اکثر این کانالها توسط دهه هفتادیها تأسیس و اداره میشود. مالکان این کانالها که حالا از طریق این رسانهدرآمدهای میلیاردی دارند، از بچههای آشنا به صنعت IT و عمدتاً کمتر از 25 سال هستند. هر کدام از کانالهای هواداری استقلال و پرسپولیس، جدا از مالکان دارای چند سوپر وایزر و دهها ادمین هستند که به صورت شیفتی کانال را مدیریت میکنند.
اکثر این کانالها و به خصوص کانالهای تأثیرگذار و پر مخاطب از شهری به جز تهران اداره میشوند. یکی از بزرگترین کانالهای استقلال که اندکی کمتر از یک و نیم میلیون مخاطب ثابت(ممبر) دارد، توسط آقای(ب)ایجاد و مدیریت میشود و محل این کانال که خیلیها آن را اصلیترین کانال استقلال در تلگرام میدانند، رفسنجان است. یکی دیگر از کانالهای بزرگ در فضای استقلال متعلق به آقای (الف-ح) هست و در مشهد اداره میشود و یکی دیگر از همین کانالها در سنندج اداره میشود.
تلگرام نقش لیدر را در فضای مجازی بازی میکند و اتفاقاتی که قرار است موج مردمی آن در اینستاگرام راه بیفتد، در تلگرام طراحی و اجرا میشود. کانالهای تلگرام با تهیه اخبار به صورت کپی از سایتهای معتبر، فضایی ایجاد میکنند تا کاربران به دلیل دسترسی راحت و یک جا به اخبار، ترجیح دهند به جای مراجعه به همه سایتها، یکجا اخبار مورد نظرشان را از کانالهای تلگرام تهیه کنند.
کانالهای اصلی هواداری استقلال و پرسپولیس درآمد سالیانهای بیشتر از یک میلیارد دارند. این کانالها به فراخور اتفاقاتی که میافتد از ماهانه کف یکصد میلیون تومان تا حتی دویست میلیون و بیشتر درآمد دارند.
کانالهای تلگرامی منابع محدودی برای درآمدزایی دارند. درآمد این کانالها یا از راه گرفتن تبلیغات است، یا از اتصال کاربران به سایتهای شرط بندی، یا طراحی و فروش پروکسی و یا زد و بندهای پشت پرده فوتبال.
محدویتهای بوجود آمده راه دیگری از درآمدزایی را برای این کانالها باز کرد تا از طریق طراحی و فروش «پروکسی» نه تنها درآمدهای مستقیم از این راه داشته باشند، بلکه با ترویج این پروکسیها کاربران تلگرام به صورت اجباری از طریق این پروکسیها بر ممبرهای خود اضافه کنند.
از درآمدهای میلیاردی این کانالها در طول سال که بگذریم، به هزینههای اندک اداره این کانالها میرسیم. مدیران ارشد و مالکان این کانالها در قبال درآمد سرشاری که از آن دارند، هزینههای بسیار کمی برای اداره آن انجام میدهند. هزینههایی که در بدترین حالت ممکن از ماهی پنج میلیون تومان تجاوز نمیکند.
بزرگترین منابع خبری کانالهای تلگرام هواداری استقلال و پرسپولیس، رسانههای رسمی هستند. ادمین های ریز و درشت این کانالها با سرعت عمل فوقالعاده تمام اخبار مربوط به تیمهای تحت هواداری را رصد کرده و با فاصلهای کم بعد از انتشار در منبع اصلی و اغلب بدون درج منبع اصلی بازتاب میدهند.
ابر کاربران این کانالها با طراحی به روزترین رباتها و استفاده از آن در کانالهای خود، هرگز اجازه نمیدهند کانالهایشان در رقابت با کانالهای مشابه عقب بمانند.
از عمده کارهای این کانالها قراردادن لینکهای سایتهای شرط بندی با عنوان پیشبینی، در کانالهایشان است. آنها کاربران خود را به سمت سایتهای شرط بندی هدایت میکنند و سایتهای شرط بندی که یا با ادمین های این کانالها شراکت دارند و یا سود سرشاری را از درآمدهای کلان و نامشروع خود به آنها میرسانند. سایتهای شرط بندی بعضاً از درگاههای پرداخت داخلی استفاده میکنند اما خیلی از آنها ساز و کارهایی برای جابجایی پول دارند که خارج از کشور اداره میشود. از همین رو معمولاً مالکان این کانالها ناچارند هر از گاهی برای دریافت سودهای خود از سایتهای شرط بندی سفری به کشورهای اطراف از جمله ترکیه، اوکراین، گرجستان، ارمنستان و… داشته باشند.
یک فرد تاجر که از چندی پیش فعالیت و سرمایه گذاری خود را به سمت فضای مجازی معطوف کرد، هم اینک صاحب بیش از 20 کانال بزرگ در تلگرام است. به جز یک کانال او که نقش هواداری از تیم استقلال را ایفا میکند، سایر کانالهای مربوطه در فضاهای سرگرمی، تور مسافرتی و… فعالیت میکند. یکی دو کانال منتسب به این فرد به صورت اختصاصی بنا به دلایلی فیلتر شد. در مورد کانالهای این فرد که سن نسبتاً زیادی هم دارد گفته میشد درآمدی که کانال هواداری استقلال دارد به تنهایی بیشتر از درآمد دیگر کانالهای وی میباشد.
یکی از کانالهای هواداری فوتبال با کاربران میلیونی عملاً باعث کنار رفتن مربی تیمی پر هوادار شدند. اتاق فکر این کانال که از سوی برخی منابع پشت پرده خط میگرفتند و حتی هزینههایی هم بابت این کار رد و بدل میشد، ساعتها بر علیه این مربی فضا سازی میکردند تا این حال و هوا از فضای مجازی به داخل ورزشگاهها منتقل شود و عاملی برای شعارهای فراوان از سوی سکوها بر علیه مربی مزبور شد که در نهایت منجر به جدایی او از تیمش گردید.
یکی از مربیان خارجی توانست از طریق اطرافیانش با این کانالها ارتباط حسنه برقرار کرده و برای همین دیده میشود که حتی در سختترین روزهای این مربی و بعد از بدترین شکستها نه تنها این کانال تأثیرگذار مطلبی علیه مربی منتشر نمیکرد، بلکه با شدت به تلطیف فضا میپرداخت و دهها مقصر پیدا میکرد تا بار را از روی شانه مربی مزبور بردارد.
لیدر مطرح یکی از تیمهای بزرگ توانست ابتدا با جذب ادمین های کانالهای هواداری تیمش، دست به تأسیس مجازی یک کانون مجازی هواداری بزند و کانالهای هواداری را تا حد زیادی با خود همسو نماید. این لیدر که قدرت زیادی روی سکوها دارد، حالا صاحب قدرتی زیاد در فضای مجازی هم هست تا از جمله قدرتمندترین افراد در حوزه تیمش باشد.
بررسی زوایای مختلف این ماجرا نیاز به ورود نهادهای نظارتی را بیش از گذشته مورد تأیید قرار میدهد. اتفاقاتی که در پس برخی از این کانالها رخ میدهد عملاً خانوادههای زیادی را درگیر مسائل حاشیههای خواهد کرد و جیب برخی منفعت طلبان را هم پر خواهد کرد.