تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/01/08 - 15:28
کد خبر: 306814

از شایعه تا واقعیت باروری ابرها در کشور

مدیر مرکز ملی تحقیقات باروری ابرهای مرکز مطالعات وزارت نیرو با اشاره به اینکه در سال 1396 و 1397 هیچ پروژه باروری ابرها نداشتیم، گفت: پس از باروری ابرها حداکثر 2 ساعت بعد شاهد بارندگی خواهیم بود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، بازار داغ شایعات درباره سیل اخیر کشور با موضوع‌های مختلف همراه است. اشتباه در باروری ابرها و ایجاد سیلاب‌های اخیر یکی از این شایعات است و سؤال مردمی آن است که آیا باروری اشتباه ابرها از عوامل سیل اخیر است.

سال آبی 1396 و 1397 هیچ پروژه باروری ابرها نداشتیم
مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مرکز مطالعات وزارت نیرو با اشاره به اینکه بارندگی امسال بارش خوبی بود و برخی از انتظارات جبران کاهش بارندگی حداقل سال قبل را برآورده کرد ولی سیلاب‌های مختلفی را هم به همراه داشت و در سال‌های قبل هم شاهد این سیل‌ها بودیم و در سایر کشورها هم شاهد سیل هستیم، گفت: شایعاتی که درباره باروری ابرها و اثر آن در سیل‌های اخیر وجود دارد ولی ما بر طبق پروتکلی که داریم، هیچ باروری ابرها را در زمان حوادث طبیعی در طول 20 سال اخیر انجام ندادیم.

فرید گلکار با بیان اینکه در سال آبی 1396 و 1397 هیچ پروژه باروری ابرها نداشتیم و در 4 ماه قبل به صورت محدود با کمک پهباد در آذربایجان شرقی، خراسان‌جنوبی و چهارمحال‌بختیاری برای تست اجرایی کردیم و بارندگی محدود ایجاد شد، افزود: پس از تزریق و باروری ابرها یک ربع ساعت تا حداکثر 2 ساعت بعد از عملیات شاهد بارندگی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه سرعت سامانه باروری ابرها از 50 تا 120 کیلومتر است و انتخاب منطقه مبدا و مقصد و هدفداربودن آن مورد توجه است، گفت: باروری ابرها با توجه به خشک و نیمه‌خشک بودن کشور و با توجه به اینکه برخی از کشورهایی که بیشتر از ایران بارندگی دارند ولی در زمینه باروری ابرها برنامه‌های جدی دارند برای کشور ما با توجه به هزینه کم و انطباق با طبیعت کشور و بارندگی یک سوم ایران نسبت به میانگین جهانی به عنوان یکی از ابزارهای مدیریت منابع آب، لازم است.

گلکار با بیان اینکه زود است که درباره آغاز مرحله ترسالی در کشور صحبت کنیم و تعجب کردم که در این باره اظهارنظر می‌شود، خاطر نشان کرد: علم هواشناسی تا 10 روز و پیش‌بینی اقلیمی حداکثر تا 6 ماه در سطح جهانی می‌تواند پیش‌بینی موثقی ارائه کند و ترسالی خوشحال‌کننده است ولی اظهارنظر درباره آن خیلی زود است.

مدیر مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرهای مرکز مطالعات وزارت نیرو با بیان اینکه در بودجه محدودیت‌هایی داشتیم که در سال آبی 99 ـ 1398 با استفاده از تجهیزات صنایع دفاع و هوا و فضای سپاه پروژه باروری ابرها را با برنامه‌ریزی دقیق و با وسعت قابل توجهی اجرایی می‌کنیم.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top