تاریخ انتشار: شنبه 1397/12/18 - 18:42
کد خبر: 304958

نامه جمعی از اساتید دانشگاه فردوسی به مجمع تشخیص پیرامون FATF

تجربه تلخ برجام و رفتار مزورانه اروپا چیزی نیست که حتی بر دولت‌مردان و کارگزاران سیاست خارجی پنهان باشد، خردورزی و هوشیاری و وفاداری به منافع ملی می‌طلبد که با توجه به راه‌های تجربه‌شده، دوباره درراهی گام ننهیم که قبلاً آن را تجربه کرده‌ایم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ جمعی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد طی نامه‌ای به رئیس مجمع تشخص مصلحت نظام در مورد ارجاع تصمیم‌گیری پیرامون لوایح چالش‌برانگیز موسوم به FATF به آن مجمع و مطرح‌شدن رویکرد «اضطرار» از سوی برخی اعضا و دولت‌مردان جهت پذیرش کنوانسیون‌های بین‌المللی فوق‌الذکر را خواستار عدم تکرار راه های اشتباه شدند. در بخشی از این نامه آمده است:«تجربه تلخ برجام و رفتار مزورانه اروپا چیزی نیست که حتی بر دولت‌مردان و کارگزاران سیاست خارجی پنهان باشد، خردورزی و هوشیاری و وفاداری به منافع ملی می‌طلبد که با توجه به راه‌های تجربه‌شده، دوباره درراهی گام ننهیم که قبلاً آن را تجربه کرده‌ایم.»

متن این نامه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

محضر ارجمند ریاست محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت الله آملی لاریجانی

باسلام و احترام، نظر به ارجاع تصمیم‌گیری پیرامون لوایح چالش‌برانگیز موسوم به FATF به آن مجمع و مطرح‌شدن رویکرد «اضطرار» از سوی برخی اعضا و دولت‌مردان جهت پذیرش کنوانسیون‌های بین‌المللی فوق‌الذکر، ما به عنوان جمعی از اعضای هیئت علمی دانشگاه، بر خود لازم می دانیم موارد ذیل را به استحضار برسانیم:

1- بدون شک شرایط فعلی اقتصادی کشور تداعی‌کننده یک حلقه فشار همه‌جانبه است که برون‌رفت از آن با روش‌های ناگهانی و معجزه‌آسا مانند تن دادن به کنوانسیون‌های مختلف امکان‌پذیر نیست و توسل به آن‌ها چه‌بسا باعث تشدید مشکلات اقتصادی و نیز سلطه اطلاعاتی بدخواهان بر کشور می شود.

2- سپر تاریخی معاهدات کشور ایران در ۲۰۰ سال گذشته با دول قدرتمند خارجی نشان‌دهنده اشتباه بودن رویکرد نگاه به خارج برای حل مشکلات کشور است. اکنون وقت آن است با درس گرفتن از تجارب تاریخی تلخ، رویکرد خود را تغییر داده و با پاسخگو نمودن عملی ارکان مختلف کشور نسبت به بهره‌گیری حداکثری از توانمندی داخلی و اقتصاد مقاومتی، به دنبال برون‌رفت از اضطرار فوق‌الذکر باشیم اضطراری که چه‌بسا خودساخته بوده و براثر غفلت و اهمال درازمدت در این زمینه رخ‌داده است.

3- وجود برخی توجیه‌ها، برای پذیرش این‌گونه معاهدات کافی نیست. امضای همه معاهده‌هایی که از دیرباز صورت گرفتند، فاقد توجیه نبوده است، بلکه هرکدام از معاهدات ننگین و زیان‌بار گذشته، از سری عاملان و مدافعان آن توجیه شده و چه‌بسا منافع سطحی و کوتاه‌مدت را نیز برای کشور به همراه داشته است ولی امروز همه آن‌ها، اقداماتی از سر بی‌تدبیری و بی‌کفایتی کارگزاران شناخته می‌شود.

4- تجربه تلخ برجام و رفتار مزورانه اروپا چیزی نیست که حتی بر دولت‌مردان و کارگزاران سیاست خارجی پنهان باشد، خردورزی و هوشیاری و وفاداری به منافع ملی می‌طلبد که با توجه به راه‌های تجربه‌شده، دوباره درراهی گام ننهیم که قبلاً آن را تجربه کرده‌ایم. انتظار نیروهای علمی دانشگاه از آن مجمع محترم و نیز مسئولان کشور این است که داوری نسل امروز، درباره فرمانروایانی که در حفظ منافع و عزت ملی کوتاهی کرده‌اند، توجه کنند و خود و انقلاب اسلامی را در نگاه نسل‌های آینده متهم و بدنام نسازند.

جمعی از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top