تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/02/02 - 13:52
کد خبر: 309327

نگاهی به اقدامات تشکل‌های دانشجویی برای شفاف‌سازی فعالیت‌هایشان؛

شفافیت به سبک دانشجویی

شفافیت به سبک دانشجویی

چند وقتی است که در فضای اجتماعی کشور از شفاف سازی و دسترسی آزاد اطلاعات و مخاطبان صحبت می کند. اتفاقات مختلفی از جمله فسادهای مالی در چند سال اخیر و یا اتفاقات دیگری از حقوق های نجومی تا ملک ها نجومی باعث شده است تا این خواسته به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ چند وقتی است که در فضای اجتماعی کشور از شفاف سازی و دسترسی آزاد اطلاعات و مخاطبان صحبت می کند. اتفاقات مختلفی از جمله فسادهای مالی در چند سال اخیر و یا اتفاقات دیگری از حقوق های نجومی تا ملک ها نجومی باعث شده است تا این خواسته به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

همین مطالبه شفافیت بود که باعث شد وزیر جوان دولت دوازدهم در واکنش به گران شدن گوشی های همراه اسامی شرکت هایی که برای واردات این کالا ارز دولتی دریافت کرده اند را منتشر کند و یا شهرداری تهران با ایجاد سامانه شفافیت شهرداری تهران سعی کرد تا عملکرد این شهرداری را شفاف کند. درواقع روندهای مطالبه عمومی به گونه ای بوده است که امروز شفاف سازی نه یک خدمت بلکه یک وظیفه و ضرورت است.

سامانه شفافیت شهرداری تهران با اجزه دسترسی به تمام شهروندان

جنبش دانشجویی نیز شفاف سازی را به عنوان یکی از مطالبات خود در سال گذشته پیگیری کرده بود. پیگیری ها مبنی بر نحوه خصوصی سازی که در نهایت به استعفای رئیس این سازمان منجر شد را می توان یکی از این اقدامات دانست. اما یقینا برای اینکه جنبش دانشجویی بتواند پیرامون شفاف سازی مطالبه ای داشته باشد، نیازمند آن است که دانشجویان نیز کارهای خود را به صورت شفاف بیان کنند، آغاز این شفاف سازی را می توان از سال گذشته در برخی از تشکل ها از جمله برخی از کانون ها دانشگاه صنعتی شریف دید، اما امدادرسانی تشکل ها به مردم سیل زده این شفاف سازی پیرامون عملکرد تشکل ها را به شکل گسترده تری نشان داد.

گزارش شفاف هزینه های کانون های فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف برای مراسمات آیین عید نوروز این دانشگاه

هم چنان که گفته شد یکی از نقاط ضعف در امدادرسانی ها نحوه اطلاع رسانی پیرامون عملکرد نیروهایی است که اقدام به جمع آوری کمک های مردمی و توزیع آن بین مردم می شود. یکی از دلایلی که نحوه کمک به مردم سیل زده کشور را اهمیت می بخشید ذهنیت تلخی است که زلزه سال 96 سرپل ذهاب در میان اذهان به جای گذاشت، در آن سال سلبریتی ها و افراد سرشناس مختلفی از جمله صادق زیبا کلام با عنوان کمک به مردم زلزله زده توانستند کمک هایی چند میلیاردی برای مردم نیازمند جمع کنند، اما در نهایت مشخص شد بیشتر این پول ها هیچ وقت به دست صاحبان اصلی انها نرسیده است هر چند در این میان افرادی مانند علی دایی و ... نیز بودند که سعی کردند تا با پول های جمع اوری شده به مردم سیل زده در جهت ساختن خانه و ... کمک کنند، اما این ذهنیت در بین مردم که سرنوشت پول ها را تا حدودی نامعلوم می دانست در بین افراد جامعه به وجود آمد.

همین رخدادها و تلاش تشکل های دانشجویی به شفاف سازی باعث شد تا برخی از تشکل ها و سازمان های مردمی این بار با شفافیت مالی به کمک افراد سیل زده کشور بروند. یکی از این تشکل ها انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه تهران با اعلام جمع آوری کمک های مردمی، مبلغ دریافتی، محصولات خریداری شده و حتی فاکتورهای خرید خود را به صورت شفاف در اختیار دانشجویان قرار دهد.

نامه انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران پیرامون فعالیت های اخیر این تشکل در کمک به مردم سیل زده

انتشار لیست خریداری شده توسط انجمن اسلامی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کانال تلگرامی این تشکل

یقینا این گونه اقدامات می تواند گام های اولیه ای برای شفافیت عملکرد تشکل های دانشجویی باشد. در واقع تشکل های دانشجویی این بار یک سوزن به خود زده اند و با اعلام رسمی اقداماتشان، شفاف سازی را از خود شروع کرده اند.

می توان گفت اولین اقدامات تشکل های دانشجویی برای شفاف سازی مالی و عملکردی در حال انجام است، تشکل های مختلف سعی می کنند از طریق رسانه های خود عملکردشان را در کمک به سیل زدگان نشان دهند. شاید بتوان این شفاف سازی را راهی برای شفافیت در باقی اقدامات این تشکل های دانشجویی نیز دانست اما آنچه تجربه کمک به سیل زدگان غرب کشور مشخص کرد این است که مردم در صورتی که عملکرد افراد را به صورت شفاف و بدون روتوش ببینند یقینا از آن افراد حمایت خواهند کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم گل سردار آزمون به بولونیا +فیلم
۹ گزینه داخلی و خارجی کاندیدای سرمربیگری بسکتبال ایران
غزه از زمین، هوا و دریا زیر آتش
تحصن دانشجویان دانشگاه کلمبیا در حمایت از غزه +عکس
پاسخ حماس به ادعاهای بی‌اساس آمریکا
اعتراف اوسمار درباره دوران فوتبال بازی کردنش
شهادت یک عضو دیگر حزب الله در جنوب لبنان
رئیسی اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد
نگرانی صهیونیستی از گسترش همکاری‌های نظامی
پولیتیکو: ۳ دولت اخیر آمریکا در مقابل ایران ناکام شدند
گاردین: ایران اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل را در هم شکست
گفت و شنود/ بابا نداشت!
صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه چهارم اردیبهشت
سفر به اسلام‌آباد/ از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری ایران و پاکستان تا امضای ۸ سند همکاری
ناراحتی‌ها از تقویت مناسبات ایران و پاکستان اهمیتی ندارد
امنیت پاکستان را امنیت خود می‌دانیم
روزانه ۲۱۳ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند
اعتراف علنی اپوزیسیون به وطن‌فروشی و خیانت+ فیلم
آزادی بیان به شکل آمریکایی
فیلم/معترضان مقابل اقامتگاه نتانیاهو آتش به پا کردند
لاله‌های باغ ایرانی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top