تاریخ انتشار: شنبه 1398/01/24 - 08:45
کد خبر: 308334

علی جمشیدی

نمایش ترامپ به روایت کاخ سفید

نمایش ترامپ به روایت کاخ سفید

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات پنتاگون هم نوشت: «تروریستی اعلام‌کردن سپاه به‌معنای جنگ با ایران یا کشتن نیروهای ایرانی نیست؛ ارتش آمریکا خط‌مشی جدیدی مبنی‌بر این دریافت نکرده است که سراغ نظامیان ایران برود و اقدام ترامپ عملا یک تحرک نمایشی است.»

خبرنامه دانشجویان ایران: علی جمشیدی// تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی دولت ایالات متحده در هفته گذشته تحلیل‌های متفاوتی را در پی ‌داشت. دم‌دستی‌ترین تحلیل این بود که آمریکا با سپاه مشکل دارد و می‌خواهد تحریم‌های این نهاد نظامی را گسترده‌تر کند. این نظر اما با نگاهی به فرآیند گذشته سپاه مورد نقد قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که اساسا امکان افزایش تحریم‌های سپاه وجود ندارد چراکه هرچه آمریکا می‌توانسته در سال‌های 2010 و 2017 انجام داده است. ایالات متحده آمریکا از سال 2007 ارکان و بخش‌های مختلف سپاه پاسداران را ذیل تحریم‌های مختلف قرار داده است و تا سال 2010 که تحریم سیسادا اجرایی شد صرفا تلاش کرده که تعداد بیشتری از عوامل و زیرمجموعه‌های سپاه را در لیست تحریم خود یعنی (SDN list) قرار دهد، اقدامی که صرفا بلوکه‌شدن دارایی آنها در آمریکا و ممنوعیت همکاری اتباع آمریکایی با آنها را در ‌پی ‌داشت. از سال 2010 اما تحریم‌ها بیشتر و تحریم‌های ثانویه بانکی بر اعضای حاضر در لیست اضافه شد. بند 104 سیسادا تهدید می‌کرد که همکاران بانکی و مالی سپاه هم تحت تحریم قرار می‌گیرند. در سال 2017 اما منتهی‌الیه تحریمی سپاه از سوی ایالات متحده اعمال شد. در این سال شدیدترین تحریم‌ها با‌عنوان قانون کاتسا و براساس دستور اجرایی 13224 شامل حال تمامی ارکان، اعضا و همکاران سپاه پاسداران شد به این معنا که با وجود معرفی‌نشدن سپاه پاسداران به‌عنوان یک گروه تروریستی، تمامی تحریم‌های مربوط به تروریست‌ها شامل حال سپاه هم شد. با وجود کاتسا کوچک‌ترین وابستگی یا همکاری با سپاه باعث می‌شد تا مجموعه یا فرد همکار با سپاه، در لیست تحریم قرار بگیرد. از این‌رو و با این توصیف باید این نتیجه حاصل شود که تصمیم اخیر ترامپ قرار نیست در عمل تحریم جدیدی را به سپاه بیفزاید.

دومین تحلیل این بود که عده‌ای گفتند تلاش‌های جان بولتون نتیجه داده و آمریکا آماده جنگ با ایران شده است. در این تحلیل عنوان می‌شد که تروریستی خواندن سپاه بخشی از پروژه آغاز جنگ است و برای تحریک ایران و آغاز درگیری صورت گرفته. این تحلیل هم اما خیلی زود با وجود دلایل مهمی که از آسیب‌پذیر بودن ایالات متحده در منطقه خبر می‌داد، منتفی شد. مهم‌ترین حرف این بود که آمریکایی‌ها نگران پاسخ‌های غیرقابل پیش‌بینی سپاه هستند که درصورت وقوع ممکن است شرایط را از کنترل آمریکا خارج کند. دلیل دیگر اظهارات مهم مقامات نظامی آمریکا بود، چراکه فرمانده عملیات نیروی دریایی ارتش آمریکا گفت: «با وجود اقدام تازه دولت این کشور علیه ایران، نیروی دریایی آمریکا دستوری مبنی‌بر تغییر رویکرد در قبال سپاه پاسداران دریافت نکرده است.»

خبرگزاری رویترز به نقل از برخی مقامات پنتاگون هم نوشت: «تروریستی اعلام‌کردن سپاه به‌معنای جنگ با ایران یا کشتن نیروهای ایرانی نیست؛ ارتش آمریکا خط‌مشی جدیدی مبنی‌بر این دریافت نکرده است که سراغ نظامیان ایران برود و اقدام ترامپ عملا یک تحرک نمایشی است.»

سومین و محتمل‌ترین نظر درخصوص تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران بود. آنچنان‌که در شماره‌های هفته گذشته «فرهیختگان» نوشتیم آمریکا بیش از هر زمان دیگری به ثمربخش بودن تحریم‌های خود علیه ایران دل‌ بسته و حالا با بستری که سپاه پاسداران آماده کرده، نگران شکست نهایی پروژه خود شده است. در این تحلیل علاوه‌بر توسعه همکاری‌های قابل توجهی که میان ایران و عراق صورت گرفته، به اقدام سپاه در ایجاد یک شبکه ترانزیتی امن زمینی از گذرگاه زرنج در شرق ایران یعنی مرز افغانستان تا عراق و نهایتا تا بندر لاذقیه در سوریه اشاره و ذکر شده که استفاده از این مسیر می‌تواند ضربه محکمی بر پیکره تحریم وارد سازد.

حالا اما پس از گذشت چند روز از این وقایع به‌نظر می‌رسد که حتی محتمل‌ترین گمانه‌زنی‌ها درخصوص اقدام ایالات متحده عملیاتی نخواهند شد چراکه اساسا آنچه در یکی دو روز گذشته از سوی مقامات ایالات متحده آمریکا و برخی مقامات منطقه‌ای اعلام می‌شود حکایت از چیز دیگری دارد. جروزالم‌پست روز گذشته با اشاره به اظهارات پمپئو در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا، این بخش از اظهارات او را برجسته کرد که «قرار‌دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های «تروریستی» به‌خاطر اسرائیل بوده است.» مساله‌ای که بعدا از سوی رسانه‌های دیگر نیز مورد بررسی قرار گرفت و این خبر جالب هم اعلام شد که ترامپ به درخواست نتانیاهو سپاه را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است. علاوه‌بر این رجب‌ طیب ‌اردوغان نیز درخصوص تصمیم آمریکا علیه سپاه و همزمان به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به‌عنوان خاک اسرائیل از جانب ترامپ گفته که همزمانی این دو اقدام با انتخابات پارلمانی اسرائیل از قبل برنامه‌ریزی شده و برای تاثیرگذاری بر آن بوده است.

حالا اما با پیروزی ناپلئونی نتانیاهو در انتخابات رژیم اشغالگر قدس مشخص شده که وی تا چه حد به حمایت آمریکایی‌ها برای پیروزی نیاز داشته و چرا از ترامپ درخواست کرده که همزمان با انتخابات پارلمانی اسرائیل، درخصوص جولان اعلام نظر کند و همزمان سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top