تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/01/20 - 23:26
کد خبر: 307970

ستاری:

سقف آرزو‌های دانشگاه با پول دولتی محدود است

معاون علمی فنآوری ریاست جمهوری گفت: دانشگاه بداند با پول دولتی سقف پرواز‌ها و آرزو‌های او محدود است؛ بنابراین دانشگاهی موفق است که از محل فروش تکنولوژی خود درآمد کسب کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از خبرگزاری دانشجو، سورنا ستاری، معاون علمی فنآوری ریاست جمهوری، شامگاه ۱۹ فروردین در جلسه ستاد فرماندهی اقتصادمقاومتی که با محوریت شرکت‌های دانش بنیان که در استانداری برگزار شد، با متذکر شدن این نکته که تکنولوژی خریدنی نیست؛ بلکه یادگرفتنی است، گفت: اگر قرار بود کسی با پول صاحب تکنولوژی شود، عربستان می‌شد.

معاون علمی فنآوری ریاست جمهوری افزود: ما در اقتصادنفتی با پول اَدای فعالیت‌هایی که در اقتصاد مدرن است در می‌آوریم و مفاهیم توسعه را که اشتباه می‌گیریم اینجوری می‌شود، اما اقتصاد دانش بنیان را یک محیط و اکوسیستم درست می‌کند، زیرا صنعتی که می‌خواهد مونتاژ کند صنعت نیست، کارخانه است و در کرمان هم همین است.

وی با بیان اینکه صنعتی نیاز به دانشگاه دارد که خود بخواهد ماشین سازی کند، خط تولید محصول داشته باشد، تصریح کرد: این در حالی است که در اقتصاد نفتی همه چیز را با پول می‌سنجیم و مثل کسی که صاحب مدرک شده؛ اما صاحب دانش نیست؛ گفت: خام فروشی در هر شکل منجر به توسعه نمی‌شود و یک ضرر پنهان دارد و مفاهیم توسعه را وارونه می‌کند.

معاون علمی فنآوری ریاست جمهوری اظهار داشت: دولت‌ها و حکومت‌های نفتی خیلی چاق و بروکراتیک هستند، کارآفرینی را سرکوب و نیروی انسانی را نابود می‌کنند در حالیکه نیروی انسانی یک موهبت الهی است، افزود: هیچ اقتصادِ برتری بر اساس منابع زیرزمینی جلو نمی‌رود.

وی ادامه داد: آن کارمندی که برای کارآفرینی که چراغ ۳۰۰ خانواده را روشن کرده و حقوق می‌دهد، مانع ایجاد می‌کند چه تصوری از ۳۰۰ حقوق دارد؟! این جای تاسف دارد، وقتی به شرکت داخل استان رحم نمی‌کنید آیا از منِ دولتی که در تهران پشت میز نشستم انتظار دارید رحم کنم؟

ستاری بیان داشت: معنی رونق تولید همین اکوسیستم است که باید شکل بگیرد، ما با پول نفت و مالیات مردم سر ماه حقوق می‌گیریم، اما آیا می‌فهمیم که یک کارگر ۱۰ ماه حقوق نگیرد یعنی چه؟ در دولت کشویی وجود دارد که قوانین را تسهیل می‌کند و یک کشو هم حال همه را می‌گیرد؛ همه باید بخواهند کارآفرین و دانشگاه جایگاه‌های خود را پیدا کنند.

معاون علمی فنآوری ریاست جمهوری با تاکید بر این نکته که دانشگاه بداند با پول دولتی سقف پرواز‌ها و آرزو‌های او محدود است لذا دانشگاهی موفق است که از محل فروش تکنولوژی خود درآمد کسب کند؛ گفت: ما بزرگترین استارت آپ‌های منطقه را داریم و در حوزه‌های مختلف جا برای کار زیاد است و ما هم برنامه داریم.

وی با اشاره به اینکه ما در پژوهش جزو کشور‌هایی هستیم که زیاد پول می‌گذاریم، اما این پول حساب نمی‌شود، چون صرف استخدام نیروی انسانی می‌شود، تصریح کرد: محصول پژوهش زمانی مورد استفاده مردم است که بخش خصوصی سرمایه گذاری کند.

معاون علمی فنآوری ریاست جمهوری از افزایش ۷۰ درصدی بودجه پارک‌های علم و فناوری و افزایش ۸۰ درصدی پارک کرمان خبر داد و برای افزایش این ۸۰ درصد اعلام آماگی کرد و بیان داشت: همچنین برنامه گسترده‌ای برای اقلام تحریمی داریم که تا یکسال و نیم آینده دارویی نیست که بیش از یک و نیم میلیون دلار پول واردات بدهیم.

ستاری در پایان بار دیگر با متذکر شدن اینکه نتیجه پژوهشی که با پول دولت درست شود به درد مردم نمی‌خورد، گفت: جوانان شما باید مشکلات استان را حل کنند به شرطی که بستر را برای آنان فراهم کنید؛ در کشوری که رهبرش اینقدر به کارآفرین اهمیت می‌دهد زشت است کارمندش مانع ایجاد کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top