تاریخ انتشار: شنبه 1398/01/17 - 14:20
کد خبر: 307440

حاشیه «عصر جدید» که دغدغه اصلی جوانان است؛

«تحصیل» یا «علاقه»

یکی از شرکت کننندگان این برنامه بنام «محمد» برای ادامه علاقه اش ترجیح می دهد تا ترک تحصیل کرده و در عین حال خارج از چارچوب های درسی و دانشگاهی کار خود را ادامه بدهد. هر چند در این برنامه احسان علیخانی سعی کرد تا این شرکت کننده را به ادامه تحصیل تشویق کند اما سید بشیر حسینی که خود تا مقطع دکتری تحصیل کرده است، این داوطلب را برای دست یافتن به علاقه ی خود تشویق کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برنامه جدید احسان علیخانی تا کنون توانسته است مخاطبین زیادی را به خود جلب کند، برنامه ای که سعی دارد تا استعدادهای افراد مختلف از سراسر کشور را در مقابل دوربین های صدا و سیما به تصویر بکشد و در عین حال با اجازه حضور دادن به اشخصای برای شرت در مراحل بالاتر این اجازه شکوفایی استعدادها را به افراد مختلف بدهد. تا کنون افراد مختلفی در این برنامه حضور داشته اند و هر کدام حاشیه ای خاص ایجاد کرده اند. در این میان یکی از شرکت کننندگان این برنامه بنام «محمد» برای ادامه علاقه اش ترجیح می دهد تا ترک تحصیل کرده و در عین حال خارج از چارچوب های درسی و دانشگاهی کار خود را ادامه بدهد. هر چند در این برنامه احسان علیخانی سعی کرد تا این شرکت کننده را به ادامه تحصیل تشویق کند اما سید بشیر حسینی که خود تا مقطع دکتری تحصیل کرده است، این داوطلب را برای دست یافتن به علاقه ی خود تشویق کرد.

سیدبشیر حسینی در پستی که 2 روز قبل منتشر کرد نوشت:

نظر شما چیه؟
آیا محمد باید ادامه تحصیل بدهد یا به سمت استعداد و علاقه‌اش برود؟
حاشیه‌ها گاهی از متن مهم‌ترند
در علم ارتباطات معتقدیم که گاهی مرکز پیام، در حاشیه پیام شکل میگیره.
نمایش فوق‌العاده محمد در قسمت نوزدهم و گفتن اینکه درسش رو رها کرده تا دنبال استعدادش بره، بهانه خوبیه برای طرح چند سوال مهم!
نگرش‌ها، قضاوت‌های از پیش تعیین شده‌ای هستن که شناخت ما از دنیا را می‌سازن.
نگرش‌ها وقتی فراگیر و عمومی بشن تبدیل به کلیشه‌ها میشن.
مثلا به کلیشه‌های زیر دقت کنید
فلانی مذهبیه چون ریش داره!
تپل‌ها حتماً زیاد غذا می‌خورن!
خانم‌ها توانایی کم‌تری دارن!
کسی که از کلماتِ لاتین استفاده کنه باکلاس‌تره!
هرکسی در هر حوزه‌ای رشد کنه حتماً پارتی داشته!
ترک تحصیل یک تصمیمِ همیشه نادرسته!
اونی که مدرک بالاتری داره حتماً باسوادتر و مفیدتره!
همینطور که احتمالاً می‌دونید کلیشه‌ها و نگرش‌ها الزاماً همیشه درست نیستند و همین باعث میشه تا در عین مفید بودن، فوق‌العاده خطرناک بشن!
مثلا فرض کنید این کلیشه رو قبول کنیم که حرف مرد یکیه!
آیا با انبوهی از لجاجت‌ها و خودبرتربینی‌های بی‌دلیل مواجه نمیشیم که بخاطر همین تک جمله موجه میشن؟!
گاهی باید نگرش‌ها و کلیشه‌ها رو دوباره و منتقدانه مرور کرد تا دچار اشتباه نشیم!
مثلا شاید بهتره به جای غیرت داشتن روی همین گزاره حرف مرد یکیه بگیم، حرف مرد حقّه و اگه بفهمه ناحق گفته، مردونه اصلاح میکنه

اما همچنان که سیدبشیر حسینی در همین پست اینستاگرامی نیز حاشیه بر متن غلبه کرد و افراد زیادی از تصمیم «محمد» برای ترک تحصیل و ادامه دادن علاقه خود و انتقاد به سیستم آموزشی کشور پرداختند. شاید بشود گفت همه اجمالا به این نتیجه رسیده اند که بین علاقه و ادامه تحصیل باید قید یکی از این ها را بزنند اما معمولا افراد علاقه و استعداد خود را کنار می گذارند و برای همین «محمد» به عنوان یک الگو(از نظر مخاطبان) شجاع که توانسته است علاقه خود را ادامه بدهد تبدیل شده است.

در این میان نظراتی مانند:« متاسفانه آموزش و پرورش اوضاع خوبی در حال حاضر نداره و به نظر من هم هر کس باید دنبال کاری بره که می دونه در اون موفق خواهد شد وگرنه کسی که بخواد مثلا انسانی بخونه برای چی باید نه سال ریاضی رو کامل و جزئی یاد بگیره در صورتی که شاید هزار سال بعد هم به دردش نخوره که بخواد معادله و مجهول حل کنه اما متاسفانه اگر به همین دلیل کسی بخواد ترک تحصیل کنه و فقط اون محل رو(مدرسه)ترک کنه و به دنبال علاقه اش بره در نظر مردم چهره بدی داره و این به خاطر فرهنگ غلطه برای همین اولیا اون فرد نمیزارن این کار رو انجام بده به نظرم این پسر جوان درست ترین کار رو انجام داده و یقین دارم از خیلی از آدمایی که تا اخر عمر درس خوندن و به دردشون نخورده موفق تر میشه.» به انتقاد سیستم آموزشی کشور پرداختند.

عده ای نیز مشکل را در نظرات پدر ها و مادر ها دانستند، برای مثال عباس نوشت:« حق با شما الان تو زمونه ای هستیم که پدر مادرا بیشتر دارن فقط دنبال پول دآووردن بچه هاشون باشن.مهم نیست علاقه بچم چیه مهم اونه که بچم دکتر بشه بچم بره رشته ی تجربی یه دکتری بشه که ماهی ۲۰ میلیون در میاره. الان تو کشور ما من قول میدم اونایی که بیشتر رفتن تجربی با زور و چک و لگد رفتن. کاش تو این مملکت ما یکی بلند شه توضیح بده. یا علی(ع)»

ببینید// فینالیست‌شدن جوان ترک‌تحصیل کرده در عصر جدید

اما ناگفته نماند که افراد نیز از این روش حمایت نکردند، عده ای نیز معتقدند، تحصیل و دانش لازمه پیشرفت کشور است و این سواد آموزشی است که می تواند به افراد برای داشتن آینده ای بهتر کمک کند، برای مثال یکی از کاربران برای حسینی نوشت:«مدرسه رفته ها از مدرسه نرفته ها با سواد تر هستند و دانشگاه رفته ها از دانشگاه نرفته ها با سواد تر هستند ... این ترویج بی سوادی فاجعه ای عظیم تر از سیل اخیر به بار می یاره و ایران و ایرانی را از ریشه و بن نابود می کنه ... این خیانت به ایران و ایرانی است ... این موج جدیدی از وطن فروشی است که به راه افتاده ... مردم خواهشا اگاه باشید ... ضمنا اون گروهی که شما اشاره کردید دانشگاه رفته بی سوادن آت عده بی سوادهایی هستند که هرگز دانشگاه نرفتند و تنها مدارک جعلی خریداری کردند و ارائه کردند و همانها باعث بدنامی دانشگاه رفته ها شدند»

*آیا شما از تحصیل در دانشگاه راضی هستید؟ و یا اصلا بر اساس علاقه و توانایی و استعداد های خود در دانشگاه قبول شدید و یا بالاجبار درس را ادامه داده اید؟ و هزاران سوال دیگر که می توان برای ادامه دادن یا ندادن تحصیل از خود بپرسید. نظرات خود را برای ما بفرستید

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
جزئیات برگزاری نوزدهمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top