تاریخ انتشار: سه شنبه 1398/01/27 - 12:44
کد خبر: 308788

گزارش جالب یک نشریه دانشجویی از میزان علاقه دانشجویان به دوره کارآموزی؛

یا زیر کولر یا لای چرخ دنده‌ها +نمودار

یا زیر کولر یا لای چرخ دنده‌ها +نمودار

50 نفر هم نظرسنجی را پر کردند که اصلا واحد را اخذ نکرده اند و 80 % آنها گفته اند که قصد دارند دوره کارآموزی را کامل بگذرانند و قصد پیچاندن آن را ندارند. 20 درصد باقی مانده چرا می خواهند بپی چانند؟ دو دلیل عمده دارد؛ یا از رشته شان خوششان نمی آید و می خواهند تغییر رشته دهند یا می خواهند اپلای کنند و فرصت نمی کنند.

به گزارش سرویس صنفی- آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دوره کاراموزشی در طول سال تحصیلی یک فرد می تواند یک تجربه جدید و واقعی از آنچه که در کلاس درس فراگرفته با بازار کار باشد، البته این دوره برای خیلی از دانشجویان کم اهمیت است، که می تواند قابل بررسی و نقد باشد، نشریه دانشجویی دانشگاه شریف در شماره جدید خود به این موضوع پرداخته است:

گاهی لابه لای اطلاعیه های اشیاء گم شده، متخلفین آموزشی، اطلاعیه دفاع، کارگاه های آموزشی و محل کلاس ها، چند کاغذ A4 بی سلیقه و رسمی با یک جدول وسطشان پیدا می شود که در آن نوشته است فلان شرکت کارآموز می پذیرد. کمتر دیده می شود که شرکتی یا حتی خود دانشکده سلیقه به خرج دهد و با یک طراحی و متن جذاب، فرصت های  کارآموزی را به عموم معرفی کند. حال میخواهیم از زبان دانشجویان ببینیم که آیا خود دوره کارآموزی نیزچیزی شبیه اطلاعیه های آن است یا خیر.

در نظرسنجی روزنامه درباره کارآموزی حدود 200 نفر شرکت کردند. از همین اول بگوییم که حدود 20 % از کسانی که دوره کارآموزی را گذرانده اند اعتراف کردند که آن را پیچانده اند. یعنی کمتر از 10 % مدت تعریف شده برای یک دوره کارآموزی را پشت سر گذاشته اند! این جماعت به سه دسته تقسیم می شوند؛ گروه اول که درگیر اپلای بوده اند، گروه دوم که از رشته شان خوششان نمی آمده و قصد تغییر رشته داشته اند و گروه سوم که وقتی به کارآموزی رفته اند، مسئولان شرکت آنها را تحویل نگرفته اند و آنها نیزپیچانده اند. نکته دیگر اینکه در کل این نظرسنجی تقریبا نظرات آقایان و خانمها  درباره سؤالات مختلف یکی است و تفاوت معناداری وجود ندارد.

50 نفر هم نظرسنجی را پر کردند که اصلا واحد را اخذ نکرده اند و 80 % آنها گفته اند که قصد دارند دوره کارآموزی را کامل بگذرانند و قصد پیچاندن آن را ندارند. 20 درصد باقی مانده چرا می خواهند بپی چانند؟ دو دلیل عمده دارد؛ یا از رشته شان خوششان نمی آید و می خواهند تغییر رشته دهند یا می خواهند اپلای کنند و فرصت نمی کنند دوره ای مناسب بگذرانند. آن 80 % مشتاق چه امیدی به دوره کارآموزی دارند؟ انگیزه های پررنگ عبارتند از لمس بدون واسطه چالش های محیط کار، کسب مهارت مرتبط با رشته، انجام یک پروژه صنعتی واقعی، به کار بردن آموخته های نظری در کارعملی.

اقلیت راضی
یک سؤال کلی در انتهای پرسش نامه آمده است که آیا دانشجویان از دوره ای که گذرانده اند راضی هستند؟ فقط %29 به این پرسش امتیاز بالا داده اند! 34 % گفتند متوسط بوده است و 21 % رضایت کمی داشته اند. نکته خطرناک و قابل تأمل 16 % از دانشجویان هستند که معتقدند دوره کارآموزی اصلا برایشان رضایت بخش نبوده است؛ یعنی از هر 6 نفر، یک نفر. حال می خواهیم ببینیم که دلایل رضایت و عدم رضایت افراد چیست؟

سرپرست خوب، زغال خوب
معمولا شرکت های پذیرنده کارآموز برای یک یا گروهی از دانشجویان، یک سرپرست انتخاب می کنند. سرپرستان هم معمولا دو دسته اند؛ یا حوصله و برنامه دارند برای کارآموز یا پیگیر وضعیت او نیستند. از 88 % دانشجویانی که سرپرست کارآموزی داشته اند، 61 % آنها مسئولی داشته اند که کارهای آنها را پیگیری می کرده. نکته جالب این است که 90 % از کل کسانی که از کارآموزی خود راضی بودند، سرپرستی پیگیر داشته اند و 90 % کسانی که مسئولی نداشته اند یا مسئولی داشته اند که آنها را از سر خود باز می کرده، به دوره کارآموزی خود نمره متوسط به پایین داده اند.
به طور خلاصه می توان نتیجه گرفت کسانی که در دوره کارآموزی خود سرپرستی داشته اند که فقط «پیگیر» بوده، فارغ از ملاک های دیگر، از دوره خود رضایت بسیار بیشتری دارند.

قفل رضایت با کلید یادگیری باز میشود
همبستگی زیادی بین یادگیری و احساس رضایت وجود دارد. قریب به 80 % کسانی که اصلا در دوره کارآموزی چیز جدیدی یاد نگرفته اند، از دوره شان ناراضی بودند و در مقابل، 92 % کسانی که در دوره کارآموزی خود چیزهای زیادی یاد گرفته اند از دوره خود رضایت نسبی دارند.

گازهای بی اثر
از کارآموزان پرسیدیم استاد کارآموزی شان چقدر کار آنها را در طول دوره پیگیری می کرد؟ 80 % دانشجویان گفتند که استادشان اصلا در طول دوره کارآموزی کوچک ترین پیگیری از آنها نداشته است. نصف این استادان فقط هنگام تحویل گرفتن گزارش کارآموزی به چند سؤال بسنده می کنند و نصف دیگر استادان، گزارش را نخوانده کنار می گذارند و فرم گذراندن کارآموزی را امضا می کنند. کمتر از 10 درصد استادان پیگیر وضعیت کارآموز هستند و حدود 10 درصد نیز فقط در حد یک یا دو بار طی تماس با مجموعه پذیرنده کارآموز، سراغ دانشجوی خود را میگیرند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top