تاریخ انتشار: شنبه 1398/02/07 - 14:10
کد خبر: 309943

ابهامات خبرگزاری دولت به حواشی آیین نامه انضباطی

بعد از انقلاب فرهنگی و بازگشایی دانشگاه‌ها شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف رسیدگی به تخلفات دانشجویی در داخل دانشگاه‌ها آئین نامه انضباطی دانشجویان را تصویب کرد و این آئین نامه به تمامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ابلاغ شد. آئین نامه فعلی انضباطی دانشجویان حدود ۲۰ سال است که در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی اجرایی می‌شود و آخرین اصلاحیه آن سال ۷۴ به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایسنا، بحث اصلاحات آئین نامه انضباطی دانشجویان طی روزهای گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در این راستا روز گذشته جاماسب نوذری مدیرکل امور دانشجویان داخل در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها در مورد تغییرات جدید در آئین‌نامه انضباطی دانشجویان، اظهار کرد: «آئین‌نامه انضباطی دانشجویان با اصلاحیه جدید تغییرات زیادی نکرده است، برخی اصلاحات در حد تغییر کلمات بود و در واقع اصلاحات پیچیده‌ای در آن اعمال نشد.»

وی خاطرنشان کرد: «برخی موارد مانند رسیدگی به تخلفات در فضای مجازی یا پژوهشی و مواردی که از سال ۷۸ تاکنون در این آئین‌نامه تغییر نکرده بود، اصلاح شد.»

این مسئول سازمان امور دانشجویان در مورد تخلفات دانشجویان در فضای مجازی به برخی موارد اشاره کرد و گفت: «انتشار عکس‌های غیراخلاقی یا مرتکب شدن کار خلاف اخلاق در فضای مجازی همچنین انتشار تصاویر نامناسب در کانال‌های اطلاع‌رسانی، شامل برخوردهای انضباطی با دانشجویان می‌شود.»

مطرح شدن این اظهارات واکنش‌هایی در فضای مجازی در پی داشت و نهایتاً که شب گذشته وزارت علوم با صدور اطلاعیه‌ای، در خصوص تغییر آئین نامه انضباطی دانشجویان توضیحاتی ارائه کرد.

در بخشی از اطلاعیه وزارت علوم آمده است: "با توجه به برخی بحث‌های مطرح شده در فضای مجازی در خصوص تغییرات جدید آئین نامه انضباطی دانشجویان به اطلاع می‌رساند،

بنا به پیشنهاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برخی اصلاحات حداقلی در آئین نامه انضباطی دانشجویان که بیش از ۲۰ سال از تصویب آن گذشته است - مطرح می‌شود که شامل تخلفات حرفه‌ای و تخلفات پژوهشی و برخی اصلاحات عبارتی با توجه به گذشت زمان است.

اصلاحات آئین نامه انضباطی هنوز ابلاغ نشده است
این اصلاحات به تصویب شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسیده ولی هنوز ابلاغ نشده است، زیرا برای ابلاغ باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

جزئیات این تخلفات در شیوه نامه مرتبط خواهد آمد که یکی از اصول مورد توجه در تدوین این شیوه نامه، "عدم ورود به حریم شخصی دانشجویان" است. اگر چه در خصوص فضای مجازی تغییر خاصی پیش بینی نشده و در حال حاضر نیز شوراهای انضباطی در دانشگاه‌ها به تخلفات آشکار در فضای مجازی که شاکی خصوصی داشته باشد، ورود پیدا می‌کنند و این، موضوع جدیدی نیست".

این موارد در حالی مطرح شده که آئین نامه اصلاحی کمیته انضباطی دانشجویان چندی پیش به تصویب اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها رسید و در آن توجه به اخلاق حرفه‌ای در فضای دانشگاهی با نگرش اسلامی به عنوان یکی از مهم‌ترین بندهای این آئین نامه قرار گرفت. دکتر منصور غلامی وزیر علوم در این جلسه گفت: امیدواریم در سال جدید با همکاری و همفکری اعضای شورا بتوانیم کارهای مهم‌تر و اساسی‌تر در راستای تحقق اسناد بالادستی و ارتقا جایگاه فرهنگی دانشگاه‌ها انجام دهیم.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در خصوص اصلاح آئین نامه انضباطی دانشجویان در دانشگاه‌ها گفت: اصلاحیه پیشنهادی و تکمیلی مصوبه"آئین نامه انضباطی دانشجویان" از سوی معاونت فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تدوین شده است.

آئین‌نامه انضباطی فعلی پاسخگوی نیازهای دانشگاه‌ها نیست
در ادامه دکتر امامی رضوی قائم مقام وزیر بهداشت نیز با تاکید بر اینکه آئین‌نامه انضباطی فعلی پاسخگوی نیازهای دانشگاه‌ها نیست، گفت: به دلیل نوع خاص ارائه خدمات در حوزه پزشکی و ملاحظات موجود در موضوع اخلاق پزشکی، آئین‌نامه انضباطی فعلی پاسخگوی نیازهای دانشگاه‌ها نیست و نقایص زیادی در این زمینه مشاهده می‌شود. در واقع یکی از اشکالات موجود آئین نامه در حوزه آموزش است که باید برطرف شود.

دکتر محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی وزیر بهداشت نیز در این جلسه تاکید کرد: در آئین نامه پیشنهادی تلاش شده تا در تکمیل آئین نامه انضباطی موجود، موضوع اخلاق حرفه‌ای مورد توجه قرار گیرد.

«مسئولیت اجتماعی» جایگزین واژه "انضباطی"
در این جلسه دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه «مسئولیت اجتماعی» جایگزین واژه "انضباطی" شود، گفت: اصل واژه "انضباطی" که سال‌ها است به کار گرفته می‌شود به نوعی تحریک کننده و حساسیت‌زاست و به جای این واژه می‌توان از واژه‌های مناسب‌تری مانند «مسئولیت اجتماعی» استفاده کرد تا از بار معنایی منفی واژه "انضباطی" کاسته شود. در واقع واژه «مسئولیت اجتماعی» انطباق با فرهنگ و سنت دینی ما در اسلام دارد که در بعضی از آیات قرآن کریم بر مسئولیت انسان تاکید شده است.

دکتر عاملی گفت: نگاهی که به مسئولیت اجتماعی است به نوعی بار حقوقی دارد و اخلاق حرفه‌ای در فضای دانشگاهی نیز می‌تواند بر همین و با نگرش اسلامی تعریف شود که به طور طبیعی وزن حقوقی و حتی کیفری و جزایی پیدا می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها گفت: با توجه به گذشت بیش از دو دهه از زمان تصویب این آئین نامه، شاید اصلاح کلی آن ضروری باشد؛ چرا که در طول گذشت این سال‌ها حتی نام برخی از نهادهای مورد اشاره در این آئین‌نامه نیز تغییر یافته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top