تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/12/21 - 10:12
کد خبر: 305296

در یک برنامه جنجالی رادیویی گذشت؛

ردپای کانون وکلا در بیکاری فارغ التحصیلان وکالت؟!

ردپای کانون وکلا در بیکاری فارغ التحصیلان وکالت؟!

رئیس کانون وکلای مرکز با طرح این ادعا که 20 درصد وکلا نمی‌توانند تمدید پروانه بکنند و 40 درصد از وکلا نیز بیکار هستند، نسبت به تصویب طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» مخالفت کرد. امینی ادامه داد: بنده در جلسات کمیته ویژه حقوقی که طرح جامع اصلاح قانون وکالت را در دست بررسی دارد، حضور دارم.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نرخ بیکاری جوانان 15 تا 29 سال روندی افزایشی داشته و در پاییز 1397 براساس گزارش مرکز آمار ایران، حدود 25 درصد بوده که بخش عمده‌ای از آن نیز مربوط به  فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است. قابل‌ذکر است در حال حاضر 21 درصد از  بیکاری جوانان دانشگاهی  به فارغ التحصیلان رشته حقوق اختصاص دارد. در همین راستا و برای رفع موانع اشتغال جوانان در این رشته دانشگاهی، بیش از یک سال است که طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» در دستور کار مجلس قرار دارد که هدف نهایی آن رفع موانع اشتغال فارغ‌التحصیلان حقوق و جایگزینی معیار صلاحیت علمی با معیار تعیین ظرفیت، در آزمون وکالت است. اما این طرح دارای موافقان و مخالفان مختلفی دارد.

انحصارطلبی اتهام بزرگی است
در همین راستا عیسی امینی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در گفتگویی در یک برنامه رادیویی در واکنش به این سوال که آیا انحصارطلبی کانون وکلا سبب می‌شود فارغ‌التحصیلان حقوق نتوانند به حرفه وکالت جذب شوند؟ گفت: انحصارطلبی اتهام بزرگی است و قرار نیست هر فارغ‌التحصیل حقوق، وکیل شود و چرا  این افراد نمی‌روند وزیر یا نماینده مجلس یا رئیس‌جمهور شوند؟

مجری برنامه نیز سبک پاسخ دادن رئیس کانون وکلا مرکز به سوالات را مغالطه‌آمیز توصیف کرد و خطاب به وی گفت: شما ابواب مختلف مغالطه را بلد هستید و این نوع نگاه جنابعالی به مغالطه نزدیک هستید.

در ادامه ی این گفتگو، رئیس کانون وکلای مرکز با طرح این ادعا که 20 درصد وکلا نمی‌توانند تمدید پروانه بکنند و 40 درصد از وکلا نیز بیکار هستند، نسبت به تصویب طرح «جامع پذیرش و آموزش وکالت» مخالفت کرد. امینی  ادامه داد: بنده در جلسات کمیته ویژه حقوقی که طرح جامع اصلاح قانون وکالت را در دست بررسی دارد، حضور دارم.

کمالیپور: مقایسه شغل وکالت با مناصب قضایی نادرست است
یحیی کمالیپور، نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس نیز در واکنش به اظهارات رئیس کانون وکلای مرکز گفت: نوع کار وکلا به این صورت است که هر وکیل مبتنی بر کیفیت عملکرد و سوادش می‏تواند پرونده به دست بیاورد و وکالت می‌کند. بنابراین، مقایسه این شغل با قضاوت نادرست است چراکه قاضی باید از بودجه عمومی دولت ارتزاق کند.

کمالی پور در خصوص نگرانی رئیس کانون وکلا در مورد بیکاری وکلا و این‌که افزایش وکیل به این مسئله دامن خواهد زد، عنوان کرد: وقتی تعداد فارغ التحصیلان حقوق زیاد است و از طرف دیگر تعداد وکلای کشور هنوز به‌ اندازه‌ای نیستند که بتوانند کل جامعه را پوشش دهند؛ ما نباید نگران این باشیم که اگر تعداد وکلا زیاد شدند یک عده بیکار می‏شوند. اکنون نیز ما وکیل باسابقه داریم در سال مثلاً میلیون‏ها تومان درآمد دارد یک وکیل هم داریم تجربه‏اش کمتر است، شناخت مردم از او کمتر است، کمتر پرونده دارد. کمالیپور در پاسخ به کسانی که مدعی هستند تعداد وکلای فعلی کفایت می‌کند، گفت: علیرغم اینکه قوه قضائیه تعداد به نسبت زیادی مشاور جذب کرده اما کماکان وضع جامعه بیانگر این است که ما هنوز نیاز داریم وکیل بیشتری جذب  شود

طرح اصلاح نظام وکالت تا شهریوره ماه نهایی می‌شود
نایب رئیس کمیسیون قضایی در خصوص طرح جامع آموزش و پذیرش وکالت نیز گفت: مدتی است کمیسیون قضایی روی این موضوع کار می‏کند تا بتوانیم به یک جمع‏بندی برسیم که نه این محدودیت (انحصار) وجود داشته باشد که فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند به این حرفه، نتوانند وکیل شوند. کمالیپور در خصوص زمان نهایی تصویب طرح مذکور گفت: مطمئناً تا شهریورماه این طرح تکمیل می‌شود. ما به دنبال ایجاد یک سازوکاری هستیم که این محدودیت جذب وکیل در کانون وکلا از بین رود و مرکز مشاوران قوه قضائیه سازمان‌دهی شود و هم اینکه ما یک شرایطی را ایجاد کنیم، بسترسازی کنیم برای اینکه بتوانیم وکلا را به سمت خانواده‌ها سوق دهیم و پرونده‌های  مردم کمتر دچار اطاله دادرسی ‏شود.

کمالی‌پور در خصوص  وکلای معاضدتی نیز عنوان کرد: اینکه رئیس کانون وکلا در مورد پیگیری رایگان وکلا در دعاوی معاضدتی صحبت می‌کنند، قابل ذکر است که بنده به‌عنوان یک قاضی که 20 سال حداقل پرونده‏های کلان کیفری را رسیدگی کرده‌ام. شاهد این موضوع بوده ام که وکلای تسخیری که ما انتخاب می‏کنیم صرفاً از باب اینکه  وکیل هستند صرفا 4 خط لایحه می‏نویسند و نهایتاً آن اهتمام لازمی که باید نسبت به سرنوشت متهم و سرنوشت پرونده داشته باشند را ندارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top