از 88 دانشگاه کشور در ان شرکت کردند که بر اساس آن معدل نمره به سلف سرویس دانشگاه ها 14 بوده است.

بیشتر بخوانید// معدل کیفیت سلف ۸۸ دانشگاه؛ ۱۴ +جدول

بودجه دانشگاه ها
یکی از معضلات مهم دانشگاه ها برای افزایش کیفیت غذا میزان بودجه رفاهی دانشگاه ها است.  سیدحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات در گفت و گویی که در آذر ماه امسال داشتپیرامون کاهش کیفیت غذا گفت: با افزایش قیمت مواد اولیه غذایی مسئولان دانشگاهی برای تهیه غذای سالم با مشکل رو‌به رو شده‌اند.

اعتصاب نسبت به کیفیت غذا در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

محمدتقی نظر پور، معاون اداری مالی وزارت علوم نیز بر ناکافی بودن این بودجه تأکید کرده و گفت:«با توجه به افزایش هزینه ها، استفاده دانشجویان از سلف سرویس ها، خوابگاه ها، هزینه طبخ و پخت غذای دانشجویان، خدمات دانشجویی و فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی اصلا امکان مدیریت دانشگاه ها برای سال ۹۸ به درستی مسیر نیست.» 

احمد معتمدی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، نیز کاهش خدمات رفاهی راه حلی برای جبران کاهش بودجه دانشگاه خود عنوان می‌کند: «از هزینه های دانشجویی نمی توانیم بکاهیم اما این میزان افزایش بودجه به طور حتم در تغذیه و خوابگاه های دانشجویی اثر خواهد گذاشت چراکه درحال حاضر هزینه تامین غذای دانشجویی ۳۰ درصد افزایش یافته است.» حال باید منتظر بود که میزان بودجه چه تاثیراتی بر کیفیت غذا و حتی در تعداد اعتراضات دانشجویان در این مورد خواهد داشت.»

چه خبر از دانشگاه‌ها

اعتصاب نسبت به کیفیت غذا در دانشگاه رازی

کیفیت فدای کمیت
یکی دیگر از دلایل دانشگاه ها در توجیه کیفیت پایین غذا، طبخ غذا برای تعداد زیادی از دانشجویان است. هر چند می تواند این حرف از جهاتی منتقدی به نظر بیاید اما با نگاهی به تعداد اعتراضات دانشگاه های مختلف می توان فهمید که بیشتر اعتراضات در دانشگاه های دولتی انجام پذیرفته و اعتراضات دانشجویان دانشگاه هایی مانند دانشگاه آزاد محدود به یک الی دو مورد شده است، این درحالی است که برخی از واحدهای دانشگاه آزاد از لحاظ جمعیتی فرقی با دانشگاه های بزرگ و در نتیجه فرقی در میزان غذای طبخ شده ندارد و تنها نشان دهنده کیفیت پایین غذا در دانشگاه های دولتی است . حال یا باید مشکل را در تفاوت بودجه ی این دو نوع دانشگاه دید و یا در نحوه مدیریت دانشگاه ها.

به هر حال انچه اهمیت دارد توجه به نیازهای اولیه دانشجویان از  قبیل غذا، خوابگاه و ... است که در صورت تأمین نشدن آنها نه تنها شاهد کاهش بازدهی دانشگاه ها، بلکه شاهد افزایش حواشی مانند اعتراضات و تجمعات صنفی در دانشگاه ها با توجه به سوابق خواهیم بود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top