تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/01/20 - 10:09
کد خبر: 307881

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگویی مطرح کرد:

برگزاری آزمون ارشد در خرداد امکان‌پذیر نیست/ "ایجاد ظرفیت مازاد" برای داوطلبان سیل‌زده کنکور سراسری

برگزاری آزمون ارشد در خرداد امکان‌پذیر نیست/ "ایجاد ظرفیت مازاد" برای داوطلبان سیل‌زده کنکور سراسری

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که یعنی از ظرفیت اصلی دیگر داوطلبان کم نخواهد شد؟ گفت: از ظرفیت اصلی دیگر داوطلبان کم نمی‌شود، زیرا برخی‌ اعتراض می‌کنند که شانس ما در کنکور کمتر شده است، لذا این سهمیه‌ها مازاد و به صورت کوتاه مدت است، اینگونه نیست که برای بلندمدت در نظر گرفته شده باشد.

به گزارش خبرنگار صنفی_آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ابراهیم خدایی (رییس سازمان سنجش آموزش کشور) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به سهمیه‌هایی که قرار است، برای دواطلبان کنکور سراسری ۱۳۹۸ و کارشناسی ارشد در مناطق سیل‌زده در نظر گرفته شود، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه برای زلزله‌زده‌ها دارد که ما آن را در سال گذشته برای داوطلبان زلزله‌زده در سرپل ذهاب و کرمانشاه اعمال کردیم و این مصوبه مربوط به سیل‌زدگان نیز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: بعد از سیل آق‌قلا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان سنجش با شورای عالی انقلاب فرهنگی مکاتباتی کرد و تقاضایی مبنی بر تعمیم آن مصوبه را به کل بلای طبیعی از جمله سیل‌زده‌ها را داشت. طبق صحبت‌هایی که شد، دبیر شورا هم موافقت خود را اعلام کرد تا این سهمیه به سیل‌زده‌ها نیز تعمیم داده شود که در واقع مازاد بر ظرفیت است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که یعنی از ظرفیت اصلی دیگر داوطلبان کم نخواهد شد؟ گفت: از ظرفیت اصلی دیگر داوطلبان کم نمی‌شود، زیرا برخی‌ اعتراض می‌کنند که شانس ما در کنکور کمتر شده است، لذا این سهمیه‌ها مازاد و به صورت کوتاه مدت است، اینگونه نیست که برای بلندمدت در نظر گرفته شده باشد.  به هر حال ما این سهمیه‌ها را اعلام کرده‌ایم تا انشالله آن را برای داوطلبان کنکور کارشناسی و کارشناسی ارشد اعمال کنیم.

خدایی تاکید کرد: به هر حال داوطلبان مناطق سیل‌زده یک فرصتی را به لحاظ علمی از دست داده‌اند و اگر این اتفاق نمی‌افتاد، می‌توانستند خودشان را بهتر برای کنکور آماده کنند و سهمیه در نظر گرفته شده در جهت ترمیم این اتفاق است. همانطور که گفتم این سهمیه دائم نیست و صرفا برای داوطلبانی است که با مشکل سیل مواجه شده‌اند، قاعدتا در سال آینده این سهمیه وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا امکان تعویق زمان برگزاری آزمون سراسری کارشناسی ارشد ناپیوسته به وجود نیامد؟ گفت: به لحاظ اینکه مناطق سیل‌زده اصلی ما خیلی داوطلب کارشناسی ارشد نداشته‌اند. همچنین علاوه بر اینکه پیش‌تر کنکور کارشناسی ارشد در بهمن ماه برگزار می‌شد و در سال ۹۳ به دلیل برف سنگینی که بارید زمان آزمون را یک هفته به تعویق انداختیم. بعدها به دلیل اینکه ما با مسائل آب و هوایی در بهمن ماه مشکل داشتیم، آزمون کارشناسی ارشد را در اردیبهشت ماه برگزار کردیم. در مورد تعویق آزمون کارشناسی ارشد در سال ۹۸ نیز باید گفت زمان این آزمون نزدیک ماه مبارک رمضان است و طبیعتا با توجه به شرایط ماه رمضان نمی‌توانیم آزمون را در این ماه برگزار کنیم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور بیان کرد: اگر بخواهیم آزمون ارشد را در خرداد ماه برگزار کنیم، باز هم امکان‌پذیر نیست، زیرا با دو مشکل فنی مواجه می‌شویم، یکی اینکه اصولا با فرآیند اجرایی قرنطینه کنکور سراسری تلاقی می‌کند. دیگر اینکه حدود ۱۰، ۱۵ رشته مانند معماری، طراحی صنعتی، نقاشی، کارگردانی، تربیت بدنی و... کنکور کارشناسی ارشد امتحانات عملی و تشریحی دارد که  انجام آن حدود دو ماه زمان می‌برد.

خدایی اضافه کرد: علاوه بر مشکلات فنی و اجرایی اگر آزمون ارشد را در خرداد هم برگزار می‌کردیم دانشگاه‌ها نمی‌توانستند در زمان مقرر کلاس‌ها را شروع کنند. با جمیع این جهات چون داوطلبان معدودی در استان‌های آسیب دیده وجود داشت، تصمیم بر این گرفته شد که یک جور دیگر این آسیب جبران شود.

وی در خصوص فاصله امتحان نهایی با کنکور سراسری که وزیر آموزش و پرورش هم به آن تاکید داشته است، گفت: کنکور سراسری سال ۹۸ در ۱۵ و ۱۶ تیرماه برگزار می‌شود، در حالی که سال‌ گذشته پنجم و ششم تیرماه برگزار شد و حالا فاصله امتحانات نهایی با کنکور کمی ایجاد شده است. نمی‌توان زودتر از ۱۵ و ۱۶ تیرماه کنکور را برگزار کرد، زیرا بعد از کنکور ۲۰ روز زمان می‌‎برد تا نتایج اولیه اعلام شود، ۲۰ روز دیگر هم زمان نیاز است تا داوطلبان انتخاب رشته کنند، از طرف دیگر یک سری از رشته‌ها مصاحبه و گزینش دارند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان اظهار داشت: اصولا کنکور یک فرآیند فشرده دارد و اگر فاصله بیشتر از این می‌گذاشتیم، باید دانشگاه‌ها را در آبان ماه شروع می‌کردیم. برنامه زمانی کنکور خیلی فشرده‌تر از کارشناسی ارشد است و امیدواریم تا زمان برگزاری کنکور سراسری سال ۹۸ مشکلی پیش نیاید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رضا
1398/01/20 - 21:30

چگونه است که برای آزمون سراسری که حجم بیشتری دارد و ۲ ماه دیرتر هم برگزار می شود وقت دارند ولی برای ارشد وقت نیست؟
سازمان سنجش سال ۹۳ که یه هفته کنکور ارشد عقب انداخت انگار یه سری سوال ها از قرنطینه حوزه ها لو رفته بودن. همون مساله درس عبرت شده براش و حالا راحت ترین کار را انتخاب کرده است.
تورهای مسافرتی آفری
جزئیات دیدار اردوغان و هنیه
اسرائیل به شکل سیستماتیک کودکان را ترور می‌کند
تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت پرویز داودی
من به اسلوب او مومن‌ام
سازمان ملل با عضویت کشور فلسطینی موافقت کند
نام پدر از کارت ملی حذف نمی‌شود
گزارش تصویری| جشنواره ملی رسا (نهج البلاغه دانشگاهیان کشور)
فیلم/ اسپانسر صهیونیست‌ها نقره داغ شد
بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟
فیلم/ گریه‌های پزشک اردنی برای مجروحان فلسطینی
حضو جمعی از مسئولین در منزل شهید طهرانی مقدم+عکس
تامین ارز ۲.۸ میلیارد دلاری در نخستین ماه سال ۱۴۰۳
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top