تاریخ انتشار: یکشنبه 1397/12/19 - 15:43
کد خبر: 305098

چند گانگی تجمیع دانشگاه‌های غیردولتی

«هیچ اجباری برای ادغام دانشگاه های دولتی وجود ندارد» ؛ این جمله را معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حالی مطرح می کند که ادغام غیردولتی ها در مسیر پرپیچ وخم مخالفان زیادی قرار گرفته است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به گزارش روز یکشنبه خبرنگار دانشگاه ایرنا، یکی از ارکان ساماندهی موسسه های آموزش عالی، ادغام یا تجمیع دانشگاه های غیردولتی است که با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت می کنند.

این روزها خبرگزاری ها پیگیر آخرین خبرها و تصمیم ها در مورد ادغام این دانشگاه ها و موسسه هایی است که کیفیت آنها تا حد زیادی به علت رعایت نشدن حداقل استانداردها و مسائل مالی زیر سوال رفته است.

از سویی وزارت علوم بر آن است با تدوین آیین نامه ای شکل ادغام این موسسه ها را تدوین کند از سوی دیگر خبر می رسد که معاون حقوقی وزیر علوم از مخالفت مراکز یاد شده با تجمیع می گوید که نگاه های منطقه ای و بخشی نگری برخی فرمانداران، ائمه جمعه و نماینده های مجلس در یک استان برای حفظ یک دانشگاه، مانع از ادغام موسسه های آموزش عالی می شود.

**هیچ اجباری برای ادغام نیست
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم که این روزها آیین نامه تجمیع غیردولتی ها روی میزش قرار دارد تا روزهای آخر فروردین یا اردیبهشت 98 به غیرانتفاعی ها ابلاغ کند، در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایرنا، گفت: اشکالی از بابت مخالفت موسسه های غیردولتی با تجمیع وجود ندارد. در صورتی که ادغام را بپذیرند از سیاست های حمایتی وزارت علوم بهره مند می شوند.
وی همچنین در این باره که تکلیف غیردولتی های مخالف با تجمیع چیست، تاکید کرد که اگر قرار نیست تجمیع شوند باید حداقل استانداردها را رعایت کنند در غیراینصورت، این موسسه ها فعالیتی در امر پذیرش دانشجو نخواهند داشت.

**طعم شیرین تجمیع برای غیردولتی ها
یادآور می شود که فرزانه شمیرانی مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم پیش از این به ایرنا گفته بود که سیاست های تشویقی این وزارتخانه در مورد تجمیع غیردولتی ها در پذیرش دانشجو و مجوز رشته نهفته است.

**حذف نمی شوید
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که بارها بر تجمیع غیردولتی ها تاکید کرده است همواره این نکته را در مصاحبه های خود یادآور می شود که قرار نیست در تجمیع، موسسه ای حذف یا از میان برداشته شود. با این حال تاکنون حدود 70 موسسه غیردولتی به علت رعایت نکردن حداقل استانداردها و مشکلات کمی و کیفی تعطیل شده اند.

**ترنوبل مالی غیردولتی ها
در این میان بد نیست با یک محاسبه سرانگشتی نگاهی به درآمد سالانه دانشگاه های غیرانتفاعی داشته باشیم. بر اساس گفته علی آهون منش دبیرکل اتحادیه دانشگاه ها و موسسه های غیردولتی غیرانتفاعی حداقل شهریه ای که این دانشگاه از دانشجویان دریافت می کند، سه میلیون تومان است. این دانشگاه در حال حاضر 350 هزار دانشجو دارد که حاصل این دو نشان می دهد غیردولتی ها سالانه حدود هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند.

**ذینفعان پای ادغام نمی روند
به هر حال ادغامی که موسسه های کم کیفیت و دارای حداقل استاندارد باید به آن تن بدهند، پای مسائل مالی و حقوقی ذینفعان و سرمایه گذاران را به میان می آورد.

قائم مقام رئیس یکی از این موسسه ها در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه ایرنا تاکید کرده است که هیچ کدام از غیردولتی ها با تجمیع موافق نیستند و وزارت علوم اتفاقاً اصرار به تجمیع این دانشگاه ها دارد.

وی دلیل این مخالفت ها را وجود ذی نفعان و سرمایه گذاران دانست که حاضر نیستند به این راحتی در طرح تجمیع وزارت علوم شرکت کنند.

**سرانجام مخالفان ادغام
شریعتی نیاسر در بخش دیگری از گفت و گوی خود با ایرنا بر این نکته تاکید دارد موسسه هایی که حاضر نیستند در طرح ادغام شرکت کنند، باید حداقل استانداردها را رعایت کنند و در صورت عدم رعایت این مسئله جمع خواهند شد.

چنین به نظر می رسد در هزار توی آمایش آموزش عالی که به گفته یکی از مسئولان ستاد نقشه جامع علمی کشور، وزارت علوم در این مسئله عقب تر از وزارت بهداشت قرار دارد، ساماندهی غیردولتی ها یکی از آن گره های کوری ست که کلاف سردرگمش با سرانگشتان آیین نامه ها و بخشنامه ها هم باز نمی شود.

در این میان تنها نگرانی برای دانشجویان باقی می ماند که تکلیف شان چه می شود و آیا در این اسباب کشی غیردولتی ها، آسیبی به آموزش نصفه و نیمه این دانشجویان نمی رسد؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top