تاریخ انتشار: چهارشنبه 1398/01/14 - 20:49
کد خبر: 307248

نخست‌وزیر سابق مالزی به اتهام فساد مالی به دادگاه رفت

نخست‌وزیر سابق مالزی که به دلیل اتهامات فساد مالی از قدرت برکنار شده، برای اولین بار در پرونده قطور اختلاس در شرکت سرمایه‌گذاری خود به دادگاه رفت.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام فساد مالی «نجیب رزاق» نخست‌وزیر سابق مالزی، امروز (چهارشنبه) تشکیل شد.

نخست‌وزیر سابق مالزی در سال‌های گذشته درگیر فساد مالی بوده است و به ربودن میلیاردها دلار از بودجه عمومی متهم شده است.

به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز»، اتهامات اختلاس در «۱MDB»، صندوق سرمایه‌گذاری دولتی که رزاق بنیان‌گذار آن بوده است، موجب بروز خشم گسترده مردم مالزی و شکست رزاق در انتخابات سال گذشته میلادی شد.

صندوق سرمایه‌گذاری ۱MDB بیش از ۴.۵ میلیارد دلار ضرر کرد که به اعتقاد دادستان‌های مالزی و آمریکا، به حساب‌های اطرافیان رزاق منتقل شده که از آن جمله می‌توان به انتقال ۷۳۱ میلیون دلار به حساب بانکی خود نخست‌وزیر سابق مالزی اشاره کرد.

علیرغم آنکه دولت مالزی برای مدت‌های طولانی به عنوان یک رهبر موفق در جنوب شرق آسیا شناخته می‌شد، اما به نوشته نیویورک‌تایمز اتهامات فساد مالی دولت سابق این کشور، موجب لکه‌دار شدن آبرو و اقتصاد دولت مالزی شده است.

طبق این گزارش، مالزی هم‌اکنون با بدهی ملی ۲۵۰ میلیارد دلاری روبرو است که بخشی از آن به واسطه وام‌های سنگین موسسه سرمایه‌گذاری رزاق است.

اولین دادگاه نجیب رزاق در دهمین سالگرد روزی برگزار می‌شود که او به عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد کرد و قرار است اتهاماتی از قبیل اقدامات اشتباه رزاق در دوران صدارت را پوشش دهد.

رزاق همچنین با اتهامات دیگری همچون خیانت در امانت، سوء استفاده از قدرت و پولشویی ۱۰ میلیون دلاری که به گفته دادستان‌ها از شرکت بین‌المللی «SRC»، شرکت تابعه ۱MDB به حساب‌های بانکی نجیب منتقل شده است، روبرو است.

ماه‌ها بود که برگزاری دادگاه رزاق به تعویق می‌افتاد و وکلای نجیب تمامی تلاش خود برای لغو جلسه دادگاه چهارشنبه را به کار گرفتند که موفق به تحقق این امر نشدند.

نجیب که بعد از شکست انتخاباتی، سکوت پیشه خود کرده بود، در شبکه‌های اجتماعی، ضمن تأکید بر بی‌گناهی خود، از ائتلاف حاکم انتقاد کرده بود.

از طرف دیگر، «روسما منصور» همسر رزاق نیز با ۱۷ فقره اتهام پولشویی و فرار مالیاتی روبرو است.

طبق این گزارش، اولین جلسه دادگاه نجیب برای ماه فوریه سال جاری میلادی برنامه ریزی شده بود که به دلیل یکسری اقدامات حقوقی تیم وکلای وی به تعویق افتاد.

چند ماه پیش اسنادی منتشر شد که نشان داد که در خلال فساد مالی گسترده در زمان نخست وزیری رزاق از سال ۲۰۰۹ تا اوایل سال ۲۰۱۸،  تنها در یک مورد ۳۰ میلیون دلار از پول‌های ربوده شده از صندوق ۱MDB خرج خرید یک الماس صورتی ۲۲ قیراطی برای همسر رزاق شده است.

از طرف دیگر، چندی پیش خود رزاق مدارکی را در حساب کاربری خود در فیس بوک منتشر کرد که اثبات می‌کرد خاندان آل سعود ۱۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۱۱ به وی «هدیه» داده بود. 

با توجه به اتهاماتی که نخست‌وزیر سابق مالزی با آن روبروست، در صورتی که دادگاه رزاق ۶۵ ساله را گناهکار تشخیص دهد، ممکن است وی به مجازات حبس بیش از ۱۰۰ سال محکوم شود. او در جلسه امروز دادگاه تمام اتهامات را رد کرده است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top