تاریخ انتشار: جمعه 1398/01/09 - 11:04
کد خبر: 306852

نگاهی به وقایع دانشگاهی در سالی که گذشت/ مرداد

از تهدید نرم علیه بورسیه‌ها تا پلمپ دفتر یک تشکل دانشجویی

وقتی در حوزه ای مثل نشریات - که حوزه ای تقریبا صنفی – اجتماعی است - وزارت بهداشت به گونه ای عمل کند که شائبه سیاسی کاری در آن به وجود آید ، طبیعتا در سایر بخشهای وزارت بهداشت هم چنین ذهنیتی تقویت بیشتری پیدا میکند و شما بیشتر مستحضر هستید که وجود چنین نگرشی چه آسیبی به اعتماد دانشجویان نسبت به وزارت خواهد زد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال ۹۷ با همه تلخی ها و شیرینی ها به پایان رسید و فضای عمومی دانشگاه هم با حواشی خاص خود همراه بود، این حواشی شاید از اعتراضات اول سال و لغو برخی از امتحانات پایان ترم در دانشگاه تهران گرفته تا حادثه علوم و تحقیقات کمی ترازوی چهره دانشگاه را به سمتی دیگر برد، البته قرار گرفتن دانشگاه های ایران در رتبه های برترین دانشگاه های دنیا وجه دیگر رویدادهای سال ۹۷  بود. به همین بهانه در گزارش هایی به وقایع مهم دانشجویی به تفکیک ماه ها آمده است.

** مرداد ماه

هرگز اجازه نمی‌دهیم
بازرسی بازرسان آژانس انرژی اتمی از دانشگاه ها در تیرماه، در مردادماه نیز ادامه داشت و باعث واکنش تشکل های دانشجویی و اعتراض آنها شد، هفتم مردادماه بود که بسیج‌های دانشجویی دانشگاه‌های کشور، بسیج اساتید، انجمن اسلامی عضو دفتر تحکیم، جامعه اسلامی دانشگاه شهید بهشتی و  دفتر نهاد رهبری در این دانشگاه تجمعی اعتراضی نسبت به بازرسی  مشکوک ماموران آژانس بین المللی انرژی اتمی از دانشگاه‌ها و مراکز هسته‌ای کشور برگزار شد.(بیشتر بخوانید)

دور زدن قانون توسط طیفی خاص با هماهنگی وزارت بهداشت!
نمایندگان مدیران مسئول نشریات دانشگاهی دانشگاه جندی شاپور اهواز با ارسال نامه ای به فراهانی معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت پیرامون حواشی برگزاری نشست خانه نشریات واکنش نشان دادند. در بخشی از این نامه آمده است: وقتی در حوزه ای مثل نشریات - که حوزه ای تقریبا صنفی – اجتماعی است - وزارت بهداشت به گونه ای عمل کند که شائبه سیاسی کاری در آن به وجود آید ، طبیعتا در سایر بخشهای وزارت بهداشت هم چنین ذهنیتی تقویت بیشتری پیدا میکند و شما بیشتر مستحضر هستید که وجود چنین نگرشی چه آسیبی به اعتماد دانشجویان نسبت به وزارت خواهد زد.(بیشتر بخوانید)

دعوتنامه دانشگاه برای نشست سالانه یک تشکل غیرقانونی
سایت خبری منتسب به دانشجویان خط امام در اقدامی از اختلافات داخلی اعضای آن پرده‌برداری می‌کند و خبر از تخلفات انتخاباتی انتخاباتی انجمن دانشجویان علوم پزشکی شیراز می‌گوید که منجر به اخراج این تشکل ازاین جریان می‌شود. این پایگاه خبری ماجرا اختلافات داخلی این تشکل را این‌گونه شرح می‌دهد: "وقتی این حلقه‌ی خطرناک، اعضای اتحادیه را در مقابل خود دیدند با شروع یک حرکت خزنده و قبیح اقدام به یارکشی و تهدید و تطمیع برخی از اعضای اتحادیه کرده و پس از برداشتن نقاب خود علناً با همکاری مستقیم با یک‌نهاد امنیتی برای مخالفان خود اقدام به پرونده‌سازی کردند به‌نحوی‌که طی یک‌ساله گذشته تعدادی از این فعالین دانشجویی این اتحادیه احضار شده‌اند و مستقیماً از آن‌ها خواسته‌شده است دست از مخالفت با انجمن اسلامی علوم پزشکی بردارند و اجازه بدهند این تشکل به اتحادیه بازگردد!"(بیشتر بخوانید)

بازهم بی‌توجهی مسئولان دانشگاه علامه به یک تخلف
 نشریه دانشجویی «خوآن» یک نشریه دانشجویی در دانشگاه علامه است که از این دانشگاه مجوز انتشار گرفته ولی در اولین شماره خود مطالبی خلاف عفت و حیا و شئون دانشگاه و دانشگاهیان را منتشر کرد، مطالبی که موجب اعتراض بسیاری از دانشجویان و فعالان دانشجویی شد. مطالبی که به دلایلی که گفته شد نمی توان اسنادش را به صورت خوانا در این خبر هم منتشر کرد.(بیشتر بخوانید)

بازهم بی‌توجهی مسئولان دانشگاه علامه به یک تخلف

تهدید نرم وزارت علوم علیه بورسیه‌ها
در اواخر 24 تیرماه 97، همایش اساتید دانشگاه اصفهان و حضور و سخنرانی محمدرضا رضوان‌طلب، رئیس مرکز جذب وزارت علوم این مساله را بیشتر نشان می‌دهد. او در این همایش پرده جدیدی از تصمیم یک‌سری مسئولان آموزش عالی درباره دانشجویان بلاتکلیف بورسیه برمی‌دارد. رضوان‌طلب در این جلسه، برخلاف آنچه مسئولان وزارت علوم درباره تعیین تکلیف دانشجویان بورسیه می‌نامند، با اشاره به احکام قضایی مبنی‌بر به‌کارگیری دانشجویان بورسیه توسط دانشگاه‌ها می‌گوید: «در برابر حکم قطعی هیچ کسی نمی‌تواند مقاومت کند. ما همچنان اعتقادمان بر این است که این حکم خلاف مقررات است، ولی حکم خلاف مقررات را ما نمی‌توانیم در برابرش ایستادگی کنیم. نمی‌توانیم بگوییم این اجرا نشود، اصلا معنا ندارد ما به رئیس دانشگاه بگوییم این را اجرا نکند، چرا؟ چون قاضی فورا انفصال می‌زند برای رئیس دانشگاه. کسی هم نمی‌تواند از وی دفاع کند. مقررات قضایی کشور این است! (بیشتر بخوانید)

روایت قابل تامل یک دانشجو از مشکلات ارز دانشجویی
این دانشجو می‌گوید: «حدود دو ماه پیش برای تهیه ارز دانشجویی به سازمان امور دانشجویی وزارت علوم مراجعه کردم که آنها بنده را به یکی از بانک‌های کشور ارجاع دادند و طی نامه‌ای که نوشتند، کدرهگیری و سایر اطلاعات موردنیاز را به من اعلام کردند. زمانی که برای دریافت ارز موردنیازم به بانک عامل مراجعه کردم، اعلام کردند به دلیل وجود فاصله 20 روزه بین تاریخ ویزا و تاریخ بلیت باید زمانی که ویزایم آماده شد، دوباره به بانک بروم.»(بیشتر بخوانید)

تعرض افراد ناشناس به دفتر بسیج دانشجویی
مسئول بسیج دانشجویی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اعلام خبر تعرض به یکی از دفاتر بسیج دانشجویی گفت: ساعاتی پیش حراست دانشکده هیچکدام از اعضای بسیج دانشجویی را به داخل دانشکده راه ندادند و آنهایی که داخل بودند را هم از دانشکده خارج کردند و در این حین اقدام به تصرف دفتر بسیج خواهران کردند.(بیشتر بخوانید)

کابوس تخلیه خوابگاه با یک پیامک ساده
اواخر مردادماه بود که ارسال پیامک تخلیه خوابگاه برای دانشجویان دوره PhD دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با حواشی زیادی همراه شد؛ در آن زمان  کاربر دانشجویی نوشته است:« اخه کی میتونه در عرض 5 روز خوابگاه رو تخلیه کنه و یه جای دیگه پیدا کنه. کاری که کردن واقعا غیر منطقیه . فقط بلدن استرس به دانشجو وارد کنن یه روز با تخلیه خوابگاه یه روز با ندادن شهریه یه روز با حضور اجباری و... .»(بیشتر بخوانید)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تمام فتنه‌های علیه کشور با حضور مردم خنثی شد
اینترنت در کنکور سراسری قطع نمی‌شود
به هدف اول خودمان رسیدیم
جذب نخبگان «کانکت» در دانشگاه‌ها
ترکیب سهامداران پرسپولیس در هیئت مدیره مشخص شد
صعود ایران به جام جهانی فوتسال و نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا
بیانیه مشترک ایران و پاکستان پس از سفر رئیسی
تاکنون کدام کشور‌ها به اسرائیل حمله کرده‌اند؟ +فیلم
هشدار به زائران حج عمره
رشد یک‌هزار واحدی شاخص بورس
«س.ق» زن بازیگر ایرانی است که تتلو در اعترافاتش از او نام برد
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top