تاریخ انتشار: جمعه 1398/01/30 - 02:22
کد خبر: 309057

معرفی کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟»/ ۳

سیاستمدارانِ جهان و تبدیل فرصت‌های طلایی به تهدیدات جدی

سیاستمدارانِ جهان و تبدیل فرصت‌های طلایی به تهدیدات جدی

در برخی جوامع، حلقه‌های قدرت در مقابل پیشرفت اقتصادی و موتورهای بهروزی اقتصادی از جمله فناوری‌های جدید و آموزش ایستادگی می‌کنند؛ چرا که رشد اقتصادی تنها فرایند به‌کارگیری ماشین‌آلات بیشتر و بهتر و یا ایجاد جمعیتی با تحصیلات بالاتر نیست.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران هر ساله با حضور تعداد قابل ملاحظه‌ای از ناشران از سراسر ایران و جهان در اردیبهشت‌ماه هر سال برگزار می‌شود. طی ۱۰ روز برپایی نمایشگاه کتاب، هزاران عنوان برای مخاطبان عرضه می‌شود، اما موضوعی که همیشه ذهن مخاطب عام را درگیر می‌کند، بحران انتخاب کتاب خوب است. در قسمت دوم سلسله گزارش‌های‌مان به معرفی کتاب «دموکراسی یا دموقراضه» پرداختیم. اما امروز به معرفی کتابی از جنس اقتصاد و سیاست در پیش‌برد شکست یا پیروزی ملت‌ها خواهیم پرداخت.

«چرا ملت‌ها شکست می‌خورند؟»
این کتاب برای مخاطب عام نوشته شده و مملو از روایت هایی از تاریخ ملت‌های مختلف است. شما نه تنها یک کتاب پربار در زمینه اقتصاد سیاسی نمی‌خوانید؛ بلکه یک کتاب تاریخی جذاب می‌خوانید که با بررسی تطبیقی تاریخ ملت‌ها، اتفاقاتی که بر سرنوشت ملت‌ها و فقر و غنایشان اثرگذار بوده است بررسی می‌کند.

«عجم اغلو» استاد اقتصاد مؤسسه فناوری ماساچوست و «جیمز رابینسون» استاد دانشگاه هاروارد در این کتاب نشان می‌دهند که چطور اقتصاد بر سیاست اثر می‌گذارد و قدرت سیاسی را شکل می‌دهد و این قدرت سیاسی چگونه شکل خاصی از اقتصاد را بازتولید می‌کند. چگونه برهه‌های تاریخی سرنوشت‌ساز و تفاوت‌های کوچک در اداره کشورها می‌توانند در طول تاریخ تاثیری عمیق بر سرنوشت ملت‌ها بگذارند.

در ابتدای کتاب این سوال مطرح می‌شود که چرا شرایط اقتصادی و استانداردهای زندگی در کشورهای جهان، این‌چنین با هم متفاوت است و چرا میزان توسعه‌یافتگی در بخش‌های مختلف جهان این‌قدر از هم دور است.

سیاستمدارانِ جهان و تبدیل فرصت‌های طلایی به تهدیدات جدی

نظر نویسندگان کتاب این است که نهادهای بسیار متفاوتی که در کشورهای مختلف رواج دارند، باعث ایجاد انگیزه‌های گوناگون برای اهالی کشورهای مختلف می‌شود و انگیزه‌های متفاوت به معنای کار متفاوت، درآمد سرانه متفاوت، توزیع ثروت متفاوت و درنتیجه به‌کلی شرایطی متفاوت است.

نویسندگان کتاب، سیاست‌های اقتصاد کلان را موضوعی ثانوی می‌دانند. مهم نیست این سیاست‌ها چگونه‌اند، آن‌ها موضوعی ثانویه هستند. موضوع اصلی توسعه در رابطه دولت با ملت است.

برای اینکه توسعه اقتصادی در جامعه‌ای به وجود آید باید تصمیمات درستی در این زمینه گرفته شود اما تصمیم گیران یا سیاستمداران همیشه به انتخاب درست دست نمی‌زنند. نه از روی ندانم‌کاری. اتفاقا به‌این‌علت که می‌دانند گرفتن تصمیمات درست اقتصادی، بهره‌مندی عموم مردم از فرصت‌های برابر اقتصادی و اجتماعی و پیشرفت و توسعه اقتصادی، قدرت اقتصادی را باز توزیع می‌کند و توزیع مجدد قدرت اقتصادی، قدرت سیاسی سیاستمداران را نیز تهدید می‌کند.

*انتشارات: روزنه/ *نویسندگان: عجم اوغلو-جیمز رابینسون/ *قیمت: ۵۳ هزار تومان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
حامد
1398/01/30 - 12:08

سلام

فعال سابق اتحادیه انجمن های اسلامی مستقل و نیز دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه شیراز مصطفی نمازیان مدتهاس بر اثر تصادف سخت و سنگین زمینگیر شده است و توان راه رفتن ندارد.
به دوستان بگویید حتما برایش دعا کنند.

یکی از اعضای انجمن مستقل دانشگاه یاسوج
تورهای مسافرتی آفری
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top