تاریخ انتشار: پنجشنبه 1398/01/22 - 16:15
کد خبر: 308214

به مناسبت هفته‌ی ملی شدن صنعت هسته‌ای؛

۱۲ گام مهم میدانی دانشجویان برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای

۱۲ گام مهم میدانی دانشجویان برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای

این موارد منهای تلاش‌های دیگر دانشجویان در زمینه‌ی نگارش نامه‌های متعدد به مسئولین، بیانیه‌های کارشناسی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌ها، برگزاری مناظره‌ها و البته دعوت از مسئولین برای پاسخگویی است که جملگی در این گزارش نمی‌گنجد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در روزهایی که دیگر هیچ اثری از نتایج مورد انتظار افکار عمومی برای روزهای پس از اجرای توافق هسته‌ای و تعهدات ایران در میان ۱+۵ به چشم نمی‌خورد و هیچ یک از مسئولین دولتی و البته هسته‌ای، حرفی در این خصوص نمی‌زند و در شرایطی که به هفته‌ی گرامیداشت انرژی هسته‌ای کشور و ملی شدن این صنعت رسیدیم، مروری بر تلاش دانشجویان و دانشگاه برای حفظ و شکوفایی این صنعت گران‌بها، می‌تواند حقایق ناگفته‌ای را بازخوانی کند.

از همان روزهایی که صنعت هسته‌ای در کشور به معنای واقعی کلمه ملی شد، دانشجویان و دانشگاهیان با تلاش در جهت حفظ و شکوفایی این صنعت، خط قرمزهای خود را برای حفظ حریم انرژی هسته‌ای و صدالبته نمود حرمت خون شهدای هسته‌ای و سایر خون‌هایی که برای آبادانی و موفقیت کشورمان ریخته شده بود، ترسیم کردند.

با این حال اما به نظر می‌رسید که سیل هجمه‌های رسانه‌های خارجی غربی و داخلی غرب‌گرا به مدد رویاها و شعارهای طیف جدیدی که بعد از سال ۹۲، سکان هدایت اجرایی کشور را دست گرفته بود حتی اجازه‌ی بیان و ابراز این حقایق را به فضای دانشگاه ندهد. اما بر خلاف این تصور، دانشجویان از همان ابتدا تا همین حالا همچنان پای حرف خود و تلاش برای حفظ این خطوط قرمز ایستادند. هر چند بسیاری از این خطوط شکسته شد اما این ایستادگی نشان داد که امروز هم می‌توان شروعی دوباره داشت تا بار دیگر به روزهای اوج برسیم.

در این میان به نظر می‌رسد، مروری هرچند کوتاه و گذرا بر آنچه دانشگاه و دانشجویان برای حراست از دستاوردهای هسته‌ای و حفظ حرمت خون شهدای این عرصه کردند، حرف‌های ناگفته‌ی فراوانی در دل داشته باشد. به همین منظور خبرنامه دانشجویان ایران، ۱۲ گام مهم و میدانی دانشجویان در این راستا را در ادامه مشاهده می‌کنید.

این موارد اما منهای تلاش‌های دیگر دانشجویان در زمینه‌ی نگارش نامه‌های متعدد و تخصصی به مسئولین مربوطه، بیانیه‌های کارشناسی شده خطاب به مسئولین و افکار عمومی، برگزاری همایش‌ها و نشست‌های تخصصی در دانشگاه‌ها، برگزاری مناظره‌ها و البته دعوت از مسئولین برای پاسخگویی در صحن دانشگاه است که جملگی در این گزارش نمی‌گنجد.

در این گزارش صرفا به بررسی ۱۲ گام مهم میدانی و اثرگذار دانشجویان خواهیم پرداخت:

۱- درخواست ۳۰۰ دانشجوی شریف برای تغییر رشته به مهندسی هسته ای (دی ماه ۱۳۹۰)
بیش از ۳۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در مراسم وداع با شهید مصطفی احمدی روشن و طی روزهای اخیر در یک حرکت نمادین درخواست تغییر رشته به مهندسی انرژی شاخه هسته ای دادند تا نشان دهند که ترور دانشمندان هسته ای ایران آنها را نسبت به فعالیت برای پیشرفت فناوری هسته ای کشورمان دلسرد و بیمناک نمی کند.

۲- حلقه انسانی دانشجویان دور تاسیسات هسته ای فردو‬ (آبان ماه ۱۳۹۲)
تعداد کثیری از دانشجویان ایرانی که حدود ۵ هزار تن می شدند دست در دستان یکدیگر دارند دور تا دور سایت هسته‌ای فردو را محاصره کردند و حلقه زنجیره انسانی را تشکیل دادند. این تجمع در ابتدا به دعوت دانشجویان نخبه دانشجویان دانشگاه شریف آغاز شد و بعد از آن دانشجویان دانشگاه های تهران و دیگر دانشگاه های کشور از این تجمع حمایت کردند. پیش از این قرار بود زنجیره نیروی انسانی سایت فردو تنها توسط دانشجویان دانشگاه شریف تشکیل شود که در ادامه تعداد زیادی از دانشجویان سراسر کشور به این گروه ملحق شدند. (متن کامل گزارش به همراه تصاویر)

***************

۳- واکنش دانشجویان به حضور هاشمی در دانشگاه امیرکبیر: انرژی هسته ای حق معلق ماست (۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳)
چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ اکبر هاشمی رفسنجانی ضمن حضور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر از دستگاه توکامک البرز دستاورد پژوهشگران دانشکده انرژی و فیزیک این دانشگاه که همچنان نیمه کاره است بازدید کرد که با حاشیه هایی همراه بود. دانشجویان تجمع کننده با در دست داشتن پلاکاردهایی از قبیل «رونمایی از پلمپ هسته ای مبارک»، «چرا برای مصرف داخلی در روز آغاز مذاکرات گام نهایی اقدام به افتتاح یک دستارود نیمه کاره هسته ای کردید؟»، «انرژی هسته ای حق معلق ماست»، «دستاورد هسته‌ای تعطیل‌بردار نیست»، «نگران بازگشت دوران سازندگی هستیم»، «دلواپس دستاوردهای شهید شهریاری در همین دانشگاه هستیم» و سر دادن شعارهایی خواستار پاسخگویی هاشمی شدند. هاشمی رفسنجانی نیز در پاسخ به ابراز نگرانی‌های دانشجویانی که پلاکاردهایی در دست داشتند از خودروی خود پیاده شد و در پاسخ به این دانشجویان، گفت: «نگران نباشید. ما مراقب دستاوردهای هسته ای هستیم». (متن کامل گزارش به همراه فیلم و تصاویر)

*****************

۴- حلقه‌ی دانشجویان در اطراف راکتور تهران (۲ آذرماه ۱۳۹۳)
در سالگرد توافقنامه ژنو، تجمع بزرگ دانشجویی تحت عنوان "توقف ممنوع" با حضور گسترده دانشجویان و نخبگان دانشگاهی در مقابل راکتور تحقیقاتی تهران برگزار شد. دانشجویان در این تجمع شعارهای "مصالحه با شیطان خیانت است به قرآن"، "توسعه هسته ای حق مسلم ماست توافق موشکی ظلم به ملت ماست"، "مرگ بر آمریکا"، "مرگ بر اسرائیل"، "هیهات من الذله"، "خون شهیدان قابل اکسید نیست"، "عزت ملی ما قابل تردید نیست" سر دادند. (گزارش کامل به همراه تصاویر)

****************

۵- تجمع دانشجویان مقابل وزارت امور خارجه (۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۴)
مسئول بسیج دانشگاه تهران بابیان اینکه علاوه بر این ما درخواست انتشار فکت شیت ایرانی را نیز داشتیم،اظهار داشت: چراکه به اذعان مسئولین ما فکت شیت منتشر شده توسط طرف آمریکایی دارای ادعاهای کذب زیادی است اما متاسفانه فکت شیت ایرانی هم منتشر نشد. دانشجویان بارها از تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان برای حضور در دانشگاه‌ها و پاسخ به ابهامات بیانیه لوزان درخواست کردند اما متاسفانه هرگز با پاسخ مثبت مسئولین مواجه نشدند. (متن گزارش)

۶- حضور خودجوش دانشجویان در میدان فلسطین (۲ خرداد ماه ۱۳۹۴)
جمعی از دانشجویان دانشگاههای تهران در حمایت از فناوری هسته ای اقدام به تجمع در میدان فلسطین کردند. تجمع کنندگان که تا دقایق پایانی تجمع لحظه به لحظه بر جمعیتشان افزوده می شد، پلاکاردهایی با محوریت حمایت از فناوری هسته ای و مطالبه از مسئولان برای حفظ عزت ملی در دست گرفته بودند. (متن گزارش به همراه تصاویر)

****************

۷- اعلام موجودیت کمیته دانشجویی دفاع از حقوق هسته‌ای (۹ خرداد ماه ۱۳۹۴)
عباس توانا، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز از اعلام موجودیت کمیته دانشجویی دفاع از حقوق هسته‌ای در شیراز خبر داد و گفت: نظر به اتفاقات اخیر هسته‌ای، کمیته دانشجویی دفاع از حقوق هسته‌ای را تشکیل دادیم تا به‌صورت تخصصی، روند مذاکرات را دنبال کرده و نقاط ضعف مطالب مطروحه در عرصه بین‌الملل را به گوش تیم مذاکره‌کننده برسانیم. (متن گزارش)

۸- تجمع چندصد هزار نفری دانشجویان در اصفهان (۹ خرداد ماه ۱۳۹۴)
دانشجویان و جوانان اصفهانی همپای خیل عظیم اقشار مختلف مردم اصفهان در تجمع مخالفت با بازرسی ها و تعهدات نامتعارف در مذاکرات هسته ای با عنوان «اجازه نمی دهیم» حاضر شدند. شعارهایی نظیر «اراک و آب سنگین، نماد عزت ماست»، «توافق بد ما، نافی عزت ما»، «نه تعلیق نه تحریم، نبرد با صهیونیسم»، «آمریکا را زیر پا می گذاریم»، «شهدا شرمنده ایم بخاطر مذاکره زیر سایه تهدید»، «اجازه بازرسی نمی دهیم»، «هیهات من الذله»، «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند»، «آمریکا دبه کرده، ظریف باید برگرده» از جمله مهم ترین و محوری ترین شعارهای این تجمع بود که بر روی پلاکاردهای دانشجویان و جوانان نوشته شده بود. (متن گزارش)

۹- تحصن سه روزه‌ دانشجویان در دانشگاه شیراز (۱۱ خرداد ماه ۱۳۹۴)
در این تحصن که حدود ۶۰۰ نفر از دانشجویان در دانشگاه شیراز شکل دادند، تشکل های دانشجویی جنوب کشور،  از این تحصن حمایت کردند. این تحصن به دلیل زیادی خواهی های آمریکا در مذاکرات آتی شکل گرفته است. وحید زارع سخنگوی کمیته دانشجویی دفاع از «حقوق هسته‌ای» در کنفرانس خبری تحصن بزرگ دانشجویان جنوب کشور گفته بود: ما کاملاً به تیم هسته‌ای اعتماد داریم و آنچه موجب نگرانی ماست در واقع زیاده‌خواهی طرف مقابل است. (گزارش به همراه تصاویر از اینجـــا و اینجــــا)

******************

۱۰- تجمع و راهپیمایی دانشجویان از مزار ۷۲ تن تا حرم امام خمینی(ره) (۱۴ خرداد ماه ۱۳۹۴)
دانشجویان از ساعت ۸ صبح روز ۱۴ خرداد ۱۳۹۴ در حالی که شعارهایی در انتقاد به مذاکرات صورت گرفته سر می دادند به سمت حرم امام خمینی حرکت کردند. این در حالی بود که خبرنگار خبرنامه دانشجویان ایران، از تدابیر شدید امنیتی در در محل تجمع خبر می‌داد. اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در اطلاعیه‌ای پیرامون دعوت از دانشجویان برای شرکت در این تجمع، تاکید کرده بود: ضمن حمایت مجدد از خیزش. دانشجویی علیه زیاده خواهی امریکا در توافق هسته ای و بیداری دانشجویان و تاکید بر لزوم استمرار و تکرار این حرکت در سایر دانشگاه های کشور، جهت حضور در مراسم بزرگداشت امام خمینی (رحمه الله علیه) و تجدید میثاق با آرمانهای آن امام سفر کرده و رهبر عظیم الشأن انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله) ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه مورخ ۱۴ خردادماه در کنار مزار شهید بهشتی و ۷۲ تن از یارانش گردهم خواهند آمد و از آنجا با ندای "لبیک یا امام" و "لبیک یا خامنه ای" و با شعار "مذاکره و توافق خوب هسته ای آری؛ تاراج و امنیت و استقلال کشور هرگز!" به سمت حرم امام راحل و محل برگزاری مراسم حرکت خواهند نمود. (متن کامل گزارش، تصاویر و فیلم‌ها)

****************

۱۱- تجمع دانشجویان دانشگاه صنعت نفت اهواز (۱۶ خرداد ماه ۱۳۹۴)
دانشجویان دانشگاه صنعت نفت اهواز با برگزاری تجمع با عنوان «ما اجازه نمی‌دهیم» در خصوص مذاکرات هسته‌ای به دولت و مجلس متذکر شدند که اگر در برابر زیاده‌خواهی‌های غرب، لطافت از خود نشان دهید، هرگز ملت ایران زیر بار این ذلت نخواهد رفت. تجمع کنندگان با سر دادن شعارهای ”توافق بد ما / نافی عزت ما”، ”اراک و آب سنگین / نماد عزت ماست”، ”نه تحریم نه ذلت / مذاکره با عزت / با حفظ شان ملت”، از تیم مذاکره کنندۀ هسته ای خواستند که شان و منزلت ملت غیور ایران اسلامی را در مقابل زیاده خواهی های غرب ضعیف نشان ندهند.  تجمع کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آن نوشته بود ”مردم با غیرتیم / دلواپسان عزتیم”، ”لغو همه تحریم ها شرط توافقات است / این شرط ملت ما در این مذاکرات است”، ”امنیت اسرائیل / توی مذاکرات نیست” به دولت و مذاکره کنندگان اعلام کردند که توافق خوب، توافقی است که عزت انقلاب اسلامی در آن حفظ شود و از حق خود که همان لغو تمام و کمال تحریم های ظالمانه است، دفاع کند، زیرا که غرب با تحت فشار قراردادن ایران، قصد تامین امنیت اسرائیل را دارد، که این هم خیال باطلی است. (متن کامل گزارش به همراه تصاویر)

****************

۱۲- تحصن دو روزه‌ دانشجویان در دانشگاه بجنورد (۲۱ خرداد ماه ۱۳۹۴)
دانشجویان دانشگاه بجنورد با حضور در نمازخانه این دانشگاه اعلام کردند که در خصوص تقویت مواضع تیم مذاکره کننده هسته ای و با عنوان «به استکبار باج نمی دهیم» تحصن کرده اند. در ادامه این تحصن برخی از مسئولان دانشگاه بجنورد با حضور در جمع دانشجویان خواستار پایان دادن به این تحصن و دعوت آنها به برگزاری جلسات نقد و آزاداندیشی پیرامون این موضوع شدند که با مخالفت دانشجویان متحصن مواجه شد. در بخشی از بیانیه پایانی این دانشجویان آمده است: "این تحصن دانشجویی در حمایت از مواضع تیم مذاکره کننده هسته ای است و عزیزان مذاکره کننده می بایست از این قبیل حرکت ها بعنوان یک فرصت جهت انجام توافق خوب استفاده کنند. شعار این تحصن«به استکبار باج نمی دهیم» است و اصلا ارتباطی با حضور دولت در استان خراسان شمالی ندارد و تاکید بر این نکته لازم است که بدون شک در دفاع از حقوق حقه ملت نمی توانیم دست روی دست بگذاریم". (متن کامل گزارش به همراه تصاویر)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top