تاریخ انتشار: سه شنبه 1397/12/28 - 06:46
کد خبر: 306101

مروری بر وقایع دانشگاه‌ها در سالی که گذشت؛

۱۵ اتفاق مهم دانشجویی در سال ۹۷

۱۵ اتفاق مهم دانشجویی در سال ۹۷

سال ۹۷ هم با تمام اتفاقات تلخ و شیرین خود در حال پایان است، امسال نیز دانشگاه ها شاهد اتفاقات متفاوتی بودند. از حواشی شوراهای صنفی تا تبدیل شدن تشکل های حامی دولت به تشکل های منتقد دولت و ... همه این موارد باعث شد تا امسال هم تکاپوی دانشگاه ها حفظ شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حال به بهانه پایان سال ۹۷ به بررسی گزارش های «خبرنامه دانشجویان ایران» پیرامون وقایع دانشگاه ها می پردازیم تا در پایان سال یک شمای کلی از فعالیت دانشجویان داشته باشیم.

1-پرونده قابل تأمل یک روزنامه اصلاح‌طلب از عملکرد شوراهای صنفی
روزنامه سازندگی ارگان رسمی حزب کارگزاران سازندگی در شماره شنبه، 15 اردیبهشت خود در گزارشی مفصلا به فعالیت های شوراهای صنفی کشور در سال های گذشته پرداخته و با ارائه جدولی از تمامی فعالیتها، تجمع های اعتراضی، بیانیه ها و ... چهره ای موفق و البته موجه به تمامی فعالیت های این قِسم از فعالین دانشجویی داده و به گونه ای این جریان را یکی از نمادهای موفقیت و اعتلای دانشگاه معرفی کرده بود.

اما علی رغم آنچه که این روزنامه از فعالیت های شوراهای صنفی-رفاهی مخابره کرده، واقعیت های زیادی درباره نحوه فعالیت، نوع دید و بینش و تفکرات و کنش های مختلف این جریان دانشجویی وجود دارد که از دید این روزنامه مغفول مانده بود.

بیشتر بخوانید// حمایت ناشیانه از نماد رادیکالیسم در دانشگاه

2- ماجرای مجوز تاسیس یک اتحادیه‌ای دانشجویی
بحث و بررسی پیرامون قانونی و یا غیر قانونی بودن مجوز صادر شده برای اتحادیه دانشجویی به نام «تادا»، تبدیل به یکی از پر‌بحث‌ترین اخبار منتشر شده در حوزه دانشگاه شد و نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه هرکدام با تکیه بر استدلال های خود صدور مجوز تادا را طبق قانون و یا فاقد وجاهت قانونی تفسیر می‌کردند.

بیشتر بخوانید// سرنوشت اتحادیه‌ای که قرار بود عنوان اسلامیت را یدک بکشد

3- نگاهی به مواضع تشکل‌های دولت ساخته
به نظر می‌رسد تشکل‌های اصلاح‌طلب و شبه تشکل‌های دولت‌ساخته هر دو درگیر یک روند مشترک هستند؛ اینکه به بهای حضور در سطوح گوناگون قدرت و ساختار اداری از ماهیت انتقادی خود علیه قدرت عبور کرده‌اند و خماری قدرت را باید دلیل اصلی معلق ماندن این جریان وابسته دانست.

بیشتر بخوانید// تشکل‌های همسو با دولت و مساله خماری قدرت

4- دست‌فروشی دانشجوی بورسیه در کنار خیابان!
یکی از دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت چهار است که با خلف وعده وزارت نفت مبنی بر استخدام دانشجویان گروه الف دانشگاه صنعت نفت زندگی‌اش به سختی می‌گذرد، مدتی مسافرکشی کرده است و حالا با مادر خود در یک خانه 40 متری در حاشیه کرج زندگی می کند و زندگی خود را از راه فروش کاکتوس سپری می کند.

ببینید// چهارسال دست‌فروشی دانشجوی بورسیه در کنار خیابان!

5- پایان غائله دانشکده علوم اجتماعی
در تیر ماه امسال تعدادی از دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران طی چند روز در اعتراض نسبت به صدور احکام قضائی چند دانشجو در این دانشکده تجمع کردند. این تجمع چند روزه گرچه با حواشی خاصی از جمله حضور چند دانشجو از دیگر دانشگاه همراه اما در نهایت با وساطت افراد به پایان رسید و دانشجویانی که قصد داشتند تا در امتحانات شرکت نکنند دوباره به سر جلسه امتحان رفتند.

بیشتر بخوانید// پایان غائله دانشکده علوم اجتماعی

6- نامه جمعی از مدیران مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه علامه به وزیر علوم
سه شنبه 12 تیرماه، جمعی از مدیران‌مسئول نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی طی نامه‌ای به منصور غلامی وزیر علوم، ضمن ابراز نگرانی نسبت به اوضاع فرهنگی حاکم بر این دانشگاه و حضور مکرر برخی از عناصر ضدانقلاب، از وزیر خواستند تا شخصا به این موضوع ورود کند و برای حل آن اقدامی انجام دهد.

در قسمتی از این نامه آمده بود: «جناب وزیر اگر شما معنای کلمات «منافق، گروهک منافقین، کمونیست، مارکسیست، ضدانقلاب، محکومان امنیتی و فتنه‌گران 88» را بدانید(که یقینا می‌دانید) و با این حال باز هم در برابر فعالیت این کلکسیون ضداتقلاب و پادوهای آن‌ها در دانشگاه‌ها اقدامی نکنید به جرئت می‌گوییم که شما هم مثل برخی مسئولان دانشگاه علامه، در آزمون التزام عملی به ولایت فقیه مردودید و امیدواریم با اقدامی به موقع به خود و انقلاب خدمتی نمایید.»

بیشتر بخوانید// منصوبان شما در دانشگاه علامه طباطبایی بر اسب بی‌قانونی سوارند

7-بازرسی یا یازجویی؟
یکی دیگر از مواردی که با واکنش دانشجویان روبرو شد ، خبر بازرسی های سر زده آژانس اتمی از دانشگاه ها و در قالب برجام بود. هر این اخبار در تیز ماه منتشر شد و نتیجه آن تکذیب مسئولین بود اما در نهایت مسئولین بازرسی از دانشگاه ها را تایید کردند.

بیشتر بخوانید// بازرسی یا بازجویی؟

8- و ما ادراک البورسیه
امسال هم ماجرای دانشجویان بورسیه وزارت علوم ادامه پیدا کرد. این ماجرا از سال 93 آغاز شد. تعدادی از رسانه‌هاپیرو سخنان معاون وزیر علوم  با انتشار تیتری از تخلف 3000 نفری بورسیه غیرقانونی خبر دادند؛ مساله‌ای که در همان سال رئیس‌جمهور نیز به آن واکنش نشان داد از عبارت مشهور « بورسیه! و ما ادراک ما البورسیه!» استفاده کرد. حال پس از گذشت چهار سال هنوز سرنوشت برخی از این دانشجویان مشخص نیست.

بیشتر بخوانید// تهدید نرم وزارت علوم علیه بورسیه‌ها

9- بازگشت از روحانی
22مهر ماه، مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در حالی با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد که عده‌ای از طرفداران روحانی در تشکل دانشجویی اصلاح‌طلب این دانشگاه با برگزاری تجمعی، علیه عملکرد رئیس جمهور شعار سر دادند. البته این تجمع اولین و آخرین اعتراض تشکل های اصلاح طلب به عملکرد روحانی نبود و تجمعات دیگری نیز از طرف طرفداران سابق دولت برعلیه دولت در دانشگاه های دیگر طی ماه های گذشته نیز برگزار شد

بیشتر بخوانید// تجمع حامیان روحانی علیه روحانی در دانشگاه تهران

10- کیفیت نامطلوب سلف
در سال جاری «خبرنامه دانشجویان ایران» نظرسنجی های متفاوتی پیرامون مسائل مختلف دانشگاهی برگزار کرد که در یکی از این نظرسنجی ها به بررسی وضعیت سلف از منظر دانشجویان پرداخته شد که نتیجه آن عدم رضایت اکثریت دانشجویان بود.

بیشتر بخوانید// معدل کیفیت سلف ۸۸ دانشگاه؛ ۱۴ +جدول

11- عدالتخواهی با کدام ماهیت؟
یکی دیگر از مواردی که باعث شد تشکل های دانشجویی و دانشجویان نسبت به آن واکنش نشان بدهند، ماجرای ده ونک و هفت تپه بود که به عنوان نماد عدالتخواهی در بین دانشجویان و مردم مطرح شده بود. اما نحوه ی عدالتخواهی و مواجهه با آن خود به یک مسئله تبدیل شد، این که باید عدالتخواهی چه گونه باشد و کدام عدالتخواهی ما را به مقصد می رساند یکی از سوالهایی بود که پیرامون این موضوع مطرح شد.

بیشتر بخوانید// عدالتخواهی؛ این شمشیر به دست کیست؟

12- اعتراض به دولت با چاشنی حمله به دانشجویان
روند بازگشت تشکل های اصلاح طلب از دولت همچنان که از ابتدای سال تحصیلی در برخی از دانشگاه ها دیده شده بود ادامه پیدا کرد و 13 آذرماه به دانشگاه امیرکبیر رسید. یکی از تشکل های دانشجویی دانشگاه امیرکبیر که مدتی پیش از حامیان دولت بود در اعتراض به روند موجود دست به اعتراض زد اما پس از مدتی اعتراض ها رنگ و بوی ضد حکومتی گرفت که با مداخله دانشجویان انقلابی مواجه شد که البته تشکل اصلاح طلب نیز با حمله به دانشجویان از خجالت آنها درآمد.

بیشتر بخوانید// غوغاسالاری سیاسی در پوشش اعتراضات اجتماعی

غوغاسالاری سیاسی در پوشش اعتراضات اجتماعی

13- چپ ها در دانشگاه
یکی دیگر از اتفاقات امسال اعتراضات گروهی به نام مارکسیست ها بود که در دانشگاه به چپ ها معروف شده اند.این گروه از دانشجویان 18 آذرماه در دانشگاه تهران به بهانه ی حمایت از دانشجویان دست به اعتراض زدند.

بیشتر بخوانید// با بوت ۲ میلیونی به دنبال احقاق حقوق کارگران!

با بوت ۲میلیونی به دنبال احقاق حقوق کارگران هستند!

14- حادثه علوم و تحقیقات
امسال سانحه سقوط اتوبوس حامل دانشجویان در دانشگاه آزاد کام دانشجویان را تلخ کرد و فضای دانشگاهی را مورد تاثیر قرار داد. این رخداد را شاید بتوان بزرگترین سانحه دانشجویی دانست که در درون دانشگاه رخداده است. «خبرنامه دانشجویان ایران» نیز به همین بهانه به بررسی سوانح دانشجویی پرداخت.

بیشتر بخوانید// ۹ سانحه‌ی تلخ دانشجویی در دو دهه اخیر

15- روابط ناسالم باعث شکست تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد شد
سانحه اتوبوس دانشگاه آزاد باعث شد تا ماجرای تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد مجددا مطرح شود. عباس سلیمی نمین در گفت و گو با «خبرنامه دانشجویان ایران» به این موضوع پرداخت و روابط ناسالم را موجب به نتیجه نرسیدن تحقیقات دانست.

بیشتر بخوانید// عباس سلیمی‌نمین از ابعاد جدید حادثه علوم و تحقیقات در چهلمین روز از فوت ۱۰ دانشجو گفت

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top