تاریخ انتشار: شنبه 1398/02/07 - 11:34
کد خبر: 309926

به بهانه تغییر بندهایی از آیین‌نامه انضباطی دانشجویی؛

اگر نمی‌خواهید درگیر تخلف انضباطی شوید از این حقوق اطلاع داشته باشید +اینفوگراف

اگر نمی‌خواهید درگیر تخلف انضباطی شوید از این حقوق اطلاع داشته باشید +اینفوگراف

دانشجویانی که مرتکب یکی از تخلفات انضباطی با توجه به این آیین نامه شوند از حقوق خود در دفاع از اقدامی که کرده اند اطلاع داشته باشند. مسئله ای که در فصل ششم آیین نامه منشرو حقوق دانشجویی تحت عنوان «حقوق انضباطی» به ان اشاره شده است که دارای 14 ماده از جمله حق حفظ حریم خصوصی است که در جدول زیر به صورت کامل به ان اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قبل از تعطیلات هفته گذشته بود که مصوبه تازه وزارت علوم درباره اصلاح بخشی از بندهای آیین نامه انضباطی با حواشی زیادی همراه شد. ماجرا از این قرار است که در جلسه ۳۲۵ شورای اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شورای عالی انقلاب فرهنگی،  پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی آئین نامه انضباطی دانشجویان ارائه می شود و موضوعاتی جدیدی همچون «اخلاق حرفه‌ای» و واژه «مسئولیت اجتماعی» به جای «انضباطی» تصمیم گیری می شود. این جلسه به پایان میرسد و مدیرکل امور دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگویی با ایرنا در مورد تغییرات جدید در آیین‌نامه انضباطی دانشجویان می گوید: «آیین‌نامه انضباطی دانشجویان با اصلاحیه جدید تغییرات زیادی نکرده است، برخی اصلاحات در حد تغییر کلمات بود و در واقع اصلاحات پیچیده‌ای در آن اعمال نشد.» او خاطرنشان کرد: «برخی موارد مانند رسیدگی به تخلفات در فضای مجازی یا پژوهشی و مواردی که از سال 78 تاکنون در این آیین‌نامه تغییر نکرده بود، اصلاح شد.» این مسئول سازمان امور دانشجویان در مورد تخلفات دانشجویان در فضای مجازی به برخی موارد اشاره کرد و گفت: «انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی و همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.»

این بند پایان اظهارات صدیقی با حواشی زیادی همراه می شود بندی که با توجه به «ماده ۵۵» آیین نامه فعلی که "حق حفظ حریم خصوصی" را توضیح می دهد با تفاسیر مختلفی همراه می شود در آین ماده آمده است: "اعضای شورا و کارکنان دبیرخانه شورای انضباطی مجاز به تجسس در زندگی خصوصی دانشجویان نیستند". این موضوع ادامه داشت تا اینکه شب گذشته روابط عمومی وزارت علوم در واکنش به برخی بحث‌های مطرح شده در خصوص تغییرات جدید در آئین نامه انضباطی دانشجویان اعلام کرد: "بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برخی اصلاحات حداقلی در آئین نامه انضباطی دانشجویان - که بیش از ۲۰ سال از تصویب آن گذشته است - مطرح می‌شود که شامل تخلفات حرفه‌ای و تخلفات پژوهشی و برخی اصلاحات عبارتی با توجه به گذشت زمان است. این اصلاحات به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسیده ولی هنوز ابلاغ نشده است، زیرا برای ابلاغ باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد. جزئیات این تخلفات در شیوه نامه مرتبط خواهد آمد که یکی از اصول مورد توجه در تدوین این شیوه نامه، "عدم ورود به حریم شخصی دانشجویان" است".

حق برخورداری از حقوق دانشجویی
این مسئله بهانه خوبی است که دانشجویانی که مرتکب یکی از تخلفات انضباطی با توجه به این آیین نامه شوند از حقوق خود در دفاع از اقدامی که کرده اند اطلاع داشته باشند. مسئله ای که در فصل ششم آیین نامه منشرو حقوق دانشجویی تحت عنوان «حقوق انضباطی» به ان اشاره شده است که دارای 14 ماده از جمله حق حفظ حریم خصوصی است که در جدول زیر به صورت کامل به ان اشاره شده است.

آیین‌نامه انضباطی دانشجویی

آیین‌نامه انضباطی دانشجویی

آیین‌نامه انضباطی دانشجویی

آیین‌نامه انضباطی دانشجویی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top