تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/01/18 - 19:05
کد خبر: 307620

رونمایی ۱۱۴ دستاورد هسته ای در۲۰ فروردین

مدیر ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته ای، گفت: در ۲۰ فروردین سال ۹۸ ما ۱۱۴ دستاورد هسته ای را رونمایی خواهیم کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر؛ علی اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری به مناسبت سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای که بعدازظهر امروز برگزار شد، اظهار داشت: افرادی از ابتدای صنعت هسته ای کارهایی انجام دادند و این صنعت را پیش بردند و ما هم باید خشتی روی خشت این صنعت بگذاریم و امانتی را که گرفتیم به نسل های بعدی تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه جای دارد از حمایت های مقام معظم رهبری و کلیه دولت ها تشکر کنیم، گفت: در ۲۰ فروردین سال ۹۸ ما ۱۱۴ دستاورد هسته ای را رونمایی خواهیم کرد که البته باید به این اشاره داشت که ۱۵۵ دستاورد به ستاد معرفی شد و پس از ممیزی ۱۱۴ دستاورد انتخاب شد.

زارعان افزود: این دستاوردها حاکی از تلاش ها، ایثارها و از خودگذشتگی های بسیاری بود که در سازمان انرژی اتمی رخداده و در این زمینه مرهون زحمات بسیاری از جوانان کشورمان هستیم.

مدیر ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته ای، تصریح کرد: صبح روز ۲۰ فروردین، ۵ دستاورد داخل سالن، ۲ دستاورد در نیروگاه شهید احمدی روشن، ۱ پروژه در فردو و ۱ پروژه هم در اصفهان است که به صورت ویدئو کنفرانس توسط رئیس جمهور رونمایی خواهد شد.

وی بیان کرد: ۱۰۵ دستاورد باقی مانده در سالن جنبی مراسم توسط رئیس جمهور و دیگر مقامات بازدید و رونمایی رسمی می شود.

زارعان ادامه داد: دستاوردهای امسال، به دلیل تحریم های نظام سلطه و بر پایه عدم اعتماد به بیگانگان بر حسب نیازهای داخلی طراحی شده است. بنابراین، یکی از دستاوردهای چهل سالگی انقلاب پرورش نیروی انسانی کارآمد با مدیریت و روحیه جهادی است که کارها را به سرانجام می رسانند.

مدیر ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته ای ادامه داد: سازمان انرژی اتمی با پویایی و تلاش کار خود را پیش می برد. ما تا سال ۱۴۰۰ برنامه هایی میان مدت و بلندمدت داریم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نزدیک به ۱۶ پروژه کلان را در یک مقطع زمانی مشخص کرده ایم که به نتیجه برسد و این پروژه‌ها بر اساس اهداف و نیازمندی های کشور در مسیر و ریل خود قرار می گیرند. این پروژه ها مشخص و برآورد هزینه شده و در دستور کار سازمان قرار گرفته است که ما پس از بهره برداری به اطلاع مردم خواهیم رساند.

وی خاطرنشان کرد: ما زمانی با مهندسی معکوس طرح ها و پروژه ها را اجرا می کردیم ولی امروز، هم طراحی می کنیم و هم می سازیم و همه این اقدامات توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

زارعان سامانه‌سنجش بحرانیت را یکی دیگر از پروژه های ملی صنعت هسته‌ای کشور عنوان کرد که با حمایت مجلس شورای اسلامی در دست اجرا است و در این زمینه گام‌های خوبی برداشته شده است.

مدیر ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته ای  اضافه کرد: پروژه در هم تنیدگی فوتون ها که سال گذشته توسط رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام شد هم از دیگر پروژه های ملی صتعت هسته ای است که در این زمینه هم اخبار مسرت بخشی به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی خاطر نشان کرد: امسال سازمان انرژی اتمی در مقایسه با سال های گذشته محصولات متنوع تری ارائه کرده به نحوی که در حوزه‌های مختلف غنی سازی سانتریفیوژ، رادیو داروها و سرریز دانش محصولاتی ارائه خواهد شد.

زارعان با اشاره به اقدامات سازمان انرژی اتمی در حوزه سرریز دانش اظهار داشت: سازمان می‌تواند در ۷۰۰ رشته تاثیرگذار بوده و محصولاتی ارائه کند. برای مثال سانتریفیوژها فقط کارکرد غنی‌سازی ندارند و هزاران کاربرد دیگر در زمینه های مختلف دارد.

زارعان افزود: ما از سال ۹۴ به این سمت، طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ ها را در دستور کار قرار دادیم و امروز می توانیم صد در صد ماشین های سانتریفیوژ گازی، مایعات، جامدات و ترکیبی را طراحی کرده و تولید کنیم.

رئیس ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته ای تصریح کرد: ما هیچ مشکلی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژ ها از نظر دانش و مواد آن نداریم. شاید در اوایل کار، سانتریفیوژها را مهندسی معکوس می‌کردیم ولی الان بر اساس نیاز ها و هدف گذاری که داریم، این ماشین ها را طراحی کرده و می سازیم.

وی بیان کرد: هیچ سدی برای متخصصین صنعت هسته ای در این عرصه وجود ندارد ولی نباید فراموش کرد که صنعت هسته ای و انرژی اتمی فقط سانتریفیوژ نیست، بلکه فعالیت های متنوع دیگری هم دارد.

زارعان گفت: بهمن ماه امسال ما محصول اکسیژن ۱۸ را دریافت کردیم و می توانیم سالانه ۱۰۰ کیلو از این محصول تولید کنیم، ولی نیاز ما ۲ کیلو است.

وی خاطر نشان کرد: سازمان انرژی اتمی سازمان اقتدار آفرین است و در ۲۰ فروردین خواهید دید که چه اتفاقات مبارکی در صنعت هسته‌ای رخ داده است.

وی اظهار داشت: مرکز آزمایشگاه ملی مواد فردو در سال ۹۷ افتتاح شد که جزو پروژه های کوتاه‌مدت سازمان انرژی اتمی است و آزمایشگاه بعدی آزمایشگاه خلا است. مرکز ایزوتوپ های پایدار هم مرحله به مرحله فرآیندهای خود را طی می کند تا به هدف گذاری نهایی برسد. ما جداسازی ایزوتوپ های پایدار را با همکاری روس ها کامل می کنیم و به دنبال تکمیل این فرآیند هستیم.

زارعان در خصوص پروژه در هم تنیدگی فوتونها تصریح کرد: این پروژه از سال ۹۵ کلید خورده و امسال اخبار خوبی را درباره این پروژه خواهیم داشت.

مدیر ستاد برگزاری روز ملی فناوری هسته ای با اشاره به هدف گذاری که درباره این پروژه انجام شده بود، گفت: ما توانستیم از فاصله ۷ کیلومتر پیش‌بینی شده در جابه جایی فوتون‌ها عبور کنیم. ما آنچه را که نیاز کشور و سازمان است با رعایت استانداردهای بالا طراحی کرده و می سازیم و به بهره‌برداری می‌رسانیم و رعایت استانداردهای بالا همیشه از اولویت های صنعت هسته ای در همه موارد از جمله غنی سازی ساخت و تولید راکتور سامانه سنجش بحرانیت و یا رادیوداروها بوده است.

وی اظهار داشت: ما امروز به اروپا صادرات رادیودارو داریم که این نشان می دهد نشان دهنده الزامات و استانداردهای بالای ما است.

زارعان گفت: پروژه تترا با ۶۰ میلیون یورو برآورد هزینه در حال ساخت است و طبق هدف گذاری تا قبل از سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهد رسید که از دستاوردهای آن هم مردم استفاده خواهند کرد و هم صادرات خواهیم داشت.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم شرکت پارس ایزوتوپ و اینکه آیا تحریم ها مشکلاتی در این حوزه ایجاد کرده یا خیر، اظهار داشت: زمانی که مشکلی برای ما پیش بیاید ما مجبور هستیم به سمت خودکفایی گام برداریم برای مثال یکی از خروجی ها و محصولات اکسیژن ۱۸ تحت عنوان پت هست که رادیو دارو است.

وی خاطر نشان کرد: برای ایرانی جماعت و متخصصان صنعت هسته ای بُن بستی وجود ندارد، اقدام بدخواهان در تحریم یک شرکت اقدام علیه بشریت است چون مسئله جان انسان در میان است. ما علاوه بر تامین نیاز خود محصولات را صادر هم می کنیم و این اتفاق بعد از تحریم آمریکا اتفاق افتاد. وزارت خزانه داری آمریکا بی خود تلاش می کند.

زارعان بیان کرد: ما منتظر نمی مانیم که به ما بگویند چه بکنید و چه نکنید آنچه را که نیاز داریم می سازیم و به بهره‌برداری می‌رسانیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top