تاریخ انتشار: دوشنبه 1398/02/09 - 08:38
کد خبر: 310166

نکاتی در مورد احتمالات آینده طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس

با توجه به تغییر زمان‌بندی انتخابات مجلس، اگر سریعتر طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در شورای نگهبان بررسی شود، سرنوشت مسائلی مانند استانی شدن و ممنوعیت کاندیداتوری پس از ۳ دوره نمایندگی متوالی در مجلس مشخص می‌شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، پس از پایان بررسی "طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس" نهایتا دو موضوع مهم در این طرح مصوب شد که باید شورای نگهبان تصمیم نهایی را در خصوص آن‌ها اتخاذ کند. موضوع "ممنوعیت کاندیداتوری پس از 3 دوره نمایندگی متوالی در مجلس" و مبحث "استانی شدن انتخابات مجلس" دو موضوع مهم این طرح بودند.با توجه به زمان‌بندی جدید انتخابات مجلس و مهلت‌هایی که به شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت کاندیداها داده شده، آغاز روند انتخابات یازدهمین دوره مجلس، از 9 خرداد ماه آغاز می‌شود و اگر "طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس" توسط شورای نگهبان تایید شود، انتخابات پیش روی مجلس بر مبنای موادی که اخیرا اصلاح شده، برگزار خواهد شد.

در همین زمینه محمد محمودی شاه نشین عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس گفت: اگر تا ۹ خرداد ماه، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تبدیل به قانون شود، انتخابات یازدهمین دوره مجلس به صورت استانی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه زمان بندی انتخابات تغییر کرده و ثبت نام زودتر انجام می‌شود، افزود: 2 اسفند ماه انتخابات برگزار می‌شود و کاندیداها باید 2 آذرماه باید ثبت نام کنند.

محمودی شاه نشین ادامه داد: در زمان‌بندی قبلی فاصله زمانی به گونه‌ای بود که 2 ماه فرصت لازم بود تا استعلام‌ها برای بررسی صلاحیت کاندیداها انجام شود، اما به واسطه اینکه فرصت برای پاسخ به استعلام ها افزایش یافته، به همین دلیل زمان‌بندی انتخابات زودتر آغاز می‌شود.

موضوع دیگری که باید به آن توجه کرد این است که شورای نگهبان ایراداتی را به "ممنوعیت کاندیداتوری پس از 3 دوره نمایندگی متوالی در مجلس" و "استانی شدن انتخابات مجلس" وارد کند. سوالی که به وجود می‌آید این است که اگر یکی از این 2 موضوع رد شده و دیگری تایید شود، آیا این مصوبه به طور کلی اجرا نمی‌شود یا بخش تایید شده توسط شورای نگهبان اجرا شده و بخشی که تایید نشده سرنوشت خود را طی می‌کند؟

در این زمینه نیز اصغر سلیمی در پاسخ به این سوال که اگر استانی شدن انتخابات مجلس در قالب این طرح تایید نشود و ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگانی که 3 دوره متوالی در مجلس بوده‌اند، تایید شود، سرنوشت اجرای طرح چه می‌شود، گفت: هر چند این دو موضوع در یک طرح واحد تصویب شده‌اند، اما در صورت رد استانی شدن و تایید ممنوعیت کاندیداتوری نمانیدگانی که 3 دوره متوالی در مجلس بوده‌‌اند، "ممنوعیت 3 دوره‌ای‌ها" اجرا شده و "استانی شدن" رد می‌شود.

موضوع دیگری که در انتخابات آینده مجلس باید مورد توجه قرار گیرد، امکان برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی است.

احمد علیرضابیگی عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس نیز در زمینه برگزاری انتخابات مجلس به صورت الکترونیکی نیز گفته است، شورای نگهبان در دوره قبلی انتخابات مجلس با برگزاری انتخابات الکترونیکی در برخی از حوزه‌های انتخابیه موافقت کرده بود و احتمالا بازهم به صورت پایلوت در همان حوزه‌ها انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

اما محمد محمودی شاه نشین معتقد است اگر قرار بر برگزاری انتخابات مجلس به صورت استانی باشد، باید انتخابات 2 اسفند ماه به صورت الکترونیکی برگزار شود.

باید توجه داشت که موضوعاتی که در این گزارش آمده تا مرحله اجرائی شدن فاصله دارد و باید منتظر نظر شورای نگهبان و پاسخ مجلس به ایرادات احتمالی این نهاد باشیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top