تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/01/07 - 20:15
کد خبر: 306766

روایتی از کمک به سیل‌زدگان در شیراز؛

نیروهای مردمی در خدمت مردم

هفته تلخی بود،برای همه ایرانی ها، به خصوص برای انهایی که سیل،نوروزشان را تیره کرد. انهایی که ساکن یا مسافر شهرهای سیل زده بودند. پیش از وقوع، هواشناسی این واقعه را پیش بینی کرده بود، اما امان از گوش های مسیولین که یکیشان در است و دیگری دروازه. ماجرا را شوخی گرفته بودند: "شیراز و سیل؟ خخخخ!!!"

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ عید امسال برای برخی از مردم کشورمان با اتفاقات ناگواری همراه بود، ابتدا سیل گلستان و آق قلا و دو روز پیش هم در چند شهر مختلف از جمله شیراز که موجب کشته شدن چند تن از هموطنان عزیزمان شد.

یکی از مخاطبان* «خبرنامه دانشجویان ایران» برای ما روایتی از سیل دیروز در منطقه سعدی و کمک نیروهای بسیجی و مردمی به ساکنان این منطقه فرستاده است که در ادامه متن کامل آن را مشاهده می کنید:

هفته تلخی بود،برای همه ایرانی ها، به خصوص برای انهایی که سیل،نوروزشان را تیره کرد. انهایی که ساکن یا مسافر شهرهای سیل زده بودند. پیش از وقوع، هواشناسی این واقعه را پیش بینی کرده بود، اما امان از گوش های مسیولین که یکیشان در است و دیگری دروازه. ماجرا را شوخی گرفته بودند: "شیراز و سیل؟ خخخخ!!!". شاید برای همین هم بوده که پیش خودشان گفته اند تعطیلات عیدمان را که گذراندیم و حالش را بردیم، می آییم و اگر سازمان کوک بود، رودخانه شهر را لایروبی میکنیم! البته اگر حتی فکر لایروبی را هم کرده باشند به نظرم باید سجده شکر به جا بیاوریم! اگر مسیولین محترم، اخطارها را جدی گرفته بودند و به راه چاره فکر میکردند، خب حتما به مردم هم اخطارهای بیشتری میداند و همه زورشان را برای اگاه سازی مردم میزدند. نه اینکه روز وقوع حادثه از روی لطف و کرم بی نهایتشان، چهارپنج پیامک اخطار امیز درباره رعایت جوانب ایمنی در سفر، به ایرانیان ارسال کنند و فکر چمچاره کنند! البته ان دسته از مسیولینی هم که تاحدودی به عمق فاجعه پی برده بودند، زحمت کشیدند و برای حل مسایل شخصیشان از کشور خارج شدند!

روز اول یعنی دوشنبه،5 مهرماه روز تلخی بود! 19 نفر از هموطنانمان در سیلاب شیراز فوت کردند. هواشناسی باز هم با تاکید اعلام کرد که روز سه شنبه هم آسمان شیراز شاهد بارش های سنگینی خواهد بود. انتظار میرفت با توجه به حساس شدن مردم و عمومیت و اهمیت موضوع، مسیولین اینبار گوششان دروازه نباشد و برای روز بعد تدابیر لازم را برای کاهش خسارت ها و امدادرسانی سریع به اسیب دیدگان احتمالی بیندیشد! اما شتر در خواب بیند پنبه دانه! مسیولین و گوش شنوا؟! این ها حتی برای خدمات رسانی به اسیب دیدگان روز قبل هم اقدام خاصی انجام نداده بودند و روز سه شنبه محله سعدی هنوز پر بود از خانه هایی که آب باران تسخیرشان کرده بود!

البته همانطور که احتمالا در شبکه های اجتماعی دیده اید، اکثر خدماتی هم که به سیل زده ها ارایه شد، از جانب خود مردم بود. مردم شیراز از هر صنف و قشری که بودند، در حد توانشان سعی کردند به اسیب دیدگان و سیل زده ها کمک کنند. یکی انها را مهمان خانه اش میکرد و دیگری به فکر تلفن هایشان بود که احتمالا اب خرابشان کرده. یکی فکر تهیه غذا برای میهمانان شیراز بود و دیگری فکر تعمیر ماشینشان. دراین میان برخی ها هم عازم محله های سیل زده شدند.برخی خانه های محله سعدی را اب برداشته بود و ساکنشانش را اواره کرده بود. تمامی شب سه شنبه را گروه هایی از مردم شیراز اعم از جوان و پیر، دانشجو و دانش اموز،بیکار و شاغل و... در این محله حضور داشتند و مشغول خدمت به هموطنانشان بودند. این خدمات صبح سه شنبه هم دنبال شد تا اینکه حوالی ظهر،بارش شدت بیشتری گرفت و باز هم سیل به سزش زد که عرض اندامی نشان دهد.

به مجرد اینکه احتمال جاری شدن مجدد سیلاب در محله سعدی قوت گرفت، گروه های داوطلب مردمی با همه توانشان تلاش کردند که مردم را در غیاب نهادهای مسیول، راهنمایی کنند و به طرق مختلف سکنه خانه هایی که احتمال فروریختن داشت را خارج کنند و به محلی امن برسانند. باز هم باید یاداوری کنم که شب پیش اعلتم شده بود که بارشهای شدید ادامه خواهد داشت و احتمال وقوع سیل وجود دارد. اما با توسل به همان منطقِ گوشِ دروازه ای، مسیولین محترم، باز هم اقدامات پیشگیری کننده ای انجام ندادند و برای همین مجددا شاهد وارد شدن خسارت های زیادی به اموال مردم و شهر شیراز وارد شد. البته نیروهای اتش نشانی با حدود بیست دقیقه تاخیر رسیدند، هرچند انتظار میرفت اماده باش کامل باشند، نه اینکه با دوسه دستگاه ماشین اتش نشانی به محل وقوع حادثه بیایند! نیروهای دیگر شهرداری هم حوالی ظهر به محل رسیدند! البته یک نکته اخر اینکه همان چند ماشین اتش نشانی هم امکانات کاملی برای کمک به مردم نداشتند.

* شاهین شکوهی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top