به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سال ۹۷ برای خودروسازی ایران با چالشهای فراوانی همراه بود، چالشهایی که ناتمام مانده و به امسال منتقل شدند. از افت شدید تولید و التهاب بازار گرفته تا تغییر مدل قیمتگذاری و همچنین ممنوع شدن واردات خودرو، همه و همه چالشهایی هستند که از سال گذشته گریبان صنعت و بازار خودرو ایران را گرفته و مشخص نیست آیا طی سالجاری حل خواهند شد یا همچنان ادامه مییابند.
اولین مشکلی که برای خودروسازی کشور دردسرساز شد، رشد نرخ ارز و در ادامه، محدودیت دسترسی به ارز دولتی بود. خودروسازان و قطعهسازانی که با وجود استفاده از ارز ارزان، همواره صحبت از زیان به میان آورده و قیمت تمامشده محصولاتشان بالا از آب در میآمد، حالا مجبور بودند از ارزی گرانتر استفاده کنند. این موضوع به طور مستقیم روی هزینه تولید و قیمت تمامشده محصولات آنها اثر گذاشت تا شوکی بزرگ به تولید در همان ماههای ابتدایی سال وارد شود.
شوک بعدی وقتی وارد شد که دونالد ترامپ رئیسجمهوری آمریکا در هفته سوم اردیبهشتماه اعلام کرد کشورش از توافق هستهای و برجام خارج شده و قصد دارد تحریمها را علیه ایران دوباره برقرار کند. با نقض برجام، دومینوی خروج خودروسازان خارجی از ایران نیز بهتدریج آغاز شد، ضمن آنکه شرکتها و بانکها و موسسات مالی دنیا هم ارتباط با ایران را محدود کردند.
مجموعه این اتفاقات سبب شد سیستم تامین قطعات از خارج مختل شود و انعکاس این ماجرا خود را در آیینه تولید نشان داد. ماجرا به اینجا ختم نشد، چه آنکه مشکلات مالی ناشی از جهش قیمت ارز و تحریم، تامین قطعات از داخل را نیز مختل کرد؛ زیرا خودروسازان نتوانستند قطعهسازها را به موقع و به اندازه لازم و کافی، شارژ مالی کنند.
بروز اختلال بزرگ در سیستم تامین قطعه، تیراژ را بیشتر و بیشتر نزولی کرد، تا جایی که از خرداد به بعد (به استثنای برخی مقاطع زمانی خاص) تولید با سرعتی بالا رو به نزول رفت. البته در اواخر سال و با توجه به وخامت اوضاع خودروسازان و قطعهسازان، دولت تسهیلاتی چهار هزار میلیارد تومانی را در اختیار آنها قرار داد، ضمن آنکه پیشتر مجوز افزایش قیمت را نیز صادر کرده بود و این دو اتفاق سبب شد شیب افت تولید کمتر از قبل شود.
با این حال در مجموع افتی بزرگ دامان خودروسازی را گرفت و دهها هزار نفر از کارگران قطعهسازی را نیز بیکار کرد. هرچند هنوز آمار نهایی تولید خودرو طی سال ۹۷ منتشر نشده، اما بعید بهنظر میرسد تیراژ خودروسازان کشور از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرده باشد. با فرض تولید یک میلیون دستگاهی در سال گذشته، تیراژ ۹۷ در مقایسه با ۹۶ بیش از ۳۰ درصد کاهش را به خود میبیند. در این شرایط، پرسش اینجاست که «چالش تولید خودرو، در سالجاری حل خواهد شد یا به قوت خود باقی مانده و حتی پررنگتر نیز میشود.»
منبع: کانال مجله خودرو