تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/01/18 - 13:11
کد خبر: 307584

سوالات دانشجویان پیرامون حاشیه‌های مدرک تحصیلی نوبخت؛

۱۰ سال استفاده از عنوان دکتری، بدون داشتن مدرک

همچنان که گفته شد سازمان برنامه و بودجه در بیانیه خود سال 1384 را به عنوان سال دفاع نوبخت از دکتری خود اعلام کرده است اما با مروری بر سوابق وی مشخص می شود، نوبخت توانسته بود تا در سال 74 با عنوان دکتری اقتصاد و مدیریت به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد مجلس بشود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مدتی است که حاشیه هایی پیرامون مدرک تحصیلی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به وجود آمده است. حاشیه ای که آغاز آن با اظهار نظر داوود سوری شروع شد، او در اظهار نظری گفته بود:«روز اولی که آمد به عنوان دانش‌آموخته دکترای اقتصاد از دانشگاه پیزلی معرفی شد. دانشگاه پیزلی‌ای وجود ندارد.»

او گفته بود: یک دانشگاهی وجود دارد به نام دانشگاه غرب اسکاتلند (University of the West of Scotland) که پردیسی (campus) دارد در شهر کوچکی به نام پیزلی (Paisley). کل دانشگاه غرب اسکاتلند رشته اقتصاد ندارد، فقط یک مدرسه کسب‌وکار (business school) دارد که MBA می‌دهد و بالاترین مدرکی هم که ارائه می‌دهد MBA است یعنی درجه کارشناسی ارشد. من نمی‌دانم ایشان چگونه دکترا گرفته است. من قبلاً هم به دوستان روزنامه‌نگار گفته‌ام همان‌طور که موضوع مدرک آقای کردان را پیگیری کردید، باید مدرک آقای نوبخت را هم پیگیری کنید.

همین موضوع باعث شد تا ابتدا سازمان برنامه و بودجه به دفاع از رئیس خود پرداخته و در اطلاعیه ای مدرک دکتر نوبخت را غیر قابل خدشه و انکار دانشته و اعلام کرد: جای بسی تأسف است که در شرایط کنونی کشور که نیاز به وحدت و همدلی و کمک همگانی به مسؤولان برای غلبه بر مشکلات است و این مهم بار‌ها مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است، با تمسک به شبهه‌ی سست ادغام یک دانشگاه در دانشگاهی دیگر و تغییر نام آن نسبت به پمپاژ دروغ به اذهان عمومی دست می‌زنند در حالیکه مدرک دکتری بر اساس مستندات غیرقابل خدشه و انکار در سال ۲۰۰۵ (۱۳۸۴) با دفاع از تز دکتری تحت عنوان «نقش قانون کار در روابط کارگر و بازار کار در ایران» اخذ شده است و مراحل تأیید آن نیز در وزارت علوم در دولت نهم طی شده است.

وزارت علوم نیز روز گذشته در اطلاعیه ای اعلام کرد که ارزشیابی مدرک تحصیلی دکتر نوبخت، صحت تعلق و صدور مدرک دکتری وی، به تأیید سفارت جمهوری اسلامی ایران در انگلستان رسیده است و اعتبار دانشگاه محل تحصیل وی نیز تأیید شده است.

۱۰ سال استفاده از عنوان دکتری
هر چند گمان می رفت با اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه کشور و نیز تاییدیه وزارت علوم مُهر خاتمه این پرونده زده شود. اما این اطلاعیه خود سوالات دیگری را به وجود آورده است. این بار زمان اخذ مدرک دکتری محمدباقر نوبخت موجب شده است تا این موضوع از زاویه دیگری مورد بررسی قرار بگیرد.

همچنان که گفته شد سازمان برنامه و بودجه در بیانیه خود سال 1384 را به عنوان سال دفاع نوبخت از دکتری خود اعلام کرده است اما با مروری بر سوابق وی مشخص می شود، نوبخت توانسته بود تا در سال 74 با عنوان دکتری اقتصاد و مدیریت به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد مجلس بشود. این درحالی است که بین زمان اخذ مدرک و اعلام عمومی آن فاصله ای 10 ساله است و دکتر نوبخت توانسته است در این بازه از مزایای این عنوان برای خود استفاده کند.

همین موضوع باعث شده است تا جمعی از دانشجویان در فضای مجازی خواستار شاف سازی مدرک وی و استفاده او از مزایای است که به مدت ده سال و بدون داشتن مدرک تحصیلی از آن استفاده کرده است.

اگر دکتر نوبخت در سال های پیش از سال 84 دارای مدرک دکتری بوده است، چرا برای اثبات ادعای دکتری خود به مدرکی استناد کرده است که آن را در سال 84 دریافت کرده است؟

"«خبرنامه دانشجویان ایران» آماده انتشار اطلاعات شفاف پیرامون این امر می باشد"

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top