تاریخ انتشار: شنبه 1398/01/17 - 20:08
کد خبر: 307472

مریم آخوندی؛

چند مطالبه دانشجویی از رئیس جدید قوه قضائیه

چند مطالبه دانشجویی از رئیس جدید قوه قضائیه

در ۴۰ سالی که از عمر انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد همواره نقدها و توصیه‌هایی نسبت به این قوه مطرح شده است و به‌دلیل محور قرار دادن این بیان مقام معظم رهبری که «قوه قضائیه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند» انتظارات بیشتری از این نهاد وجود دارد و مجدانه پیگیری می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: مریم آخوندی*// قوه قضائیه به‌دلیل داشتن نقش بی‌بدیل در تحقق عدالت، رکن پراهمیت هنوز تحقق‌نیافته جمهـــوری اســلامـی، جایگاه پراهمیتی بین قوای سه‌گانه دارد و چه‌بسا با اصلاح آن مراحل اصلاح قوای مجریه و مقننه نیز تسریع شود.

در ۴۰ سالی که از عمر انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد همواره نقدها و توصیه‌هایی نسبت به این قوه مطرح شده است و به‌دلیل محور قرار دادن این بیان مقام معظم رهبری که «قوه قضائیه باید صددرصد انقلابی باشد و انقلابی عمل کند» انتظارات بیشتری از این نهاد وجود دارد و مجدانه پیگیری می‌شود.

انتصاب سیدابراهیم رئیسی به ریاست این قوه، امیدی به آینده و اتفاق مساعدی در جهت بهبود وضعیت فعلی و پاسخگویی به این انتقادها و انتظارها به شمار می‌رود؛ انتظارهایی که در توصیه‌های مقام معظم رهبری در دوره‌های مختلف به این قوه مکررا مطرح شده است.

در ادامه به بعضی از این موارد اشاره مختصری می‌شود:

یکی از موارد دارای اولویت، برخورد قضایی بدون ملاحظه منصب یا نسبت دولتی و حکومتی و اجرای عدالت به‌معنای حقیقی آن و به‌دنبال آن اطلاع‌رسانی به عموم درخصوص این برخوردها است.

مساله پراهمیت دیگر، شفافیت در این قوه در حوزه‌های مختلف مثل حساب‌های مالی، حقوق و انتصابات، فرآیندهای اداری، قضایی و... است. این امر به جلوگیری از پیش‌داوری‌های نادرست نسبت به احکام قوه و بازگرداندن حس اعتماد عمومی نسبت به این نهاد کمک قابل توجهی می‌کند.

سومین مطالبه به‌کارگیری افراد صالح انقلابی و توجه به مساله بااهمیت کادرسازی و جانشین‌پروری و همچنین نظارت بر عملکرد قضات و مدیران است، مساله‌ای که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است.

علاوه‌بر موارد فوق، مسائل دیگری همچون تلاش برای پیشگیری از جرم با همکاری سایر قوا، ایجاد امنیت در فضای اقتصادی کشور، توجه به آموزش عمومی و آموزش حقوق مردم به آنها، پیگیری حقوقی قضایای بین‌المللی و دفاع حقوقی از شخصیت‌های مظلوم مسلمان سراسر جهان مورد مطالبه است؛ مسائلی که تا امروز این قوه ورود قابل توجه و موثری به آنها نداشته است.

مساله پراهمیت غیرقابل انکار دیگر، اتحاد رسانه‌های معاند در جهت تخریب وجهه و عملکرد قوه قضائیه است. قوه قضائیه باید با استفاده از رسانه و تبلیغات قوی، فضای مسموم علیه این نهاد را از بین ببرد. کار تبلیغی موثر در دستگاه قضایی و مقابله با چنین عملیات رسانه‌ای سنگین، نیازمند یک تیم رسانه‌ای حرفه‌ای و هنرمند است؛ مساله‌ای که متاسفانه توسط این دستگاه دست‌کم گرفته شده است.

پرداختن به این مسائل کلان و اصول کلی، نیازمند نگاه تحولی و جهادی در همه عرصه‌های قوه است تا دستگاه قضایی کشور را تبدیل به پناهگاه ملت و مظهر تام عدالت کند.

قطعا چنین انتظاری از آقای رئیسی، رئیس این قوه از جانب مردم انقلابی ایران وجود دارد که با الگوگیری از امیرالمومنین(ع)، هیچ کوتاهی‌ای را در مسیر تحقق عدالت نپذیرند که ایشان تا آنجا کوتاهی‌ها را نپذیرفتند که بحق درباره‌شان گفته شد: «و قُتل فی محرابه لشدّة عدله.»

قطعا دانشجویان انقلابی پیگیر مطالبات بحق مردم و رهبری از رئیس قوه قضائیه تا تحقق کامل آنها خواهند بود.

علاوه‌بر این، بنا بر سابقه انقلابی رئیسی، از ایشان انتظار اقداماتی انقلابی در جهت رفع موانع و کمبود‌ها و رسیدن به اهداف حکومت اسلامی و همچنین تجلی یک مسئول مردمی به‌معنای حضور در جمع‌های مردمی و دانشجویی به‌منظور پاسخگویی وجود خواهد داشت.

از خداوند منان موفقیت و سربلندی در مسیر خدمت و پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را برای ایشان مسالت داریم.

* عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top