تاریخ انتشار: یکشنبه 1398/02/08 - 13:00
کد خبر: 310072

لاریجانی در دانشگاه تهران:

اروپا وزن کافی برای نگهداری معاهدات بین المللی ندارد

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اگر آمریکا حرف حسابی داشت می‌توانست آن را در شورای مشترک برجام بزند، ولی حرف حسابی ندارند به همین دلیل از برجام خارج شدند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی که به همت موسسه آینده پژوهی جهان اسلام و در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: کشور‌های اسلامی قرار نیست که نفت خود را در دریا بریزند؛ اما مسئله این است که قدرت‌های استکباری با تحکم با این کشور‌ها حرف می‌زنند؛ مثلا ترامپ بعد از این همه اخاذی از عربستان گفت: اگر ما از شما حمایت نکنیم، ظرف دو هفته ایران شما را از بین می‌برد.

لاریجانی با بیان اینکه تحقیر کشور‌های اسلامی عاملی برای کینه ورزی در بین جوانان شده تصریح کرد: در مسئله تحقیر بحث این است که این آمریکایی‌ها بودند که دو بار درخواست مذاکره با کشورمان را کردند مگر اوباما رئیس جمهور آمریکا نبود که این درخواست را از ما کرد و گفت: می‌خواهد در مسائل هسته‌ای مذاکره کند؟

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما با آمریکا بعد از دو سال مذاکره به توافق رسیدیم؛ اما ترامپ آدم عجیب و غریبی است و هر روز از یک توافق خارج می‌شود و همین کار را در مورد توافق هسته‌ای کرد.

وی با بیان اینکه ترامپ موجود آینده گری نیست و فقط می‌گوید آمریکا و فقط نوک دماغ خود را می‌بیند، اظهار کرد: این رفتار ترامپ نسبت به آمریکا بی اعتمادی به وجود می‌آورد در هر حال ایرانی‌ها همان طور که در جنگ ایستادند الان هم در مقابل تحریم‌های آمریکا می‌ایستند.

لاریجانی بیان کرد: اگر آمریکا حرف حسابی داشت می‌توانست آن را در شورای مشترک برجام بزند، ولی آن‌ها حرف حسابی ندارند به همین دلیل از برجام خارج شدند و بعد شروع به تیراندازی کردند در هر حال ما راهی جز مقاومت در برابر تحریم‌ها نداریم و معتقدیم آمریکایی‌ها با این گونه اقدامات خود را ذبح می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین از همراهی برخی کشور‌های منطقه با سیاست‌های آمریکا انتقاد کرد و افزود: ما تحرکات این کشور‌ها را فراموش نمی‌کنیم و این تحرکات را به حساب آن‌ها می‌گذاریم.

وی بیان کرد: ایران از یک سو با تحریم مواجه است و از سوی دیگر شاهد حمایت از تروریست‌ها هستیم؛ به گونه‌ای که در برخی کشور‌های همسایه تروریست‌ها را باردار می‌کنند که در شرق و غرب به ایران صدماتی بزنند.

لاریجانی از امنیت به عنوان لازمه توسعه کشور‌های اسلامی نام برد و افزود: با وجود ناامنی توسعه اتفاق نمی‌افتد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فاجعه بمب گذاری در سریلانکا، اعدام و سر زدن ۳۷ نفر در عربستان و یا تکه پاره کردن خاشقچی کار کوچکی نبود و مسلمانان نمی‌توانند این گونه مسائل را درک کنند، افزود: عربستان از جان جهان اسلام چه می‌خواهد؟ می‌گوید ایران رقیب ماست مگر ما جای کسی را تنگ کرده ایم ایران در طول این چهل سال دست دوستی به سوی آل سعود دراز کرده در هر حال برخی از حکام عربستان عاقل بودند، ولی ما نمی‌دانیم که این جوان به دنبال چیست.

وی با بیان اینکه اقدامات برخی کشور‌های منطقه برای برخی از کشور‌ها که به دنبال اخاذی هستند نان و آب می‌شود، اظهار کرد: ما هیچ وقت نگفته ایم راه برای مذاکره مسدود است در هر حال از نظر ما راه باز است، اما اینکه برخی کشور‌ها می‌خواهند با اسرائیل روی هم بریزند بحث دیگری است.

لاریجانی با بیان اینکه اقدامات آمریکایی‌ها نهضت پایدار را در جوانان به وجود آورده، تصریح کرد: آمریکا یک میلیون کشته و زخمی روی دست مردم عراق گذاشته با این وجود سوال این است که آیا عراقی‌ها این موضوع را فراموش می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا نشان داده که وزن کافی برای نگهداری معاهدات بین المللی را ندارد، گفت: اگرچه اروپایی‌ها می‌گویند یک بلوک هستند، ولی ما ندیده ایم که در معاهدات مختلف پای کار بمانند و کار را به سرانجام برسانند. مثلا در توافق هسته‌ای که آمریکا از آن خارج شد اروپایی‌ها گفتند که ما در توافق می‌مانیم، اما چیزی از آن‌ها ندیده ایم. درهر حال اروپا قدرت حل مسائل را در عرصه بین الملل ندارد.

لاریجانی با بیان اینکه سید قدس عبدو، اقبال لاهوری، سیدکمال الدین اسدآبادی و در راس آن‌ها امام خمینی دغدغه جهان اسلام و استفاده از ظرفیت‌های آن را داشتند، تصریح کرد: در قانون اساسی کمک ملت‌های مسلمان مورد توجه قرار گرفته است و این متاثر از همان فکر بلند است.

وی با بیان اینکه فکر بلند توجه به جهان اسلام به یک مرتبه به وجود نیامده و عواملی مانند نهاد مرجعیت در آن نقش داشته است، افزود: در انقلاب مشروطه بزرگترین حرکتی که انجام شد توسط مراجعی بود که در عراق حضور داشتند با این وجود این مسئله نشان می‌دهد که آن‌ها نسبت به ایران دل مشغولی داشته اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در عراق نیز آیت الله سیستانی نقش مهمی در روشنگری مردم در دوران صدام داشت و حتی در زمان حضور آمریکایی‌ها در این کشور آن‌ها فکر می‌کردند که یک ایالت را پیدا کرده اند؛ بنابراین بدون توجه به شرایط فرهنگی و ملی این کشور تصمیم می‌گرفتند. به گونه‌ای که حتی آن‌ها قانون اساسی عراق را نوشتند، اما آیت الله سیستانی با آن‌ها مخالفت کرد.

لاریجانی تصریح کرد: در درگیری‌هایی که بین شیعه و سنی در عراق به وجود آمد آن کسی که شرایط را آرام کرد آیت الله سیستانی بود و این نشان می‌دهد که مرجعیت همواره یک هویت وحدت گرا و آینده نگر برای جهان اسلام قائل بوده است.

وی به جایگاه فتاوای مرجعیت اشاره کرد و افزود: در تاریخ موارد زیادی از این فتاوا داریم که بیانگر اهمیت و نقش این فتاوا در آینده پژوهی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در آینده پژوهی باید به نقش آفرینی جریان‌های اسلامی هم توجه شود، افزود: مثلا اخوان المسلمین یک جریان عمیق در کشور‌های مختلف اسلامی است؛ به گونه‌ای که ۷۰ تا ۸۰ سال از عمر اخوان المسلمین می‌گذرد در هر حال اگرچه این جریان افراط‌هایی داشته، اما بدون فهم چنین جریان‌هایی نمی‌توان به آینده پژوهی پرداخت همچنین گرایش‌های صوفیانه در خیلی از کشور‌های اسلامی فعالیت می‌کنند و آن‌ها هم نقش و فکر خود را دارند که باید در آینده پژوهی مورد توجه باشند.

لاریجانی با بیان اینکه جریانات متاثر از وهابیت هم در درون خود دارای مبانی فکری هستند اگرچه ممکن است دست‌های خارجی آن‌ها را به وجود آورده باشد، افزود: تفکراتی مانند داعش را می‌توان سرکوب کرد، اما نمی‌توان گفت که این تفکر تمام شده است با این وجود شناخت این گروه‌ها در آینده پژوهی بسیار ضروری است.

وی افزود: با توجه به جمعیت جهان اسلام زمانی که به اختراعات و پیشرفت‌های علمی آن‌ها نگاه می‌کنیم خیلی نمی‌توان گفت که این اختراعات و پیشرفت‌ها متناسب با ۲۵ درصد جمعیت کشور‌های اسلامی هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز ۱.۶ درصد اختراعات و حدود ۶ درصد انتشارات مربوط به مسلمانان است. عمده این اختراعات و انتشارات هم مربوط به کشور‌های مالزی، ایران و ترکیه است در هر حال کشور‌های اسلامی در این ۱۶ سال رشد خوبی داشته اند به گونه‌ای که تولید علمی آن‌ها ۸.۶ برابر شده است.

لاریجانی افزود: رشد تولید علمی کشور‌های اسلامی طی این ۱۶ سال در کشاورزی ۶ برابر، در مهندسی ۵ برابر و در علوم انسانی ۱۱ برابر شده که نشان می‌دهد کشور‌های اسلامی بعد از یک دوره استعمار زدگی به یک فهم درست و خودباوری در حوزه علم و فناوری دست یافته اند.

وی با بیان اینکه مناقشات سیاسی و امنیتی در کشور‌های اسلامی بالاست و از طرفی کشور‌های قدرتمند هم مانند رشد این کشور‌ها می‌شوند، افزود: معتقدم باید ارتباطات دانشگاهی را خارج از مسیر مناقشات سیاسی و امنیتی گسترش داد، چون وقتی دانشمندان و اساتید کشور‌های اسلامی به هم نزدیکتر می‌شوند قلم مشترک پیدا می‌کنند و می‌توانند بر مسائل سیاسی و امنیتی تاثیر بگذارند. در هر حال باید از جهش علمی جهان اسلام در حوزه اقتصادی، سیاسی و دیگر حوزه‌ها استفاده کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تحقیقات نشان می‌دهد که هر کشور اسلامی سه دهم درصد از تولید ناخالص داخلی را تصاحب کرده با این وجود کشور‌های اسلامی ۱۴.۹ درصد تولید ناخالص دنیا را دارند.

لاریجانی با بیان اینکه کشور‌های اسلامی با کسری بودجه متوسط سه درصد مواجه هستند، اظهار کرد: صادرات کشور‌های اسلامی ۶.۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: ۷۵ درصد از انرژی دنیا در اختیار کشور‌های اسلامی است، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است البته این موضوع ناشی از رفتار‌های ویرانگر قدرت‌های بزرگ و همچنین رفتار برخی از حکمرانان کشور‌های اسلامی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجموع آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود بیست درصد از تجارت بین کشور‌های اسلامی در حال انجام است و این معنایش این است که توجه این کشور‌ها به کشور‌های غیراسلامی است البته این موضوع نیز به فشار‌های بین المللی و برخی دیگر از مسائل برمی گردد. مثلا در ریاض یک همایش سیاسی برگزار شد، اما ترامپ رئیس جمهور آمریکا ۱۱۰ میلیارد دلار از عربستان طلب کرد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید در ظرفیت‌های اقتصادی کشور‌های اسلامی فهم کرد، افزود: متاسفانه سازمان کنفرانس اسلامی و بانک توسعه اسلامی در تحقق افق‌های خود موفق عمل نکردند.

وی با تاکید بر اینکه باید به کشور‌هایی که با ما قرابت فکری بیشتری دارند ارتباط بیشتری برقرار کنیم، تصریح کرد: امنیت در جهان اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است، اما دخالت‌های آمریکا نیز در منطقه خیلی زیاد و بی محابا شده البته این دخالت‌ها از گذشته بوده، اما الان بی محاباتر شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئله ذات و ولد تروریست در کشور‌های اسلامی مسئله بزرگی است و به اقتصاد این کشور‌ها ضربه زده تصریح کرد: کشور‌هایی که در منطقه با چراغ سبز آمریکا هشت سال با ایران درگیر شدند از منابع خود هزینه کردند در هر حال ملک عبدالله آن زمان خیلی عاقل‌تر از حکام فعلی عربستان بود.

لاریجانی افزود: یکی از مسئولان امنیتی تراز بالای عربستان زمانی به من گفت که ما دو اشتباه در مورد ایران کردیم نخست اینکه طالبان را به وجود آوردیم و دیگر اینکه چهل میلیارد دلار به عراق کمک کردیم تا به ایران ضربه بزند و الان پشیمان هستیم در هر حال این چهل میلیاردی که عربستان صرف ضربه زدن به ایران کرد به ضرر خودشان تمام شد، چون صدام ابتدا کویت و بعد بخشی از خاک عربستان را گرفت.

وی با تاکید بر اینکه ایران تاکنون به هیچ کشوری تجاوز نکرده، چون استراژی ما روشن است، افزود: ایران هیچ گاه به دنبال تلافی کردن نبوده است، اما همان طور که هگل گفت: تاریخ دوبار تکرار می‌شود؛ بنابراین می‌توان گفت که در منطقه وضعیت همین گونه است و ناامنی‌ها به وفور اتفاق می‌افتد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ناآرامی‌ها با پول ایجاد می‌شود، ولی هدایت آن به دست بانیان این ناآرامی‌ها نیست؛ مثلا کسانی که داعش را به وجود آوردند، بعد از آن گفتند باید آن را از بین ببریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top