تاریخ انتشار: شنبه 1398/01/17 - 19:35
کد خبر: 307471

مروری بر آزمون‌هایی که به تعویق افتادند؛

۳ آزمون با فرصت اضافه +جدول

۳ آزمون با فرصت اضافه +جدول

یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس گفته است: با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی سال، تعداد زیادی از استان‌های کشور درگیر سیل شدند، خسارات فراوانی به خانه‌های مردم و دانشگاه‌ها وارد شد و همچنین از نظر روحی و روانی به داوطلبان مناطق سیل‌زده لطمه جدی وارد شد، حتماً موضوع تعویق آزمون کارشناسی ارشد را در کمیسیون آموزش مجلس مطرح و بررسی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیل در مناطق مختلف کشور از جمله استان های گلستان، لرستان، کرمانشاه، خوزستان و دیگر نقاط آن باعث شده است تا جمعی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد 98 به دلیل حمایت از داوطلبان ساکن این مناطق با ایجاد کمپینی خواستار تغییر زمان آزمون ارشد شوند.

طبق اطلاعیه‌های قبلی سازمان سنجش در سال گذشته قرار است آزمون کارشناسی ارشد در روزهای ۵ و ۶ اردیبهشت ۹۸ در سراسر کشور برگزار شود و حال این کمپین که از 14 فروردین ماه اقدام به جمع آوری امضا برای به تاخیر افتادن این آزمون کرده است، خواستار به تعویق افتادن این امتحان بین یک تا دو ماه شده است و تاریخ پیشنهادی خود را 23 و 24 خرداد ماه اعلام کرده اند.

این اولین باری نیست که قرار است یک آزمون به دلیل شرایط مختلفی از جمله شرایط جوی با تعویق برگزار شود، طی ده سال اخیر تا کنون 3 آزمون سراسری، دو آزمون کارشناسی ارشد و یک آزمون کارشناسی با تغییر در زمان برگزاری مواجه شده اند، آزمون کارشناسی ارشد 93 و 87 و کنکور سراسری دانشگاه ها در سال 92 با توجه شرایط زمانی خود تغییر کردند.

۳ آزمون با فرصت اضافه

تغییر آزمون به دلیل شرایط جوی
شاید یکی از سردترین زمستان های ایران را بتوان زمستان سال 86 دانست. دی ماه 86 بود که استان‌های گیلان، اصفهان، قم، زنجان و آذربایجان با بارش سنگین روبه‌رو شدند و مدارس هم تعطیل شدند، حتی روزنامه ایران در 17 دی ماه نوشت «برف سنگین در ٢٢ استان کشور جاده‌ها و مسیرهای اصلی را مسدود کرد.» به هر حال این زمستان آنچنان سرد بود که بتواند آزمون ارشد 87 را حدود یک ماه به تاخیر بیندازد.

سازمان سنجش کشور در 20 دی 86 طی بیانیه ای اعلام کرد: « با توجه به شرایط سخت جوی و بدی آب و هوا در چند روز گذشته و احتمال ادامه آن در روزهای آینده در سراسر کشور که موجب تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و به تعویق افتادن امتحانات پایان ترم و تداخل زمانی این امتحانات با آزمون کارشناسی ارشد سال 87 شده است و حسب درخواست تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و داوطلبان شرکت کننده در آزمون و براساس موافقت وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری، آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1387 در صبح و بعدازظهر روزهای چهارشنبه یکم، پنج‌شنبه دوم، جمعه سوم و صبح شنبه چهارم اسفندماه سال 1386 برگزار خواهد شد».

آزمون کارشناسی ارشد سال 1387 قرار بود در روزهای 10، 11، 12 و 13 بهمن ماه سال 86 و یک ماه زودتر از سالهای قبل خود برگزار شود که در نهاست به اسفند ماه موکول شد.

آزمونی که یک هفته به تاخیر افتاد
آزمون کارشناسی ارشد 93 که قرار بود طی روز های 16،17 و 18 بهمن ماه 92 برگزار شود به دلیل شرایط بد جوی در استان های شمالی کشور با یک هفته تاخیر، در روزهای 23، 24، 25 بهمن ماه برگزار شد.

سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه ای در مورد دلایل به تعویق افتادن این آزمون اعلام کرد: «بر اساس گزارشات واصله در رابطه با شرایط نامساعد جوی در اغلب استان های کشور، درخواست داوطلبان، خانواده های آنان، مسئولین استانی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و هماهنگی به عمل آمده با وزارت کشور در رابطه با عدم امکان حضور داوطبان یا مشکلات حضور به موقع در حوزه های امتحانی، سازمان سنجش آموزش کشور به منظور رفاه حال داوطلبان ترتیبی اتخاذ کرده تا آزمون کارشناسی ارشد سال 93 به ترتیب طی روزهای چهارشنبه (23 بهمن)، پنجشنبه (24 بهمن) و جمعه (25 بهمن ماه) برگزار شود.»

دکتر مهدخت بروجردی نیز درباره برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال 93 گفته بود: با توجه به شرایط بد جوی در استان های شمالی کشور آزمون ارشد 93 به تعویق افتاد.

تعویق کنکور کارشناسی ارشد

انتخابات کنکور سراسری را به تعویق انداخت
سال 92 بود که انتخابات ریاست جمهوری با آزمون سراسری تلاقی کرد و باعث شد تا این آزمون با یک هفته تاخیر برگزار شود. البته مسئولان وقت نه به دلیل تداخل با اصل زمان برگزاری انتخابات بلکه به دلیل آنکه احتمال داشت تا انتخابات به مرحله دوم کشیده شود و با زمان آزمون تلاقی پیدا کند، آزمون را به تاخیر انداختند اما پس از انتخابات مشخص شد که نیازی به تغییر زمان برگزاری نبوده، چرا که حسن روحانی توانسته بود در دور اول رقبای خود را پشت سر بگذارد.

حسین توکلی در گفت و گویی پیرامون دلایل تغییر زمان برگزاری این آزمون گفته بود: بر اساس استعلام از وزارت کشور برای برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در روز جمعه 24 خرداد 92 در سراسر کشور و براساس مواد 13 و 14 قانون انتخابات چنانچه در مرحله اول برای هیچ یک از داوطلبان اکثریت مطلق حاصل نشود انتخابات مرحله دوم در جمعه بعد از آن برگزار خواهد شد، با توجه به مراتب فوق آزمون سراسری سال92 در صبح و بعداز ظهر روزهای پنجشنبه ششم تیر و جمعه هفتم تیر و صبح شنبه هشتم تیر برگزار خواهد شد.

این آزمون قرار بود در تاریخ‌های 30 و 31 خرداد و اول تیر ماه 92 برگزار شود که در نهایت با یک هفته تاخیر در 6،7و8 تیرماه 92 برگزار شد.

آزمون 98 چه خواهد شد
فریده اولاد قباد،عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در مورد مطالبه داوطلبان مناطق سیل‌زده مبنی بر تعویق کنکور کارشناسی ارشد،گفت: حتماً این مطالبه دانشجویان را فردا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بررسی می‌کنیم و نتیجه آن را در اسرع وقت به اطلاع می‌رسانیم.

وی افزود: با توجه به اینکه در روزهای ابتدایی سال، تعداد زیادی از استان‌های کشور درگیر سیل شدند، خسارات فراوانی به خانه‌های مردم و دانشگاه‌ها وارد شد و همچنین از نظر روحی و روانی به داوطلبان مناطق سیل‌زده لطمه جدی وارد شد، حتماً موضوع تعویق آزمون کارشناسی ارشد را در کمیسیون آموزش مجلس مطرح و بررسی می‌کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم با همکاری مسئولان مربوطه دولتی به نتایج خوبی در جلسه فردا برسیم و داوطلبان مناطق سیل‌زده در این زمینه نگرانی نداشته باشند.

لازم به ذکر است برای تغییر زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد 98، تصمیم گیری و مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو، سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیاز است.

حال باید دید آیا کنکور سال 98 تغییر خواهد کرد؟ اگر داوطلب آزمون ارشد هستید آیا با تغییر زمان برگزاری موافقید؟

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top